אישום: "זייפו מטבעות של 5 שקלים בכמות מסחרית"

5 תושבי הדרום והמרכז, נאשמים כי הקימו את חברת א. גלופות והטבעות בע"מ שנועדה לייצר מטבעות מזויפים בהיקפים גדולים: "לולא נעצרו היה נגרם נזק עצום לכלכלה"
דניאל בן חמו |
מטבעות מזוויפים של 5 שקלים

לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, הוגש כתב אישום נגד 5 נאשמים, אשר הקימו מפעל לזיוף מטבעות של 5 שקלים, רכשו חומר גלם שמאפשר זיוף מטבעות בשווי של כ- 20 מיליון שקלים והלבינו הון בהיקף של כ-11 מיליון שקלים. "לולא מעצרם של הנאשמים", נכתב בכתב האישום, "היה עלול להיגרם נזק גדול לכלכלת ישראל לאור היקף הזיוף, איכותו והעדר היכולת להבחין בין המטבעות המזויפות ובין מטבעות אמיתיים".

על פי כתב האישום, הנאשמים אליהו במברון, בן 48 מאשדוד, אחיינו אשר סופר, בן 35 מערד, יצחק הרלב, בן 56 מרחובות ואורן משה בן 39 מגדרה, חברו יחד והקימו חברה בשם "א. גלופות והטבעות בע"מ" לזיוף מטבעות של 5 שקלים בכמויות מסחריות, לצורך מכירתן ושימוש בהן.

בכתב האישום מתואר כי במהלך שנת 2019, רכשו הנאשמים מחו"ל מכונות איכותיות ויקרות וציוד נוסף לצורך ביצוע הזיוף, בעלות של מיליוני שקלים, ייבאו עשרות טונות של חומרי גלם והעבירו את המכונות וחומרי הגלם תחילה למבנה אחד ששכרו באשדוד ולאחר מכן למבנה אחר. בין השאר, רכשו הנאשמים מטבעות חלקים, שלאחר השלמת הזיוף נועדו לזייף מטבעות בסכום של כ-20 מליון שקלים.

קצב של 700 מטבעות לשעה

במועדים רבים, מיוני 2019 ועד מעצרם של הנאשמים לפני מספר שבועות, זייפו הנאשמים במפעל כמות בהיקף מסחרית של מטבעות 5 שקלים, בקצב של כ-700 מטבעות לשעה. על מנת לייצר מטבע של 5 שקלים, השתמשו הנאשמים בחומר גלם של מטבעות חלקים עגולים זהים במשקל ובהרכב הכימי של המטבע האמיתי, וקרובים לגודל של המטבע האמיתי – זאת בשל השינוי בגודל המטבע בתהליך ההטבעה שנעשה על ידי הנאשמים.

במברון, נטען בכתב האישום, ייצר בעזרת המכונות השונות "טבעים"- מוטות פלדה בתוכם משוקעים "נגטבים" של שני צדדיו של מטבע של 5 שקלים, צד הערך, וצד הנושא, וכן יצר כלים שונים שנועדו להליך זיוף המטבעות. במברון השתמש בידע שיש לו בנושא "עיבוד שבבים" ועשה ניסיונות רבים, עד שהצליח לזייף בעזרת כל האמצעים מטבעות של 5 שקלים, בהיקף של מיליוני שקלים. זיוף המטבעות נעשה באיכויות שונות, כך שבחלק מהמטבעות לא ניתן היה לגלות את הזיוף אלא על ידי התאמת ה'טבע' למטבע, ובחלק מהמטבעות ניתן היה לגלות את הזיוף באמצעות מכונה.

כמו כן, תכננו הנאשמים לשכלל את שיטת הזיוף, כך שיוכלו לזייף כמות גדולה של מטבעות בזמן קצר. כך, תכננו להוסיף למכונות 'פס נע' שיגביר את קצב הייצור בעשרות מונים, וכן החזיקו במכונה שתפקידה לבקר את איכות ה'טבעים' והמטבעות, על מנת לדעת את התפוקה המקסימאלית של כל "טבע", ועל ידי כך לקצר את זמן הייצור.

הלבנת הון ב-11 מיליון שקלים

בנוסף, ניהלו הנאשמים כספים תוך הסתרת העברות כספים ומקורם, וכן הסתירו את שליטתו של הנאשם במברון בעסק, זאת בשל היות הנאשם תחת צו כינוס נכסים. על פי כתב האישום, הנאשמים העבירו מאות אלפי שקלים במזומן ובדרכים אחרות לצורך רכישת המכונות, העבירו כספים דרך נש"פ ובדרכים שאינן ידועות, העבירו כספים רבים לחשבון הפרטי ועשו פעולות רבות במטרות להסתיר את מקור הכספים האסורים ואת הבעלים בהם. כמו כן, הונו הנאשמים את נושיו של במברון ופעלו להסתרת רכוש מנושיו ומקופת ההפטר.

"במעשיהם", נכתב בכתב האישום, "עשו הנאשמים פעולות רבות ברכוש אסור בהיקף של לפחות 11 מיליון שקלים במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו ואת תנועותיו". בכתב האישום צוין, כי לולא מעצרם של הנאשמים, "היה עלול להיגרם נזק גדול לכלכלת ישראל לאור היקף הזיוף, איכותו והעדר היכולת להבחין בין המטבעות המזויפות ובין מטבעות אמיתיים".

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם ובבקשת המעצר צוין, כי מספר שבועות לפני ביצוע המעשים בתיק דנן, שוחרר במברון מהמאסר בגין עבירות דומות. בנוסף, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לחלט רכושם של הנאשמים ובהם נדל"ן, כספים, מכונות ששימשו לזיוף וכלי רכב.

___________________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות