כמה עולה למחוק נתוני אשראי שליליים?

זיו צורן, לשעבר מתכנת מחשבים בחברת בי.די.איי קופאס, נידון לשנתיים מאסר ולקנס של 21 אלף שקלים לאחר שהורשע כי ביחד עם אחרים ביצע מחיקות אשראי תמורת עשרות אלפי שקלים
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ציון קאפח, גזר על זיו צורן, לשעבר מתכנת מחשבים בחברת בי.די.איי קופאס, שנתיים מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 21 אלף שקלים בגין ביצוע ריבוי עבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף בכוונה לקבל דבר, פגיעה בפרטיות, עבירות של חדירה למחשב ועבירות נוספות במסגרת הפרשה שכונתה "דף חלק". צורן הורשע כי ביחד עם אחרים פעל למחיקת נתוני אשראי לאזרחים בתמורה לקבלת תשלום כספי. גזר הדין ניתן לאחר שצורן הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון במהלך ניהול ההוכחות בתיק.

גזר הדין הוא האחרון בפרשה שכונתה "דף חלק", העוסקת ברשת עבריינית שנטוותה לביצוע מחיקות אשראי תמורת תשלום ובמרכזה עומד צורן, והוא מצטרף לגזרי דין של שישה נאשמים נוספים בפרשה, שניתנו זה מכבר.

צורן עבד בחברת BDI, שהייתה רשאית לקבל ולאסוף נתונים על אזרחים בדבר אי-פירעון חובות, פשיטות רגל ושיקים ללא כיסוי, והעברת מידע זה, בין היתר, למוסדות שונים.

"מחולל הפשיעה"

על פי כתב האישום, צורן חדר למאגרי המידע הממוחשבים של החברה, וביצע מחיקות אסורות של נתוני אשראי שליליים של אזרחים מדוחות האשראי שלהם. עבור חלק מהמחיקות שביצע, קיבל תשלום בגובה של 21 אלף שקלים מנאשם אחר בפרשה. בעקבות מעשיו של צורן, ובהסתמך על דוחות האשראי הכוזבים, העניקו בנקים ומוסדות פיננסים אחרים הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים לגורמים שנתוניהם השליליים נמחקו.

בנוסף, על פי כתב האישום, צורן העביר לנאשם נוסף בפרשה, שהיה בעלים של חברה לייעוץ ותיווך להלוואות, כ-500 רשומות מידע על עסקים מתוך מאגר נוסף של החברה, שכללו נתונים אודות סירובים למתן הלוואות לאזרחים, וזאת תוך פגיעה קשה בפרטיותם. זאת, על מנת שהנאשם הנוסף יעשה במידע שימוש לצרכיו המסחריים ולאיתור לקוחות פוטנציאליים. השניים סיכמו כי ככל שמידע זה יניב תוצאות עסקיות, יקבל צורן עמלה בגין העברת המידע.

במסגרת הסדר הטיעון, הודה כאמור צורן בעובדות כתב האישום המתוקן בעניינו והוסכם כי הצדדים יטענו באופן חופשי לעונש. בגזר הדין קבע השופט קפאח כי הנאשם הוא "מחולל הפשיעה בפרשה זו, שביצע במו ידיו את העבירות, הוא החוטא והוא המחטיא והכל תוך ניצול הגישה שלו למאגרי המידע".

בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות, לפיה חלה על הנאשם חובה מוגברת כלפי מעסיקיו שלא לנצל את הידע הטכני שהיה לו לעשיית שימוש שלילי במאגרי המידע הייחודים והרגישים שהיו בחברה ולא מצא ממש בעמדת הסנגור כי יש להקל בעונש משום היותו עובד זוטר. בנוסף, עמד בית המשפט על פוטנציאל הנזק המשמעותי שהיה עשוי להיגרם למערכת הבנקאית כתוצאה מפעולותיו.

_________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ציון קאפח

_________________________________________________

עו"ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות