הקלות בעדות נפגעי עבירות מין בבתי משפט יכנסו לתוקף מיידית

שר המשפטים חתם על תקנות חדשות שיאפשרו לקורבנות לתת עדות שלא בפני הנאשם שפגע בהם. סער: "על מערכת המשפט לגלות רגישות כלפי נפגעי העבירה"
רונן לוי |
חשד: הכיר צעירה ברשת וביצע בה עבירות מין
אילוסטרציה

שר המשפטים גדעון סער חתם על תקנות חדשות המקלות על עדות נפגעי עבירות מין בבתי המשפט שלא בפני הנאשם. התקנות תיכנסנה לתוקף באופן מיידי. מטרת המהלך להפחית את הדרישות לגבי בקשה למסירת עדות במשפט שלא בפני הנאשם ביחס למתלוננים הנ״ל זאת על מנת להקל עמם במסירת העדות בבית המשפט. "על מערכת המשפט לגלות רגישות כלפי נפגעי עבירה הנדרשים בהליך המשפטי לחזור למקרה הטראומתי", אמר סער. "לכן אני מקדם תיקוני חקיקה שמטרתם לשפר את היחס של כלל גורמי אכיפת החוק לנפגעי העבירה״.

על פי חוק, במקרים מסוימים רשאי בית המשפט להתיר מתן עדות במשפט פלילי שלא בנוכחות הנאשם אלא רק בנוכחות בא כוחו, וזאת אם נוכח מסירת העדות בפני הנאשם עלולה לפגוע בעד או לפגום בעדותו. עד היום, על מנת להתיר עדות כזו נדרשה ראיה בכתב (כגון חוות דעת או מסמכים רפואיים של פסיכולוג, רופא, או עובד סוציאלי) לצורך הוכחת הטענה שמתן העדות בנוכחות הנאשם עלולה לפגוע בעד או לפגום בעדות.

להקל על האירוע הטראומתי

ועדת ברלינר, שבחנה הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי, המליצה לבטל את הדרישה כי בקשה להעיד את העד שלא בפני הנאשם, תגובה בראיות בכתב. הוועדה עמדה על כך כי נוכח המאפיינים הייחודיים של נפגעי עבירות מין, ובשל העובדה שרבים מהם נמצאים במצב נפשי מורכב בשלב עדותם בבית המשפט באופן אינהרנטי, אין מקום לעמוד על הדרישה להבאת ראיות בכתב לצורך הוכחת הטענה כי עדות בפני הנאשם עלולה לפגוע בעד או בעדותו.

להקל על נפגעי העבירה. שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

בנוסף, הוחלט לאפשר לבית המשפט להחליט בבקשה זו בכתב, כך שנפגעות תדענה מראש שעדותן תתקיים בדרך זו. שר המשפטים החליט לאמץ המלצות אלו ולתקן את התקנות, כצעד חשוב נוסף בהנגשת ההליך הפלילי לנפגעות ולנפגעי עבירות מין ואלימות ולהסרת החסמים בדרך לעשיית צדק וקיומו של הליך משפטי ראוי ומותאם.

ההקלות עצמן כוללות את ביטול הצורך בחוות דעת מקצועית באשר למצבה של הנפגעת. מספיק שהנפגעת תאמר שרצונה הוא לא להעיד בנוכחות הנאשם, כמו כן דיון מקדים של בית המשפט על יסוד הבקשה הכתובה של הנפגעת מבלי שהנפגעת צריכה להופיע בפני בית המשפט.

התיקון נועד להקל על עדותם של נפגעי עבירות מין וסחר בבני אדם, עדים קטינים נפגעי עבירות מין וחלק מעבירות האלימות. השר סער אמר עם החתימה על התקנות כי: ״על מערכת המשפט לגלות רגישות כלפי נפגעי עבירה הנדרשים בהליך המשפטי לחזור למקרה הטראומתי. לכן אני מקדם תיקוני חקיקה שמטרתם לשפר את היחס של כלל גורמי אכיפת החוק לנפגעי העבירה״.
________________________________________________

עו"ד אושרת קירמה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות