מסלול השקעה עם סיכון מוגבר – ברירת מחדל בתכנית 'חיסכון לכל ילד'

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי כי באין בחירה אחרת של ההורים החיסכון ינוהל בקופות גמל להשקעה ולא בפיקדונות בבנקים
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – הפקדות ברירת מחדל לחיסכון ארוך טווח לילד), התשפ"א-2021 של חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל. 28 תמכו בהצעה, ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכספים.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי חיסכון ארוך טווח של ילד שהוריו לא בחרו היכן יופקדו כספי החיסכון שלו תוך שישה חודשים מיום לידתו, ינוהל בקופת גמל להשקעה במסלול השקעה עם סיכון מוגבר עד שימלאו לילד 15 שנים. לאחר הגיע הילד לגיל 15, יועבר סכום החיסכון הצבור למסלול עם סיכון מועט בקופת גמל להשקעה.

בדברי ההסבר נכתב, בין היתר: "מוצע כי החיסכון ינוהל רק בקופות גמל להשקעה ולא בפיקדונות בבנקים. כמו כן, הורה שלא יבחר היכן יופקדו כספי החיסכון תוך שישה חודשים מיום לידתו של הילד הזכאי, יופקדו הכספים כברירת המחדל במסלול ההשקעה עם סיכון מוגבר בקופת גמל להשקעה עד שימלאו לילד 15 שנים. העדפת ברירת מחדל זו, מבוססת על ניסיון העבר, ולפיו לאורך תקופה של 15 שנה, גדלים הסיכויים שההפקדה לברירת המחדל, תשיג תשואה גבוהה יותר מאשר הפקדה באופן אחר".

לצמצם אי-שוויון

"בכך", נכתב עוד בדברי ההסבר, "יהיה לסייע לצמצום האי-שוויון בהזדמנויות של ילדים, וזאת בהתבסס על המלצות המחקר שערך המוסד לביטוח לאומי. עם הגיע הילד הזכאי לגיל 15, דהיינו שלוש שנים לפני שהכספים יהפכו לנזילים וניתנים למשיכה, יועברו הכספים כברירת מחדל למסלול עם סיכון מועט בקופת גמל להשקעה על מנת לצמצם את הסיכון להפסדים חדים לפני מועד המשיכה, ומבלי שיוותר זמן לתיקון ההפסדים; זאת, בדומה למודל חיסכון תלוי גיל הקיים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל לחיסכון".

ח"כ ינון אזולאי, מיוזמי ההצעה אמר: "שליש מהחשבונות שנפתחו מתחילת התכנית היו בברירת מחדל, בלי מעורבות של ההורים. הורים שפתחו וידעו לאן הכסף הולך, לפי נתוני הביטוח הלאומי, היו הורים משכילים ומבוססים יותר, בעוד הורים פחות משכילים לא ידעו מה לעשות והלכו לברירת המחדל. בשנת 2020 המצב היה אפילו גרוע יותר, כמעט חצי מהחשבונות נפתחו בברירת המחדל. חייבם להבין כמה מפסידים בברירת המחדל: נתוני התשואות בבנקים היו בין 0-4% ובקופת גמל להשקעה במסלול סיכון נמוך התשואות היו 10-18% ובמסלול בסיכון גבוהה בקופות הגמל התשואות היו בין 38-65%".

אוריינות כלכלית נמוכה

עוד הוסיף ח"כ אזולאי ואמר: "אנו מאמינים שכאשר החוק יעבור זו אמירה שכולם יהיו שווים וכשהדור הזה יגדל הם יוכלו ליהנות מיותר כסף. נכון שזה סיכון מוגבר אבל הנתונים מראים שזה החיסכון הטוב ביותר. אני מודה לשר הרווחה ולמנכ"ל הביטוח הלאומי על תמיכתם, והמשך החקיקה יהיה בהסכמה".

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן אמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, בכפוף להצמדתה להצעת חוק ממשלתית אשר תוגש בנושא.

"הצעה ראויה ביותר", אמר כהן, "שכן בשל אוריינות כלכלית נמוכה יחסית, דווקא שכבות האוכלוסייה החלשות נוטות שלא לבחור מסלול השקעה במודע, והמשמעות היא שחיסכון ילדיהם צובר עם השנים פחות כסף, על פי כל המחקרים. הצעת החוק תתרום לצמצום פערים בחברה הישראלית. אני מתכוון להביא יחד עם שר האוצר הצעת חוק ממשלתית בנושא, וצוותים מקצועיים כבר עובדים על זה. הצעת החוק הממשלתית תתייחס גם לדברים בהצעת החוק הפרטית, וגם לנושאים אחרים, וכשהיא תובא, תוצמד אליה הצעת החוק הטובה שלכם".

____________________________________________________________

עו"ד אהוד רוכב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות