אושר בטרומית: פרוטקשן עבירה פלילית שעונשה עד 10 שנות מאסר

בניסיון להתמודד עם תופעת דמי החסות, אישרה הכנסת החקיקה שקובעת מאסר של 3 שנים גם למי שנסחט ושילם פרוטקשן. יוזמת ההצעה, ח"כ לנדה: "אנשים חיים בפחד"
אייל חן |
אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק להתמודדות עם תופעת דמי החסות, כאשר מוצע להוסיף לחוק העונשין עבירה של נטילת דמי חסות ולקבוע שדינו של נותן חסות, כהגדרתו בהצעה, יהיה מאסר שלוש שנים, ודינו של מקבל דמי חסות יהיה מאסר עשר שנים. "אי אפשר לקבל בשלוות נפש מציאות בא אזרחים ואזרחיות במדינה חשים נורמה של פחד", אמרה עו"ד ח"כ רות וסרמן לנדה, יוזמת הצעת החוק.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי אחת מתופעות הפשיעה הבולטות במגזר הערבי, היא גביית דמי החסות ("הפרוטקשן") מבעלי העסקים במגזר ומחוצה לו (קבלנים, קבלני עבודות עפר, מסעדות, אולמות אירועים, חנויות, מוסכים ועוד). תופעת הפרוטקשן פושה בכל המחוזות בארץ. כך, עשרות רבות של חברות, מעסיקות בלית ברירה עבריינים מוכרים כמארגני שמירה מפני העבריינים עצמם, ומכניסות מיליוני שקלים עבור שירותי שמירה, מבלי לספק תמורה הולמת מלבד חסותם של אותם עבריינים.

הזנחה מתמשכת

התופעה היום מתאפיינת בכך שכנופיות העבריינים מחלקות ביניהן אזורים גיאוגרפיים. כך לדוגמה, בעלי העסקים (בעיקר קבלנים( מדווחים בעדויות במשטרה כי מי מהם שלא מעסיק 'חברת שמירה', מעמיד את הרכוש שלו בסכנה מחשש שיגרמו לו נזקים במאות אלפי ואף מיליוני שקלים.

ברוב המקרים, כך מפורט בדברי ההסבר לחוק, לא מדובר בגניבות רכוש, אלא פשוט בהיזק לרכוש (דבר המלמד בדרך כלל כי לא הרכוש הגנוב הוא שמעניין את העבריין, אלא עצם גרימת הנזקים והחסות שתתבקש אחריה). באופן זה, גביית דמי חסות מתבצעת ללא סחיטה באיומים, כהגדרתה הקיימת בחוק. לכן, נדרשים כלים נוספים בחקיקה להתמודדות עם התופעה.

ח"כ רות וסרמן לנדה יוזמת החוק אמרה כי תחושת ביטחון היא המדרגה הראשונה והבסיסית ביותר בחברה האזרחית ובמדינה ריבונית. על בסיס מדרגה הזו אנו בונים ובונות חיי חברה תרבות כלכלה חיי משפחה ועוד.

"בעשור האחרון חלה הידרדרות מוחשית בתחושת הביטחון כתולדה ממדיניות של הזנחה, באוזלת יד רבת שנים והחלשה שיטתית של מנגנוני אכיפת החוק אזרחים חשים פחד ממשי כחברה. כיושבת-ראש השדולה למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית אני מתחייבת מעל במה זו להמשיך ולפעול ככל שביכולתי בכדי לשקם את אותה תחושת ביטחון יקרה שנפגעה אצל רבים בעיקר באזורי צפון ודרום הארץ אך כמובן לא רק. לא אקבל בשלוות נפש מציאות בא אזרחים ואזרחיות במדינה חשים נורמה של פחד", ח"כ לנדה.

______________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות