הערעור התקבל: בוגר רפואה שהורשע בתקיפת אשתו ייכנס לכלא

המחוזי בב"ש הפך את ההחלטה על שביטלה את הרשעתו של הנאשם בפלילים, אף שהדבר ייפגע בעיסוקו ובעתידו: האם ראוי שמי ששבר את עצמות אשתו ישמש כרופא?"
אייל חן |
אילוסטרציה envato

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בראשות השופט יואל עדן, קיבלו את ערעור המדינה וגזרו שנת מאסר על בוגר לימודי רפואה שהיכה ופצע את אשתו ולא הרשיע אותו, זאת למרות שיתכן שהדבר יפגע בסיכוייו לקבל רישיון לעסוק ברפואה. "האם ראוי הוא כי אדם אשר היכה את רעייתו, וחבל בה כה קשות, עד כי שבר את עצמותיה, והביאה לצורך לקבל בבית חולים טיפול מידי רופא במסגרתו בוצע שחזור וגיבוס, ישמש הוא עצמו כרופא אשר מתפקידו יכול ויהיה לטפל במקרים שכאלו", כתב השופט עדן בהחלטתו.

על פי כתב האישום, מדובר בגבר שסיים לימודי רפואה, והיה בתהליך השתלבות במערכת הרפואה בישראל כרופא, לפני למעלה משנה בבית הוריו, שוחחה אשתו דאז עם אחותה, והנאשם תקף אותה בכך שהחל להכותה באמצעות ידיו, על ראשה ועל ידיה.

לאחר שהמתלוננת נכנסה אל תוך בית הוריה, כך תואר עוד באישום, המשיך המשיב להכותה באמצעות ידיו בכל חלקי גופה. לאחר מכן אמו של הנאשם והאישה באו אל ביתם של הנאשם והמתלוננת וכאשר נכנסו אל הבית, תקף הנאשם את המתלוננת בכך שהחל להכותה באמצעות ידיו, בעט בה, היכה אותה באמצעות מקל של מטאטא, הפילה אל הרצפה, ובעט בה בחוזקה בידיו בעודה שרועה על הרצפה. כתוצאה מהמכות נגרמו לאישה חבלות של ממש כולל שבר ביד אשר שוחזר וגובס בבית החולים.

כאמור, בית המשפט השלום החליט לבטל את הרשעתו בפלילים של הנאשם ולהסתפק בעבודות של"צ, זאת מאחר והדבר עלול לפגוע בסיכוייו לקבל רישיון רפואה.

סיכויי השיקום?

המדינה הגישה ערעור על ההחלטה והשופטים יואל עדן, גד גדעון וגאולה לוין קיבלו בפה אחד את הערר בו ציין השופט עדן כי האלימות של הנאשם מבטאת את הזלזול וההתייחסות המזלזלת שלו לכבוד העצמי של רעייתו, לזכותה הבלעדית על גופה, וככלל לאיסור המוחלט לפגוע בגופה.

"אם למעשים שכאלו לא נועדה התוצאה של הרשעה, המגלמת בתוכה את הגנאי שמבטאת כלפיהם החברה, ומגלמת בתוכה את עיקריו ואת מהותו של האינטרס הציבורי בעצם נקיטת ההליך הפלילי, לא נדע לאלו מעשים נועדה היא. הימנעות מהרשעה בנסיבות הקשות המפורטות לעיל, של ביצוע העבירות החמורות הללו, אינה מאפשרת העברת המסר המוקיע והמגנה את ביצוע העבירות, ואינה מאפשרת מתן ביטוי לתכלית אשר בבסיסן, כמו גם למידת הפגיעה בערכים המוגנים הבסיסים בהם פגע המשיב, קשות", כתב השופט עדן.

השופט עדן התייחס גם לאפשרות כי הרשעה תפגע בנאשם באפשרות העסקתו של הנאשם כרופא, אולם ציין כי לא בית המשפט בכך שלא ירשיעו בפלילים יקבע אם הוא יהיה רופא או לאו אלא הדבר מסור בידי הגורמים המסדירים את העיסוק ברפואה וחזקה כי הם ישקלו את כל הנתונים הצריכים לעניין.

"יוצא אני מנקודת הנחה כי קיים סיכוי, אולי אף גבוה לכך, שיהיה בהרשעה כדי לפגוע בשיקומו של המשיב, כמו גם באפשרויות תעסוקתו, ואף להביא לכך שאולי יהיה לו קושי של ממש לעסוק במקצוע אשר הוא למד משך שנים, רפואה. יש להותיר את ההכרעה בשאלה אם למרות ההרשעה יש לאפשר לו לעסוק במקצוע הרפואה, אם לאו, בידי הגורמים הרלבנטיים אשר יפעילו את שיקול דעתם… יש להניח כי על גורמים אלו יהיה לשקול, בין היתר, האם ראוי הוא כי אדם אשר היכה את רעייתו, וחבל בה כה קשות, עד כי שבר את עצמותיה, והביאה לצורך לקבל בבית חולים טיפול מידי רופא במסגרתו בוצע שחזור וגיבוס, ישמש הוא עצמו כרופא אשר מתפקידו יכול ויהיה לטפל במקרים שכאלו", כתב השופט עדן בהחלטתו.

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יואל עדן

______________________________________________

עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות