העליון על הפשיעה בחברה הערבית: "אנחנו נמצאים בעת חירום"

השופטים דחו את ערעורם של 5 נאשמים שהורשעו בעבירות נשק ואלימות במסגרת סכסוך מתמשך בישוב ערוער שבנגב: "מכת מדינה מצריכה מענה הולם"
רונן לוי |
יריות ירי נשק אקדח יורים שודד
אילוסטרציה envato

שופטי העליון מבקשים להחמיר בענישה כדי להתמודד עם הפשיעה בחברה הערבית: שופטי העליון קיבלו את עמדת המדינה וקבע כי אין מקום להתערב בהרשעתם או להקל בעונשיהם של חמישה נאשמים שהורשעו בביצוע עבירות נשק ואלימות במסגרת סכסוך מתמשך בין שני פלגים בישוב ערוער בנגב. בית המשפט העליון ציין בפסק הדין, כי "אין צורך להכביר במילים על אודות החומרה הנלווית לעבירות נשק. אין היום חולקין כי עבירות מסוג זה הפכו ל"מכת מדינה" של ממש. מכה זו מצריכה מענה הולם בדמות ענישה מחמירה של הטלת עונשי מאסר משמעותיים. מצויים אנו לעת הזאת במצב חירום של ממש בעניין עבירות נשק…".

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע הרשיע את הנאשמים, על סמך הודאתם במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לפשע, עבירות נשק ועבירות נוספות, כל אחד לפי חלקו. על פי כתב האישום, במסגרת סכסוך מתמשך בין שני פלגים בישוב ערוער בנגב, ובעקבות פגיעה קודמת באחד הנאשמים, החליטו הנאשמים ואחרים לבצע פעולת נקמה, במסגרתה יפגעו במתלונן, שמשתייך לפלג הנגדי, באמצעות ירי. לאחר תכנון ותיאום מוקדם, שכלל הצטיידות בשני אקדחים, חיפשו הנאשמים אחר המתלונן באמצעות רכבו של אחד מהם, וכשאיתרו אותו ברחוב הראשי בערוער ירו לעברו מספר יריות, שאחת מהן פגעה ברגלו. חברו של המתלונן, ששהה עמו, הצליח להתחמק מהירי, והנאשמים נמלטו מהמקום.

"יש צורך בענישה משמעותית"

בית המשפט המחוזי עמד בגזר דינו על מגמת ההחמרה בענישה בגין עבירות נשק בשנים האחרונות ועל כך שיש צורך בענישה משמעותית על מנת להרתיע את היחיד ואת הרבים מפני שימוש באלימות לפתרון סכסוכים. עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי ישנה חומרה מיוחדת במקרים שבהם נעשה שימוש בנשק חם בתוך שטח עירוני ובסביבת בתי מגורים, וכי הנזק שנגרם במקרה הקונקרטי הוא משמעותי, וגזר על הנאשמים בין היתר את העונשים הבאים: 48 חודשי מאסר על נאשם 1 – מי ששידל את האחרים לביצוע העבירה; 52 חודשי מאסר על נאשמים 2 ו-5 – היורים; 42 חודשי מאסר על נאשם 3 – נהג הרכב; ו-36 חודשי מאסר על נאשם 4. בנוסף, נקבע כי הנאשמים ישלמו למתלונן פיצוי כולל בסכום של 145 אלף שקלים.

הנאשמים ערערו לבית המשפט העליון ובמסגרת הערעור ביקשו לחזור בהם מהודייתם או לחלופין להקל בעונשים שנגזרו עליהם. בית המשפט העליון קיבל כאמור את עמדת הפרקליטות ודחה את ערעורם של הנאשמים, הן לעניין ההרשעה והן לעניין העונש.

שופט בית המשפט העליון, דוד מינץ, שאל עמדתו הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן ויעל וינלר, חזר והדגיש את החומרה הרבה שבביצוע עבירות הנשק, במיוחד במקרים שבהם נעשה שימוש בנשק בכוונה לפגוע באדם אחר ולפצוע אותו, וקבע כי מעשים כאלו מצדיקים עונשי מאסר משמעותיים.

"אנחנו במצב חירום"

"אין צורך להכביר במילים על אודות החומרה הנלווית לעבירות נשק", נכתב בפסק הדין. "אין היום חולקין כי עבירות מסוג זה הפכו ל'מכת מדינה' של ממש. מכה זו מצריכה מענה הולם בדמות ענישה מחמירה של הטלת עונשי מאסר משמעותיים. מצויים אנו לעת הזאת במצב חירום של ממש בעניין עבירות נשק, ולא בכדי נתקבל עתה תיקון לחוק העונשין – שלא חל בענייננו – הקובע עונשי מינימום לעבירות נשק. הדברים האמורים מקבלים משנה תוקף במקרה זה בו כאמור הייתה כוונת מכוון לפגוע במתלונן ולפצעו. קשה להלום, זולת עבירת המתה על כל גווניה, עבירת אלימות קשה יותר".

בית המשפט העליון הוסיף וקבע, כי בית המשפט המחוזי נתן משקל יתר לנסיבות לקולה וכי הוא בא לקראת הנאשמים כברת דרך ארוכה – גם בקביעת מתחמי הענישה המתונים וגם בגזירת עונשיהם – והקל עמם באופן משמעותי. כמו כן, דחה בית המשפט העליון את בקשת הנאשמים להפחית מסכום הפיצוי שנגזר עליהם לשלם למתלונן, וזאת בשים לב לנזקים המשמעותיים שהם גרמו לו במעשיהם, וקבע כי אין מקום להפחית מסכום הפיצוי גם בהתחשב בסולחה שהתקיימה בין הצדדים, גם אם במסגרתה שולמו למתלונן פיצויים נוספים.

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דוד מינץ

___________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות