האם עבריין המרמה יוכל לצאת מהכלא לברית של נכדו?

האסיר, שריצה כבר 6 שנות מאסר, ביקש להשתתף בחגיגה המשפחתית, אך נדחה בהתאם לעמדת שב"ס, לפיה למעט מקרים חריגים ניתן לקבל חופש רק לצורך ברית של בן
דנה לווינסקי |
המתין שנה ושבעה חודשים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, רמי אמיר, דחה את בקשתו של אסיר, עבריין מרמה, אשר יושב בכלא כבר כשש שנים, לצאת לברית המילה של נכדו. השופט אמיר קיבל את ההתנגדות של שב"ס וציין כי החלטת הגורמים המוסמכים בשב"ס בעניין זה הייתה יותר מאשר סבירה ומאוזנת בכך שהציעו לו לצפות בברית דרך הזום.

על פי העתירה, יממה לאחר לידתו של נכדו של העותר, בא כוחו פנה לשב"ס בבקשה לאפשר למרשו לצאת לחופשה מיוחדת לברית המילה ולאחר שלא קיבל תשובה עתר לבית המשפט, שם ציין כי מרשו נשפט לפני למעלה מ-8 שנות מאסר בשל עבירות מרמה וזיוף, וריצה למעלה מ- 6 שנים ממאסרו.

עוד לדברי העבריין, במהלך השנים הוא היה אסיר למופת, השתתף בטיפולים ובקבוצות, ואף היה בסבב חופשות. אלא שבאוקטובר שנה זו הוא נחשד בעבירת איומים כלפי זוגתו, והוא הוצא מסבב החופשות ואף הוצא מהאגף השיקומי בו שהה.

אלא שבהמשך לכך, נסגר התיק בשל חוסר ראיות, ועדת אלמ"ב החליטה להגדירו כאסיר רגיל, אולם העותר נותר בימים אלו בקטגוריה שאיננה הקטגוריה "הטובה", הוא לא הוחזר לסבב חופשות ולא הוחזר לאגף השיקום. לדעת העותר וב"כ, זו הסיבה שבגללה שב"ס אינו נעתר לבקשתו לצאת לחופשה המיוחדת.

בחר שלא להתערב

מנגד, טענו בשב"ס כי מדובר בהחלטה סבירה, שמונעת אפליה בין אסירים, ואשר נתמכת בפסיקת בית המשפט העליון. נציגת השב"ס הפנתה לכך שלא ניתנו כל טעמים מיוחדים להצדיק את החופשה המבוקשת, ועומדת על כך שרישום נקי כאסיר איננו מספק כטעמים מיוחדים. ההסדר המיוחד לגבי יציאה לברית מדבר על ברית של בן, והאפשרות לצאת לברית של נכד קיימת אך רק בהתקיים אותן נסיבות חריגות שלא נטענו על ידי בא כוח העותר.

השופט אמיר, שדחה את העתירה, ציין כי במכתב הפניה של ב"כ העותר לרשויות שב"ס הוא לא מצא כל טעם הומניטרי מיוחד וחריג, ולו אחד, שעומד ביסוד הבקשה.

"בית משפט", כתב השופט, "אינו ממיר את שיקול דעת הרשות בשיקול דעתו שלו. המבחן הוא מבחן של המשפט המנהלי ושל קיום עילות לפי המשפט המנהלי: אי סבירות, שרירות, חוסר מידתיות, שיקולים זרים, וכיוצא בזה. לא ראיתי כי התקיימה בענייננו ולו אחת מעילות אלו המצדיקות התערבות בשיקול הדעת המנהלי".

"יתרה מכך, להבנתי, החלטת הגורמים המוסמכים בשב"ס בעניין זה הייתה יותר מאשר סבירה ומאוזנת. היא דאגה לחוסר אפליה בין האסירים השונים. והיא אף הייתה מידתית בכך שהציעה לעותר חלופה של השתתפות באמצעות הזום", כתב השופט אמיר בהחלטתו.

__________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רמי אמיר

__________________________________________

עו"ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות