נדחתה תביעת ד"ר אבו אלעיש שבנותיו נהרגו מפגז ב"עופרת יצוקה"

העליון דחה את הערעור שהוגש לאחר שתביעת הנזיקין שהגיש האב נגד המדינה לא התקבלה. השופטים: "ליבנו איתו, אך הנזק שהוא תובע נותר יתום מבחינה משפטית"
דניאל בן חמו |
ד"ר עז אלדין אבו אלעיש ערב הגשת התביעה לביהמ"ש, בשנת 2017, צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון, יצחק עמית, דוד מינץ ועודד גרוסקופף, דחו ערעור הנסב על דחיית תביעה בנזיקין שהגישו בני משפחת הרופא ד"ר עז אלדין אבו אלעיש נגד מדינת ישראל, תביעה שעניינה בירי פגזים לעבר בית משפחת אבו אלעיש במהלך מבצע "עופרת יצוקה". באירוע הטרגי מושא התביעה נהרגו שלוש מבנותיו של ד"ר אבו אלעיש וכן נהרגה אחייניתו. בפסק הדין ציינו השופטים כי הם מבינים לליבו של אבו אלעיש אך "הנזק שאותו תובע המערער מהמדינה נותר יתום מבחינה משפטית. ליבנו עם המערער, דוד ואב שכול לשלוש בנות שנקטפו בדמי ימיהן, עם זאת, לתוצאות הקשות שנגרמו למערערים אין מענה ותרופה בגדרי ההליך שלפנינו", לשון פסק הדין.

ביסאן בת 21, מיאר בת ה-15 ואיה בת ה-14 – שלוש בנותיו של ד"ר עז אלדין אבו אלעיש, נהרגו ב-16 בינואר 2009, בשלהי מבצע "עופרת יצוקה". יחד עמן נהרגה גם נור בת ה-17, אחייניתו של ד"ר אבו אלעיש. ארבע בנות משפחה אחת קיפחו את חייהן לאחר שטנק של צה"ל ירה שני פגזים לעבר ביתו של ד"ר אבו אלעיש, אירוע שגרם גם לפציעתם של בני משפחה נוספים.

ד"ר אבו אלעיש, שעבד באותה תקופה כרופא במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, שהה בביתו כאשר נורו פגזי הטנק. המערער התראיין סמוך לאחר האירוע, וזעקות השבר והאבל שלו על מות בנותיו הועברו בשידור חי בערוץ 10 לבתים רבים בישראל ועוררו זעזוע והטרגדיה האישית הקשה שלו ומשפחתו נחרטה אפוא בזיכרונם של רבים.

למרות זאת, השופטים שדחו את הערעור קבעו כי האירוע נופל לגרעין הקשה של הגדרת המונח "פעולה מלחמתית". על כן, כך ציינו בפסק הדין, הוראת סעיף 5(א) לחוק הנזיקים האזרחיים, מחייבת את המסקנה כי קמה למדינה חסינות מהותית, שבבסיסה ההנחה כי בעת מלחמה ולחימה, כל צד נושא באחריות לנזקיו שלו. מכאן, שאין המדינה אחראית בנזיקין בגין תוצאותיו הקשות של המקרה והנזק שאותו תובע המערער מהמדינה נותר יתום מבחינה משפטית.

בסיפא לפסק דינו, ציין בית המשפט: "שלוש האחיות הניבטות מהתמונה, צוהלות וצוחקות על שפת הים בעזה, מזכירות לנו כי לכל בן אנוש ובת אנוש יש פנים ושם שנתנו לו הוריו".

יחד עם זאת, הוסיפו השופטים "הנזק שאותו תובע המערער מהמדינה נותר יתום מבחינה משפטית. ליבנו עם המערער, דוד ואב שכול לשלוש בנות שנקטפו בדמי ימיהן, עם זאת, לתוצאות הקשות שנגרמו למערערים אין מענה ותרופה בגדרי ההליך שלפנינו".

________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יצחק עמית

________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות