שנה לפיילוט החדשני: 360 בעלי חוב חזרו למעגל העבודה

המסלול מאפשר לחייבים שיקום תעסוקתי במקום להישען על הבטחת הכנסה אולם מחצית מאלו שקיבלו פנייה סירבו להצעה; 607 בעלי חוב החלו בהסדרתו
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שנה לאחר תחילת הפיילוט של שירות התעסוקה, רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי המאפשר לחייבים לחזור לעבודה תוך הסדרת חובותיהם, 607 חייבים, שהיקף חובותיהם 147 מיליון שקלים, החלו בתהליך הסדרת החוב ושיקום תעסוקתי, כ-360 נקלטו בעבודה

רבים מן החייבים בהוצאה לפועל מתמודדים עם מספר תיקי חוב, מוטלים עליהם ועל הכנסותיהם האפשריות מגבלות ועיקולים וכתוצאה מכך יש מביניהם הנמנעים מעבודה ומעדיפים להישען על קצבאות סוציאליות.

החוב הוא חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה, כי בעטיין של המגבלות אין לחייב תמריץ לשוב לעבודה שעה שהוא יודע שהכנסותיו ינוכו אוטומטית לטובת השבת החוב. ואכן, כשליש מבין תובעי הבטחת ההכנסה, שהם המתמודדים עם החסמים היותר משמעותיים בפני חזרה לעבודה, הרשומים בשירות התעסוקה הם חייבים. משמעות הדבר היא שהן החייב והן הנושה יוצאים נפסדים, החייב כי אינו חוזר לשגרה בה הוא מפרנס את עצמו והנושה שהחוב כלפיו נותר בעינו.

השפעת מגפת הקורונה

מאז פרוץ משבר הקורונה, רבים מהשכירים ומהעצמאים בישראל צברו חובות, היקף החובות ומצבם של החייבים החריף ואף צפוי להחמיר עוד יותר בשנים הקרובות. נוכח הכרה בחומרת המצב, יצאו שירות התעסוקה ורשות האכיפה והגבייה בפיילוט למיזם משותף יחד עם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, שתכליתו השבה לעבודה של תובעי הבטחת הכנסה חייבים תוך הסדר חובם. מטרת המיזם היא לאפשר מחד את שיקומם התעסוקתי ומאידך השבה ריאלית של חובותיהם לנושים או הליכים של שיקום כלכלי.

מאז החל הפיילוט בפעילותו, באוקטובר 2020 בעיצומו של הסגר השני נעשתה פנייה לכ-1,800 חייבים הרשומים בשירות התעסוקה: רובם ככולם תובעי הבטחת הכנסה, אשר חובו הממוצע של כל אחד עולה על 320 אלף שקלים. מרביתם מהפריפריה החברתית: 73% מבין דורשי העבודה החייבים אליהם פנה המיזם הם מהצפון והדרום, למעלה מ 46.3% מהם מהחברה הערבית ו-65% מהם מעל גיל 40.

החוב מהווה חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה: כשליש מבין 70 אלף תובעי הבטחת ההכנסה הרשומים בשירות התעסוקה הם בעלי חוב, ומשך השהות הממוצעת כתובעי הבטחת הכנסה של החייבים אליהם פנה המיזם בארבע השנים האחרונות נאמד בכ-18 חודשים בממוצע.

מרבית החייבים הם גברים (72.8%) ופחות משליש נשים. 46.3% מהם מהחברה הערבית, הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסייה, כאשר מבין היהודים, מהווים החרדים 3.6% והיהודים שאינם חרדים מהווים 50.1%. 65% מעל גיל 40 ו-73% הם מאזורי הפריפריה (45% ממחוז דרום ו- 28% ממחוז צפון), כאשר בהתפלגות לפי אשכולות חברתיים כלכליים כ 39% מהם מהאשכולות הנמוכים (1-3) וכ- 56% מהם מאשכולות הביניים (4-7).

הישג משמעותי

עוד יצוין, כי מרביתם המוחלטת הם בעלי השכלה שאינה עולה על תיכונית, כאשר 27.5% הם בעלי השכלה יסודית בלבד, 5.6% בעלי השכלה תיכונית חלקית, 47.7% בעלי השכלה תיכונית ללא בגרות ורק 3.2% הם בעלי השכלה אקדמית. באופן דומה, רובם המוחלט הם נעדרי מיומנויות דיגיטליות או בעלי מיומנויות דיגיטליות נמוכות (49% חסרי מיומנויות ו- 31% בעלי מיומנויות נמוכות). כמו כן, כ 24.2% מהם עובדים בלתי מקצועיים, 23.6% הם עובדי מכירות ושירותים, 13.8% הם בעלי מלאה בתחומי הבינוי והתעשייה ורק 4.3% מנהלים ו-3.5% בעלי משלח יד אקדמי.

בשנתו הראשונה של המיזם, למעלה משליש מסך דורשי העבודה החייבים אליהם פנו נענו בחיוב להצעת שירות התעסוקה, רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי והחלו בתהליכי חזרה לעבודה והסדרת החוב. אותם 607 החזיקו בחובות בהיקף של 147 מיליון שקלים אשר טופלו – מהם בתשלום החוב או בהסדר עם הזוכה, מהם שבבקשה לאיחוד תיקים או פריסת תשלומים ומהם שבחדלות פירעון/ פש"ר, או בהגשת בקשה לביטול הליך/הגבלה בתיק.

סך הכל, כ- מדורשי העבודה החייבים שהשתתפו בפיילוט נקלטו במעגל העבודה מאז החל. מדובר בהישג משמעותי, כי אותם כ-1,800 שהו בממוצע כ-18 חודשים בארבע השנים האחרונות מחוץ לשוק העבודה כאשר רובם אף תבעו הבטחת הכנסה. יתר על כן, למעלה ממחציתם פתחו את תיק החוב הראשון שלהם בהוצאה לפועל לפני למעלה מעשר שנים.

_________________________________________________

עו"ד גבריאל יפרח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות