הפתרון היצירתי של ביהמ"ש לענייני משפחה לאב המתמהמה

ביהמ"ש אפשר לאם לקבל שירותים רפואיים וחינוכיים עבור בנותיה, כמו גם הוצאת דרכון, לאחר שקבע כי הגרוש מתעכב לאשרם: "אין זמן לווכחנות, ווכחנות משמעה הזנחה"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, ארז שני, קיבל בקשת אם, לקבל שירותים רפואיים וחינוכיים עבור בנותיה וכך גם דרכון, זאת ללא צורך בחתימת האב. הרקע לבקשת האם הוא התמהמהות מצדו של הגרוש לאשר את הטיפולים השונים הדרושים לבנות, שאחת מהן הינה בעלת צרכים מיוחדים. "אין זמן לווכחנות", כתב השופט בהחלטתו, "ווכחנות משמעה הזנחה". יחד עם זאת, ציין בית המשפט בהחלטתו כי הדבר לא ישמש כלי בידי האם לדחוק את מקומו של האב ולהוציאו מחיי הילדות.

על פי הבקשה שהוגשה על ידי האם לבית המשפט, יש לאפשר לה ליתן לבנותיהן של הצדדים כל שירות רגשי, רפואי או חינוכי בחתימתה בלבד וכן לאפשר לאם לבקש להוציא למי מהקטינות או לשתיהן דרכון, בלא צורך בחתימתו של האב.

שירותי הרווחה ציינו כי בין ההורים מחלוקות בנושאים רבים, כי האב מאשר טלפונית אך לא בכתב בקשות שונות שיש בהן צורך. עוד צוין, כי הסכסוך הוא בעצימות גבוהה עם קטינה בעלת צרכים מיוחדים, הם הוסיפו כי האב לא השלים עם מעבר האם והילדות לאזור המרכז ומשכך מסקנת שירותי הרווחה היתה שיש למצוא דרכים יצירתיות.

השופט שני שקיבל את בקשת האם, ציין בהחלטתו כי איש אינו מבקש והוא בוודאי לא אתן לכך יד, לשלול מן האב את אפוטרופסותו או את אחריותו ההורית על הילדות מאחר ומדובר בזכות טבעית, זכות יסוד ועל פי מה שמצוי בפניו, בוודאי אינו מצדיק וגם לא מבוקש, את שלילת האפוטרופסות.

לעדכן גם את האב

"רשאית האם בחתימתה בלבד לבקש לקבל דרכון או לבקש להאריך תוקפו של דרכון עבור כל אחת מן הקטינות", כתב השופט שני בהחלטתו, "ואולם, היא לא תעשה כן זולת אם מודיעה לאב 10 ימים קודם לכן כי בכוונתה לבקש דרכון, תוך שהיא מבקשת את עמדתו והסכמתו להתייצב לחתימה. תינתן תשובה שלילית או לא תינתן תשובה תוך 72 שעות – כאמור, רשאית האם לבקש ולקבל את הדרכון בחתימתה בלבד. אומר ואסביר – לא משרד הפנים הוא זה הצריך לבדוק האם ניתנה הודעה מראש ומה היתה תשובת האב, אולם אם יסתבר בסופו של יום כי האם לא טרחה לפנות אל האב – תימצא היא מפרה פסק דיני זה".

השופט שני הוסיף: "בעצם כאשר מתבקשת חתימה על קבלת דרכון, מהווה הדבר מעין אזהרה להורה האחר כי יש כוונה לנסוע. חפץ? מבקש עיכוב יציאה; אינו חפץ? לו יבורך גם אז".

גם באשר לקבלת שירותים רפואיים וחינוכיים עבור הבנות אישר השופט שני לאם לקבל אותם בחתימתה בלבד. "על כולנו מקובל", נכתב בהחלטת בית המשפט, "כי טובת הילדות תחילה וכל דבר אחר נסוג מפני עיקרון-על 'מלכותי' זה ובכלל זה כעסיהם וטינותיהם של ההורים, הדדיות ורבות עצימות ככל שיהיו. כאשר נתונה ילדה בעלת צרכים מיוחדים, אזי ביתר שאת יש צורך לנצל הטבות, לנצל יכולות ליתן טיפולים מיוחדים ורישומים למקומות מיוחדים ואין זמן ומקום לווכחנות, כי ווכחנות צורך זמן וזמן משמעו הזנחה".

"לא התרשמתי", הוסיף עוד השופט, "שיש מחלוקת של ממש לעניין יכולתה של האם לבקש ולקבל בחתימתה בלבד כל טיפול רגשי, נפשי, רפואי או חינוכי עבור הקטינה וכך אני מורה".

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארז שני

________________________________________________________

עו"ד גלי דנילוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות