מה העונש לגנב רכב בן 17?

קטין מהשטחים שנתפס ע"י כוח משטרתי כשהוא נוסע במכונית אליה פרץ, נידון למאסר של חצי שנה, עונש חמור מהמקובל. השופטת: "גם הגיל לא פוטר מענישה ראויה"
גילי סיוון-כהן |
מחסום משטרתי, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית משפט לנוער בנתניה, ליזי פרוינד, החליטה להילחם בתופעת גנבי הרכב הקטינים שנשלחים משטחי הרשות הפלסטינית. בגזר דין בעניינו של נער בן 17, תושב השטחים, ללא כל עבר פלילי, היא פסקה כי הוא ירצה חצי שנת מאסר בפועל, עונש חמור מהמקובל, וזאת בניסיון לייצר הרתעה משמעותית. השופטת כתבה בהחלטתה כי "ראוי שיצא מסר ברור מבית המשפט כי היותו קטין לא יפטור אותו מענישה ראויה".

על פי כתב האישום שהוגש נגד הנער על ידי תביעות נוער מרכז בחטיבת התביעות של המשטרה, בשלהי חודש אוגוסט השנה נכנס הנער לישראל מהשטחים וגנב רכב מנתניה. במהלך נסיעתו נתקל במחסום משטרתי יזום על כביש 531 ושם נעצר על ידי השוטרים. בחיפוש ברכב נתפסו כלי פריצה ומחשב רכב מלופף למנוע הרכב.

בבית המשפט ציין הסנגור כי מדובר בנער ללא כל עבר פלילי, שפעם ראשונה נכנס לישראל, נגרר על ידי חבורה של בגירים מטול כרם שהביאו אותו לנתניה על מנת שיגנוב עבורם רכב בחזרה לשטחים ולכן חלקו במעשה הינו מינורי וניתן להסתפק בימים בהם ישב במעצר. מנגד נציגת חטיבת התביעות, ציינה כי מעשיו של הנער לא מהווים רק פגיעה ברכושו הפרטי של בעל הרכב אלא גם פגיעה בתחושת הביטחון של הציבור כולו ועתרה למאסר בן שמונה חודשים.

מסר חד משמעי

בסיכומו של דבר, השופטת ליזי פרויינד הורתה על עונש מאסר של חצי שנה, למרות עברו הנקי של הנער. "נכונה אני להניח", כתבה השופטת בגזר הדין, "כי פיתו אותו לבצע את המיוחס לו מתוך הכרה בתופעה קשה ונרחבת של שימוש בקטינים למען הובלת רכבים גנובים אל שטחי הרשות".

השופטת פרויינד הוסיפה: "דווקא בשל נפיצות הדבר ראוי שיצא מסר ברור מבית משפט זה כי אין תוצאתה ההכרחית של קטינות המבצע כדי לפטור אותו מענישה ראויה. יש להילחם דווקא בתופעה נטענת זו בה משתמשים בקטינים אשר בעת הצורך יישאו באחריות מתוך הנחה שהדין עימם לא ימוצה בשל גילם. אין בזהות מבצעי העבירה ועובדת קטינותם כדי להפחית מנזקי הגניבה לפרט הנפגע ולכלל הציבור על השלכות הרוחב של תופעה נרחבת זו".

_________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ליזי פרוינד

_________________________________________________

עו"ד פלילי אליז קסנטיני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות