המחוזי בת"א: מיטב דש תחזיר לעמיתים 400 מיליון שקלים

בהמשך לפס"ד שקבע כי החברה גבתה דמי ניהול ביתר, ובהתאם לחוו"ד מומחה נקבע סכום הפיצוי שעליה לשלם. המרוויחים הגדולים: ב"כ התובעים שיקבלו 15 מיליון שקלים
נעמה כהן |
אילוסטרציה

לפני מספר חודשים מאוחניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן, שקבע כי חברת מיטב דש גבתה דמי ניהול מחלק מהעמיתים בניגוד להסכמים ביניהם. בפסק הדין נקבע כי על מיטב דש להשיב לחברי הקבוצה המיוצגת דמי ניהול שגבתה ביתר כ-289 מיליוני שקלים נכון ל-1 בינואר 2016. כן נקבע כי תיתנן חוות דעת משלימה לתקופה שממועד זה, וכי הסכום הסופי יחושב בהמשך. המרוויחים הגדולים בהליך זה הם עוה"ד שייצגו את התובעים שיקבלו שכר טרחה בהיקף של כ-15 מיליון שקלים והתובעים עצמם שיקבלו פיצוי של 2.3 מיליון שקלים יחדיו.

היום ניתן פסק דין משלים בשני עניינים. ראשית, בקביעת גובה ההשבה המעודכן לחברי הקבוצה, שכן חוות הדעת של המומחה היתה מעודכנת למועד הגשתה, ומיטב דש המשיכה לגבות דמי ניהול גם לאחר מכן. כן היה צורך בצירוף הפרשי הצמדה וריבית לסכומים שנגבו ביתר. בפסק הדין המשלים נקבע כי הסכום הכולל שעל מיטב דש לשלם עומד על 400 מיליוני שקלים. עורכי הדין שמייצגים את התובעים יקבלו כ-15 מיליון שקל והתובעים יקבלו 2.3 מיליון שקל

גמול נדיב

בנוסף, עוסק פסק הדין המשלים בגמול לתובעים המייצגים ושכר הטרחה לבאי כוחם, בהתחשב בשיקולים שנקבעו בחוק לעניין זה, ותוך הבחנה בין השקעה וסיכונים שלקחו עליהם התובעים המייצגים ובאי כוחם, לבין פרמטרים כמו גובה דמי הניהול (המחושבים מתוך התשואה שהפיקה מיטב דש לעמיתים) וכמות חברי הקבוצה, שיש לקחת אותם בחשבון במידה מוגבלת בפסיקת הגמול ושכר הטרחה.

השופטת אגמון גונן הדגישה לעניין זה כי "בתובענות שבהן נפסקים סכומים גבוהים (יותר מ- 100 מיליון שקלים), ראוי להפריד בין השפעתם המשמעותית של השיקולים שיש לשקול בנוגע לגמול ושכר הטרחה (שיקולי תשומה, תפוקה והכוונה) על תוצאת קבלת התובענה ועצם הפיצוי לחברי הקבוצה, לבין השפעתם הפחותה על הסכומים הגבוהים שקיבלה הקבוצה, שאינם תוצאה ישירה של פעולת באי הכוח המייצגים, אלא נובעים ממאפייני התביעה והקבוצה המיוצגת. שכן, כפי שמעיד המקרה שלפניי, סכום ההשבה הגבוה נובע, בין היתר, מהתשואות שהניבה מיטב דש לעמיתיה (מהם נגזרים דמי הניהול שנגבו), מספר העמיתים, ומשך השנים בהם נגבו סכומים אלו (לרבות ריבית והפרשי הצמדה)".

שכר טרחה במיליוני שקלים

בהתחשב בשיקולים אלו, ועל פי שיטת האחוזים המדורגת, נפסקו לבאי הכוח המייצגים, שכר טרחה בסכום כולל של כ-16 מיליון שקלים. ובנוסף, גמול לתובעים המייצגים בסכום של 2.3 מיליוני שקלים, היינו 1.1 מיליון שקלים לכל אחד. עוד נקבע כי כיון שחברי הקבוצה קיבלו תמורה משמעותית מההליך, שכר הטרחה לבאי הכוח המייצגים, והגמול לתובעים המייצגים, ישולם מתוך הסכום הכולל שעל מיטב דש להעביר לחברי הקבוצה.

לאור העובדה שמדובר בסכום משמעותי, וכדי לאפשר למיטב דש להתארגן לצורך התשלום ולאתר את חברי הקבוצה שאינם עוד עמיתים במיטב דש, נקבע כי מיטב דש תעביר את הסכום לחברי הקבוצה ביום ה-1 במרץ 2022.

___________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן

___________________________________________________

עו"ד רוני ינון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות