אלימות כלפי נשים – לשנות את הסטטיסטיקה

עו"ד חנה בן יהודה, המלווה נשים שנפלו קורבן לאלימות, מסבירה על הקושי שלהן בפניה לרשויות ומבהירה: ליווי מקצועי עשוי לפתוח דלתות ולסייע להתמודד עם הרע מכל
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%97%d7%a0%d7%94-%d7%91%d7%9f-%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94 |
אילוסטרציה envato

היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים מצוין כבכל שנה ב-25 בנובמבר ויפתח 16 יום של קמפיין חובק-עולם למען מאבק בתופעה המחשיכה את חייהן של מחצית מכלל אוכלוסיית העולם.

שכן, גם נשים אשר אינן סובלות מאלימות גופנית או מינית או כלכלית או נפשית או כל סוג אחר של אלימות, ואף לא סבלו ממנה, למזלן אף פעם, יודעות שהאפשרות תמיד קיימת.

מה זה אומר?

סיסמת הקמפיין השנה היא "לצבוע את העולם בכתום – שמים סוף לאלימות נגד נשים עכשיו!" במסגרת הקמפיין, בנוסף כמובן לאירועי שיח למיניהם ומצעדי מחאה המוניים (גם בארץ, מטעם ארגונים כמו נעמת, שדולת הנשים ועוד), ייצבעו בניינים מרכזיים ואתרים מפורסמים בכתום, אז אם אתם רואים מגדל גבוה ואיקוני שמכל חלונותיו בוקע אור בגוון התפוז, זו לא מחווה להאלווין שכבר חלף אלא תזכורת לכך שיש עבודה דחופה לעשות כדי להכחיד תופעה מכוערת שאין לה מקום בחברה מודרנית.

עורך דין חנה בן יהודה
עו"ד חנה בן יהודה

המטרה העיקרית של הקמפיין הנה להגביר את המודעות בקרב כלל הציבור על הקף התופעה, ההשלכות שלה על הקורבנות וההבנה שעל כולנו מוטלת החובה להוקיע את התופעה האיומה הזו בדרך של ענישה חמורה יותר והתייחסות מקיפה יותר לסוגי ההתעללות השונים במישור החקיקתי, גישה מחמירה והבנה של התחום במישור השיפוטי, כמובן שיפור מיידי ודחוף ביותר ביחס המזעזע לעתים קרובות, בו נתקלות המיעוט מקרב הנפגעות שכן פונות למשטרה וכיוצ"ב.

הסטטיסטיקה לא לטובתנו, על פי המידע המפורסם באתר האו"ם:

1.
אישה אחת מכל שלוש בעולם תיפול קורבן לאלימות גופנית או מינית מתי שהוא במהלך חייה.

2.
רבות מן הקורבנות מותקפות יותר מפעם אחת.

3.
בזמני משבר השיעור אף גדל ונדמה שלאחרונה "זמני משבר" הפך ל"נורמלי" החדש.

4.
137 נשים נרצחות מדי יום על ידי בן משפחה ברחבי העולם.

5.
פחות מ 40% מהנשים הסובלות מהתעללות מבקשות עזרה מסוג כלשהו.

6.
שלא לדבר על המשטרה, על פי ההערכות פונות אליה רק כ 10% מהנפגעות.

חוששות להתלונן

בעבודתי עם קורבנות אלימות, קשה שלא להיות ערה לנתון מדאיג לא פחות, העובדה כי לכולן מכנה משותף והוא: החשש מפני הפנייה לרשויות. חשש זה אינו תלוי ברמת ההשכלה, ההכנסה או המעמד החברתי. העובדה היא שלעיתים לא רחוקות מדובר בנשים חזקות, בעלות קריירה, בעלות קשרים ובעלות השכלה.

החשש שלהן גם אינו מופרך. ההתמודדות אל מול המערכת המסואבת והמיושנת– הן בגישתה והן בכליה ,ההתמודדות מול הפוגע שהוא לעתים קרובות בן משפחה או בעל סמכות רבה כלפי המתלוננת, החוויה המשפילה, הצורך בחשיפה המלווה לעיתים באיומים וביקורת של כלל החברה מביאים לכך שהרוב פשוט מעדיפות לוותר ולהתמודד לבד. אבל! זה לא חייב להיות כך. ליווי מקצועי מיומן ואמפתי עשוי לפתוח דלתות, לחסום איומים וגם לספק מבט אובייקטיבי יותר שיסייע לקבל החלטות ולהתמודד עם הרע מכל.

עד אשר יקרו השינויים הרבים שהיום הבינלאומי והקמפיין שלו באים לדרוש, כפי שפרטתי בתחילת מאמר זה, אין ברירה אלא להסתמך על ייצוג משפטי מיומן ונחוש, כזה שמכיר את כל האפשרויות, כל אמצעי ההגנה המיידיים ולטווח ארוך, כל הכלים המשפטיים והחקירתיים שיאפשרו לקורבן לאזור אומץ להפסיק את ההתעללות כלפיה, להביא את המתעלל על עונשו ובסופו של יום לפתוח דף חדש ולחיות חיים נורמטיביים מלאי בטחון – זכות בסיסית השמורה לכל אישה באשר היא.


עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות