למי שייך מוט ההיגוי של מטוס ה-F16 שתקף את הכור בעיראק?

חלק המטוס שהשתתף במבצע אופרה, הוצא למכירה פומבית בבית המכירות פנטגון, אולם לבקשת משרד הביטחון הוצא צו מניעה עד אשר יכריע בית המשפט בסוגיה
דניאל בן חמו |
מטוס F-15, צילום: פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, מרב בן ארי, הוציאה צו מניעה זמני נגד מכירתו או ביצוע כל עסקה בפריט הנחזה להיות מוט היגוי (סטיק) אשר נטען כי נלקח ממטוס 129 שהשתתף "במבצע אופרה" לתקיפת הכור בעירק. הצו ניתן בהתאם לבקשה שהגיש משרד הביטחון וצה"ל באמצעות פרקליטות מחוז מרכז במסגרתה התבקש בית המשפט ליתן בנוסף, צו שיורה על מסירת הסטיק לצורך בדיקתו לצה"ל. לאחר הוצאת הצו הזמני יוסיף ביהמ"ש לדון בסוגייה והכרעתו בעניין תינתן בהמשך.

במסגרת הבקשה צוין כי במהלך השבוע האחרון עלתה כתבה בה פורסם כי במהלך סוף השבוע עתידה להתקיים מכירה פומבית על ידי "פנטגון – בית מכירות פומביות" ו"גראז' סייל קולקשיין", במסגרתה יוצע למכירה מוט היגוי של מטוס F-16 שהשתתף בהפצצה של הכור הגרעיני העירקי.

בבקשה נטען כי מדובר ברכוש צבאי השייך למדינה, אשר יצא ממנה בדרך לא חוקית לכאורה, והמדינה עומדת על זכותה הקניינית לקבל חזרה לידיה את הסטיק. משעה שהסטיק הוא רכוש צבאי, אין ולא קיים אף גורם שקיימת לו הסמכות להוציאו מרשות המבקשת ולהעבירו לידי צדדים שלישיים, שיעשו בו כרצונם, לרבות מכירתו תוך השאת רווחים.

ביהמ"ש יכריע

בעקבות המידע שעלה מהכתבה והריאיון שנערך עם בעלי בית המכירות פנטגון, ערכו גורמי המקצוע בצה"ל בדיקה ביחס לסטיק. מהבדיקה עולה כי הסטיק הותקן על מטוס מס' 114 (לא המטוס שהוזכר בכתבה שהשתתף ב"מבצע אופרה") במהלך שנת 2004, ופורק ממנו בשנת 2013. על מנת לאמת את הנתונים הללו זקוקה המדינה לקבל לידיה את הסטיק עצמו אשר יועבר לבחינה של גורמי המקצוע.

באופן שאינו ידוע "התגלגל", הסטיק לידי גורם פרטי, וכאמור אותו גורם מנסה למכור את הסטיק במכירה פומבית למרבה במחיר ולהתעשר ולא במשפט באמצעות חפץ השייך למדינה. בשלב זה לא ידוע למדינה זהות הגורם הטוען לבעלות על הסטיק
עוד צוין בבקשה כי אין ולא קיימת הוראת דין המאפשרת העברת חלקי מטוסים, ובהם מוט היגוי (סטיק) מרשות הצבא לידי רשות אדם פרטי, ולכן הזכויות הקנייניות בסטיק שייכות למדינה וחל איסור, הן במישור הפלילי הן במישור האזרחי, לפגוע בזכויות אלה.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מרב בן ארי

____________________________________________

עו"ד תומר סופר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות