8 שנות מאסר למלווה בריבית שהצית בית בגלל חוב של 7,000 שקל

3 ילדים שהו בבית בעת השריפה שתועדה על ידי הנאשם, שוקי קוסטיקה. ביהמ"ש קבע כי לאחר מכן שלח את הסרטונים לבעלי חוב אחרים "למען יראו וייראו"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט המחוזי בת"א, יוסי טופף, גזר שמונה שנות מאסר על שוקי קוסטיקה ושש שנות מאסר על בן משה צרוינסקי, שהורשעו בין היתר בסחיטה בכוח, הצתה וחבלה בכוונה מחמירה. זאת לאחר, שבשל חוב של 7,000 שקלים הציתו הנאשמים את דירתו של החייב בעוד שלושת אחיו הקטנים שהו בדירה לבדם. בנוסף, נגזרו על הנאשמים קנסות, מאסר על תנאי ופיצויים לשלושת הקטינים בסכום מצטבר של 135 אלף שקלים.

על פי כתב האישום, עסק קוסטיקה במתן הלוואות. במועד שאינו ידוע נטל החייב הלוואה ובגינה נותר חייב לקוסטיקה סכום של כ 7,000 שקלים. לאחר שהחייב לא שילם את חובו, הגיע קוסיטקה לביתו של החייב מצויד בפטיש. באותה העת שהו בבית אימו של החייב ובן זוגה אשר טענו בפניו כי החייב לא בבית וביקשו ממנו לעזוב. למרות האמור, החל קוסטיקה להכות באמצעות פטיש את דלת הבית, זאת במטרה להניע את החייב לשלם את חובו ולהפסיק לדבר עליו סרה.

כיוון שגם לאחר האירוע המדובר לא שולם החוב, החליטו קוסטיקה וצרוינסקי להצית את הדירה בה התגורר החייב. בעוד שלושת אחיו הקטינים של החייב (13,12,6), שהו לבדם בדירה, הגיעו השניים עוטים קסדות לראשם והחלו לבעוט ולהלום בדלת בחוזקה. אחותו בת ה-13 של החייב ניגשה לדלת והבהירה להם כי החייב אינו מתגורר עימם וכי היא ילדה ואין ברשותה מפתח לדירה.

חומר דליק בכניסה לבית

בתגובה לכך שפכו השניים בנזין על הדלת והשטיחון (כאשר חלקו בתוך הדירה) והבעירו את דלת הדירה. האש שאחזה בדלת חדרה אל תוך הדירה והציתה את נעליה של האחות. בעת שדלת הדירה עולה באש ברחו הקטינים לחדר הכביסה וקפצו מחלון הדירה בעוד הילדה בת ה-13 נשאה על גבה את אחיה בן ה 6.

במסגרת הטיעונים לעונש, הדגישו נציגי הפרקליטות כי העבירות בוצעו על רקע חוב של 7,000 שקלים או על רקע "לכלוכים" מצד המתלונן והפגיעה בחייב לא הייתה בחייב עצמו או בקרוביו המבוגרים, אלא פגיעה מודעת בילדים קטנים לצורך גביית חוב.

עוד נטען כי הפגיעה בילדים מהווה חציית קו אדום, בפרט באמצעות אש, שהוא אחד מאמצעי הנשק האכזריים ביותר והקשה ביותר לשליטה. נטען כי הצתת גפרור ושפיכת נוזל בעירה הם תחילתו של האירוע אך לא ניתן לצפות מה יהיה סופו משום שלא ניתן לשלוט באש.

לדברי הפרקליטות, במקרה זה התפשטות האש לא עניינה את הנאשמים והם עזבו את זירת האירוע מבלי שעשו דבר על מנת לצמצם את הנזק בפרט לשים לב לכך שידעו שנמצאים בבית קטינים. "באשר לנזק שצפוי היה להיגרם ממעשה העבירה נטען כי מעשי הנאשמים יכולים היו להוביל למותם האכזרי של הילדים, וכי מדובר בתיק שהוא פסע מניסיון רצח", נאמר על ידי נציגת הפרקליטות.

"התנהגות של עולם תחתון"

בגזר הדין, קבע השופט טופף כי עבירת סחיטה בכוח, שלעיתים מלווה באיומים או בהיזק לרכוש, מאפיינת התנהגות של העולם תחתון, פוגעת באושיות סדרי החברה ומחייבת הטלת עונש ממש של מאסר בפועל, שיאפשר הרתעה ועידוד של קורבנות העבירה לשתף פעולה עם רשויות החוק.

"יש ביסודות ההתנהגות שבעבירה זו משום הטלת אימה ופגיעה בביטחון האישי של נפגע העבירה ושל הציבור בכללותו. ענישה מחמירה נדרשת גם בהתחשב בקושי הטמון בחשיפת עבירות דומות, נוכח שרק לעיתים רחוקות אוזר הקורבן אומץ להתלונן ולהסתייע ברשויות החוק כדי להיחלץ מהמצוקה אליה נקלע. על כן יש לייחד את הדגש לשלומו ולביטחונו של הזולת, להבדיל מתחושותיו של הנאשם עצמו. בבסיסו של כל מהלך סחיטה, עומד הרצון להשיג מאחרים דבר אשר בנסיבות רגילות, לא היו מוכנים לתתו", כתב השופט טופף.

השופט גם הוסיף כי הוכח ונקבע כי הנאשמים היו מודעים לכך שבעת הגעתם למקום שהתה בדירה ילדה קטנה אחת לפחות, שהיו התקיים עמה דו שיח מעבר לדלת, והם אף לא מצאו לנכון לברר שמא שוהים בדירה ילדים נוספים. משנאמר להם כי נתנאל אינו בבית, ועל אף מודעותם לכך שבדירה נמצאה ילדה קטנה, שהפצירה בהם לעזוב, שילחו הנאשמים אש בדלת הדירה ונמלטו מהמקום.

"מסע יחצ"ני"

"שריפת דלת הכניסה לדירה, שהייתה גם דלת היציאה מהדירה", כתב השופט בגזר הדין, "גרמה לכך ששלושת הקטינים נלכדו בדירה אפופת עשן, כאשר האש מלחשת בדלת ללא יכולת להימלט ממנה, למעט קפיצה מחלון חדר הכביסה, שלמרבה המזל היה זה החלון היחיד שלא הותקנו בו סורגים. יוזכר, הנאשמים שילחו אש בדלת ונסו מהמקום מבלי שמצאו לנכון לכבות את האש, או להזעיק את כוחות הכיבוי. הנאשמים מצדם עזבו את המקום, באופן חסר רחמים והותירו מאחוריהם ילדים קטנים, לגורל מר, כשהם כלואים בדירה לבדם, בעת שהאש עטפה את דלת הכניסה".

עוד נכתב בגזר הדין: "אך לא די בכך, במכלול נסיבות הקשורות בביצוע העבירות, יש להביא בחשבון גם את התנהלות הנאשמים לאחר מעשה, עוד באותו הלילה, שלאחר אירוע ההצתה, נשלח לקוסטיקה קישור לידיעה על ההצתה בחולון, עם קבלת הקישור לאותה הידיעה, פתח זה ב"מסע יחצ"ני" ושיגר את הידיעה שפורסמה לאחרים, ככל הנראה לבעלי חוב שביקש להרתיע תוך כדי רמיזה ברורה ש"כך ייעשה לאיש" שאינו משלם את חובותיו או למי שיצא קצפו עליו, למען יראו וייראו".

________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יוסי טופף

_______________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות