כולנו יודעים מה עושה עורך דין, אבל מדוע ומתי נצטרך נוטריון?

חתימתו של הנוטריון, במקרים המוסדרים בחוק, נחשבת בעיני בית המשפט כתעודה ציבורית לאישור זהותו של החותם עליו או לעובדה כי המסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם. מסמכי הנוטריון מיועדים לשמש כראיה בבתי משפט או בפני רשויות אחרות, וזאת הן בישראל והן מחוץ לה.
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%99%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%a0%d7%93%d7%9c%d7%95%d7%91%d7%99%d7%a5 |
חותמת נוטריון

נוטריון הוא עורך דין שהמוסמך על ידי משרד המשפטים, לאמת, לאשר, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים. חתימתו של הנוטריון, במקרים המוסדרים בחוק, נחשבת בעיני בית המשפט כאישור למקוריותו של המסמך, לזהותו של החותם עליו או לעובדה כי המסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם.

מסמכי הנוטריון מיועדים לשמש כראיה בבתי משפט או בפני רשויות אחרות, ומשמשים בקשת רחבה של מצבים, החל מאישורי מכירת דירה או צוואות, דרך אישורי תרגומים ואפילו במקרים של אישור מצבים משפחתיים כמו נישואין.

 

כיצד הופכים להיות נוטריון?

על הנוטריון להיות אזרח ישראל וחבר לשכת עורכי הדין, הוא חייב על פי דין להתמנות על עורכי דין בעלי וותק של 10 שנים או יותר במקצוע, לעבור השתלמות מיוחדת, ולקבל רישיון של הועדה הממונה מאת משרד המשפטים."

 

יפוי כח בעסקאות מקרקעין:

א. רוכשי דירות אשר נוטלים משכנתא מבנק מחויבים להמציא לבנק יפוי כוח נטריוני אשר מסמיך את הבנק ואת באי כוחו לפעול בשמם לצורך ביצוע פעולות הקשורות במשכנתא, כמו: רישומי משכנתא, רישומי הערות אזהרה וכו'.
ב. אדם אשר מייפה את כוחו של אדם אחר לפעול בשמו לצורך ביצוע עסקה  במקרקעין.
ג. אדם אשר נוסע לחו"ל לתקופה ארוכה ומסמיך אדם אחר (קרוב משפחה/חבר) לפעול בשמו לצורך ביצוע פעולות משפטיות.
ד. צדדים לעיסקת מקרקעין אשר מעוניינים להבטיח את קיום העיסקה מייפים את כוחו של עורך דינם יפוי כח נוטריוני ובלתי חוזר בו מיופה הכח רשאי לפעול בהתאם להוראות יפוי הכח להעביר את הבעלות בדירה ע"ש הקונה.

אימות מסמכים בשפות זרות
תרגום נוטריוני לדוגמא, הוא שירות שבעזרתו ניתן לתרגם מסמכים חשובים.

התרגום החתום על ידי עורך דין עם רישיון לאמת, להעיד, לאשר ולערוך מסמכים משפטיים הוא באופן נאמן למקור. תרגום נוטריוני הוא שירות הניתן עבור מסמכים חשובים מהסוג של יפוי כוח, פסקי דין, תצהיר, דרכון וכן הלאה. בנוסף, חשוב לדעת מהם שירותי אימות חתימה, אלו שירותים הכוללים בדיקה ואף וידוא של זהות אדם החתום על מסמך מחייב. האימות מבוסס על שימוש בתעודות מזהות אך מטרתו, בין היתר, לוודא שהחתימה נעשית מתוך רצון חופשי של החותם ובדעה צלולה.

אישור הסכמי ממון
בני זוג המעוניינים לחתום ביניהם על הסדר ממון רכושי-ממוני בלבד, טרם נישואיהם, כזה המסדיר את זכויות כל צד בנכסים צריכים לחתום על כך במעמד נוטריון המאשר את זהותם ומוודא כי הצדדים מעוניינים לחתום על ההסכם מרצונם החופשי.
אישור הנוטריון על הסכם ממון מתייחס למצב בו בני הזוג לא נישאו ובנקודת זמן זו הם מעוניינים להסדיר ביניהם את מעמד הרכוש של כל אחד מהם במקרה והם יתגרשו/יפרדו. הסדרת יחס חלוקת הרכוש טרם הנישואין תקל מאוד על הצדדים עת יפרדו ובאופן זה ימנע בזבוז זמן ומשאבים אשר בדרך כלל נדרשים באירוע מצער זה.

עריכת צוואות
קיימות בחוק מספר דרכים לאמת את תוקף הצוואה שהותיר אחריו אדם בלכתו מן העולם אחרי מאה ועשרים, הדרך הפשוטה ביותר לוודא כי הצוואה היא אכן ביטוי מלא לרצונו של האדם וכשירותו בעת כתיבתה היא אישור נוטריוני, כך מגיע המצווה אל משרד נוטריון שמוודא את כשירותו ואת רצינותו ומאשר כי זהו אכן רצונו החופשי של המצווה. אישור נוטריוני לצוואה מונע לא פעם בעיות וסכסוכים משפטיים מכוערים בין היורשים

כמה עולה שירות נוטריון?
באמצעות כללי האתיקה המקצועית להם כפופים נוטריונים, מבטיח החוק את השמירה על כבוד המקצוע. מומלץ לעיין בכללי האתיקה כדי לוודא שהנוטריון עומד בהם. מעבר לכך, שכר הנוטריון קבוע בחוק ואותו ניתן לבדוק מול אתר האינטרנט של משרד המשפטים. עורך דין חייב לגבות שכר לפי החוק בלבד.

עבודת הנוטריון היא רחבה ומקיפה ובעזרתה מתאפשר אישרור של אמיתות וכוונות החותמים והמסמכים.

 

 width=

עו"ד ונוטריון יעל מנדלוביץ משמשת כחברת מועצה ארצית של לשכת עורכי הדין בישראל. כמו כן, הינה סגנית יו"ר ועדת קנין ומקרקעין בועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, ממלאת מקום יו"ר ועדת שלטון מקומי במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין וכן סגנית יושבת ראש בועדת קניין ומקרקעין במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות