בין שחור ולבן: כל מה שחשוב לדעת על הלבנת הון

מה מטרתו של חוק המזומן על חיינו? כיצד הוא עוזר לנו ומה קורה למי שמפר אותו? עו"ד נאוה הנס מסבירה את השינוי העתידי בחוק וכיצד הוא ישפיע עלינו
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
עו"ד נאוה הנס
עו"ד נאוה הנס

חוקים הם בעצם סוג של חינוך. אם תעשה ככה יקרה לך רע ואם תעשה אחרת דווקא תצ'ופר באיזו הקלה או פטור מתשלום כזה או אחר.

מקל וגזר.

גם חוק המזומן, שנכנס לראשונה לתוקף לפני כמעט ארבע שנים והוחמר לאחרונה, הוא דוגמא מצוינת לחוק שבא לחנך. במקרה זה המטרה היא לחנך את הציבור להפסיק להשתמש במזומן ולעבור לתשלומים אך ורק באמצעות אמצעים דיגיטליים או צ'קים.

המטרה כמובן היא להקל על הרשויות להתחקות אחר מקורות הכסף שלנו, כדי לוודא שאיננו מלבינים הון שמקורו בפעילות אסורה, או שאיננו משתמשים בכסף מזומן לצורך מימון טרור חלילה.

החוק במקורו הגביל את העסקאות במזומן לעד חמישים אלף שקלים כמתנה, ועד 11 אלף שקלים בעסקה מסחרית. כעבור שלוש שנים, כאמור, הוקשח הרף: החל באוגוסט 2022 יהיה מותר לתת עד 11 אלף כמתנה – ועד ששת אלפים שקלים בלבד בעסקה מסחרית.

תשלום ב"שחור" בתקופת הקורונה

אבל לא רק במניעת הלבנת רווחי פשע ומימון מועיל החוק הזה, כפי שמסבירה עו"ד נאוה הנס בסרטון שלפניכם.

כך גם במקרה שבו מעסיק מעוניין לשלם "בשחור" כדי להימנע מלספק תנאים סוציאליים המתחייבים על פי חוק. או כשהוא מעוניין להעמיד בפני הרשויות מצד כאילו הוא מעסיק פחות עובדים מכפי שעובדים אצלו בפועל.

עוד דרך בה עובדים נפגעים מתשלום בשחור, מסבירה עו"ד הנס, נחשפה בתקופת הקורונה. עובדים שהוצאו לחל"ת ובאו לבקש מענקים מן המדינה גילו כי אינם זכאים משום שלא רשום שעבדו קודם לכם.

ולמקרה שחשבתם שמדובר באיזה חוק סתמי, לצאת ידי חובה – עו"ד הנס מזהירה שלחוק המזומן בהחלט יש שיניים. כמה חדות? קודם כל קנסות גבוהים. אבל כפי שמסבירה עוה"ד הנס, אם יש אינדיקציות לכך שלא מדובר רק בשגיאה תמימה אלא בכוונה לרמות את המערכת ביודעין – עד שלוש שנות מאסר.

כפי שממשיכה עו"ד הנס להסביר – יש גם מי שמוחרגים מהחוק.

כך לדוגמא תיירים, שמותר להם לבצע עסקאות במזומן בסכום של עד 55 אלף שקלים. כך גם המגזר הפלסטיני, הסובל ממצוקת אשראי חריפה ביותר ואין לו חלופות של ממש לכלכלת המזומן, קיבל תקופת חסד של שלוש שנים במהלכה לא אכפו את החוק.

החמרה בחוק

מגפת הקורונה קצת טרפה את הקלפים, אומרת עו"ד הנס, בכל הנוגע לחוק המזומן.

זאת בעקבות הנסיקה במספרם של האנשים שהסתבכו בחובות, הפכו למוגבלים בבנק ונאלצים למצוא פתרונות עוקפי-בנקים – המתבטאים כמעט תמיד בעסקאות במזומן.

ביקורת נוספת על החוק היא, אם לחזור לעניין החוק והגזר, היא שהחוק מנסה לתמרץ רק ב"מקל" – בעונשים – ולא בתמריצים למי שכן יעשו את המאמץ לעמוד בתנאי החוק ולהימנע מן היתרונות המיידיים והמפוקפקים של השימוש במזומן.

בכל מקרה, החוק הוא החוק ואת החוק לא תנצחו. אז אם אתם עושים עסקאות החל באוגוסט הקרוב בשווי של מעל ששת אלפים שקלים, או רוצים לתת למישהו שאינו קרוב מדרגה ראשונה מתנה של יותר מ-11 אלף שקלים – חסכו לכם את העונשים ועשו את זה מסודר, מתועד, ובעיקר חוקי.


עו"ד נאוה הנס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות