האם העוגה ה"טבעונית" הכילה ביצים וחלב?

ביהמ"ש לתביעות קטנות פסק 1,250 שקלים ללקוח טבעוני עוגה שהכילה מוצרים מן החי אף שהמאפיה הציגה אותה כמוצר פרווה. הפיצוי יועבר לעמותת 'חוות החופש' בעולש
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

רשם בית המשפט לתביעות קטנות חילמי חג'וג', פסק כי בעל מאפייה בנתניה, ישלם 1,250 שקלים, לתובע טבעוני שנמנע מצריכת כל מזון מן החי, כולל ביצים וחלב ובעוגה שרכש עוגה שכתוב עליה טבעוני והתברר לו שהיא מכילה ביצים.

על פי התביעה שהוגשה ע"י עו"ד אמנון קרן מהקליניקה המשפטית של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, בגין הטעיה צרכנית ובגין פגיעה באוטונומיה האישית הנגזרת מהזכות החוקתית לכבוד האדם ולחירותו. רכשו התובע ואביו במאפיית הנתבע עוגה בהסתמך על כך שעל חזית אריזתה הופיעה מדבקה עם הכיתוב בכתב יד ״טבעוני-פרווה״ ולאחר שהתובע ובני משפחתו אכלו מהעוגה, הם נדהמו לגלות בחלקה התחתון מדבקה נוספת המפרטת בכתב קטן את רכיביה, בהם נכללים חלמון ביצה וחלב.

זאת, כך נטען, בניגוד מוחלט למדבקה בחזית האריזה – ״טבעוני פרווה״ – המעידה על כך שבעוגה לא נכללים מוצרים כלשהם מן החי. יצוין כי בני משפחתו של התובע שאינם טבעוניים אך דתיים ושומרי כשרות אכלו מן העוגה החלבית מיד לאחר ארוחה בשרית.

בעל המאפיה לא הגיב לטענות

עם גילוי העובדה כי מדובר בעוגה חלבית, שאינה טבעונית ואינה פרווה, חשו התובע ובני משפחתו זעזוע וסלידה עמוקה. זאת הן בשל צריכת מזון המנוגד להשקפת עולמם ואמונתם, והן מפאת ההטעייה שנבעה מהסימן השגוי על המוצר. התובע פנה לנתבע, אז נמסר לו כי מדובר בטעות וכי המדבקה הודבקה כביכול על ידי חברת חיצונית ממנה רכשה המאפייה את העוגה. בחברה החיצונית אמרו לו כי לא הודבקה מדבקת "טבעוני פרווה" על כל העוגות מהסוג שקנה התובע ובכללן העוגה שרכש.

בעקבות תשובת החברה החיצונית התובע דרש פיצוי וכן את הפסקת ההטעיה במוצרים, שעלולה גם לסכן את בריאות הצרכנים. אולם הוא נענה באופן מתחמק, תוך הצעה לספק לו מוצרים בשווי העוגה שנרכשה 68 שקלים, שלא ממצים את נזקיו ולא מונעים את המשך ההטעיה והשלכותיה. יתרה מזו, התובע בשובו למאפייה כשבוע לאחר רכישת העוגה הוא ראה במקררי העסק עוגות חלביות נוספות שעל חזית אריזתן מתנוסס אותו כיתוב מטעה – "טבעוני פרווה".

עוד נטען בתביעה, כי התובע שלח לנתבע מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים מעו״ד בקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי חיים באוניברסיטת ת״א, המפרט את המחדלים שבוצעו ודרש להפסיק את ההטעיה ולפצותו עבור ההטעייה ועבור הפגיעה בזכות הבחירה, אולם הנתבע בחר שלא להשיב למכתב זה.

לאחר הגשת התביעה, הצדדים הסמיכו את הרשם חג'וג' לפסוק על פי שיקול דעתו ולאחר שבחן את החומר קבע כי הנתבע ישלם לתובע פיצוי בסך 1,250 שקלים שיועבר לטובת עמותת 'חוות החופש' בעולש.

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט חילמי חג'וג'

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות