התביעה המשטרתית התרשלה – כתב אישום נגד בעל מכה בוטל

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות מתח ביקורת חריפה בעקבות המקרה, במסגרתו לא הועבר חומר החקירה לצוות ההגנה: "זו זכות ראשונית ובסיסית"
דנה לווינסקי |
הנציב דוד רוזן
הנציב היוצא, דוד רוזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, מתח ביקורת על התביעה המשטרתית, נוכח ליקויים בהתנהלותה אשר הובילו לביטול כתב אישום שעניינו אלימות במשפחה, על ידי בית המשפט, נוכח טענת "הגנה מן הצדק". במסגרת התלונה התברר כי צוות ההגנה לא קיבל לידיו את חומרי החקירה כנדרש על פי חוק. "זכותו של נאשם", כתב הנציב רוזן, "לעיון בחומרי חקירה נגזרת מזכות היסוד למשפט הוגן והיא באה, בין היתר, כדי לאזן במידת מה את פערי הכוחות שבין המדינה לנאשם. זכות העיון הנתונה לנאשם משקפת אינטרס ציבורי כללי, שנועד להבטיח כי מערכת המשפט תכריע באשר לגורלו של נאשם במסגרת משפט הוגן, בו ניתנה לו הזדמנות מלאה להציג הגנתו, כאשר לרשותו מלוא חומר החקירה הקיים בעניינו".

לפני כשלוש וחצי שנים, בעקבות אירוע אלימות שחוותה שוטרת מבעלה, היא הגישה תלונה בתחנת משטרת גלילות. רק כעבור שנתיים, הוגש נגד הבעל בכתב אישום חמור שייחס לנאשם שני אישומים שכללו עבירות של פגיעה בפרטיות, תקיפה הגורמת חבלה לבן הזוג, והטרדה באמצעות מתקן בזק ואיומים. שנה וחצי לאחר מכן בית המשפט הורה על ביטול כתב האישום בשל שיהוי בהגשת כתב האישום, אי העברת חומרי החקירה ולאי ציות להחלטת בית המשפט.

האישה התלוננה לנציב תלונות הציבור

השוטרת הגישה תלונה נגד המשטרה לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, תלונה שהתקבלה ובמסגרת החלטתו עמד הנציב על מספר ליקויים בולטים שנפלו בהתנהלות התביעה בכך שהיא לא העמידה לעיון ההגנה את חומר החקירה, כנדרש על פי חוק והימנעות זו הובילה, בסופו של יום, לתוצאה הקשה של ביטול כתב האישום על ידי בית המשפט.

כתב האישום הוגש בחריגה מפרקי הזמן הקצובים בחוק סדר הדין הפלילי ובהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין זה, מבלי שנתקבלה הסכמת היועץ המשפטי לממשלה להגשתו באיחור, כנדרש בחוק, עותק מכתב האישום הועבר לנפגעת העבירה בחלוף מספר חודשים מהגשתו, תוך חריגה מהוראות חוק זכויות נפגעי עבירה, התביעה לא וידאה כי הועברה לרשותה, במחובר לחומר החקירה, רשימת חומר חקירה, כדרישת החוק והפסיקה, ורק לאחר למעלה משנה ממועד הגשת כתב האישום התברר לה כי הרשימה אינה בידיה, תובעת משטרתית התייצבה לדיון בבית המשפט ללא תיק החקירה ובקשת הסניגור לקבל חומרי חקירה 'נעלמה' מהתיק.

הנציב דוד רוזן, קבע בהחלטתו, כי "קבלת חומר חקירה הינה זכות ראשונית, בסיסית, מרכזית ובעלת חשיבות, הנמנית עם זכויות היסוד של נאשם בפלילים. מדובר בהוראת חוק קוגנטית, אשר לא ניתן להתנות עליה".

הנציב רוזן: "יש זכות למשפט הוגן"

"זכותו של נאשם", כתב הנציב רוזן, "לעיון בחומרי חקירה נגזרת מזכות היסוד למשפט הוגן והיא באה, בין היתר, כדי לאזן במידת מה את פערי הכוחות שבין המדינה לנאשם. זכות העיון הנתונה לנאשם משקפת אינטרס ציבורי כללי, שנועד להבטיח כי מערכת המשפט תכריע באשר לגורלו של נאשם במסגרת משפט הוגן, בו ניתנה לו הזדמנות מלאה להציג הגנתו, כאשר לרשותו מלוא חומר החקירה הקיים בעניינו".

עוד ציין רוזן כי "אין להכביר מילים בדבר חומרתו של כל ליקוי בפני עצמו, ובוודאי בחיבורם יחד. העובדות שהתבררו במהלך בירור התלונה העלו תמונה עגומה של התנהלות בעייתית ביותר מצד התביעה, אשר הובילה, בסופו של יום, לתוצאה המכבידה של ביטול כתב אישום שעניינו עבירות אלימות במשפחה נוכח טענת הגנה מן הצדק, על המשמעות המכבידה של תוצאות החלטה זו".

לצד הביקורת המליץ הנציב לפני ראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל להיכנס לעובי הקורה וליזום בדק בית למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.


עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות