ביהמ"ש: "חברת החשמל התעמרה בעובד עם מוגבלות"

השופטת פסקה לעובד פיצוי של 70 אלף שקלים: "הגם שבחברה יש תכנית מסודרת לקליטת עובדים עם מוגבלות – מעגלי התמיכה נותרו בבחינת מעטפה ריקה"
גילי סיוון-כהן |
חברת חשמל עובד חשמל עמודי חשמל
עובד חברת חשמל בפעולה (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אופירה דגן-טוכמכר, קיבלה תביעת עובד לשעבר בחברת החשמל נגד החברה והורתה לה לפצות אותו פיצוי בגובה 20 אלף שקלים בגין הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וכן 50 אלף שקלים בגין התעמרות בעבודה.

התובע, בן 63, מוכר במל"ל כנכה בשיעור 100 אחוזים בגין פגימות אורתופדיות, נוירולוגיות ו-PTSD (פוסט טראומה) על רקע תאונת דרכים שאירעה לו בשנת 1982. התובע התקבל לעבודה בחברת החשמל במסגרת תכנית "ניצן אור" שתכליתה שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה בחברת החשמל, במעמד של עובד ארעי בחוזה, ולאחר כשנתיים וחצי פוטר מעבודתו בנסיבות הנתונות במחלוקת בין הצדדים.

לטענת התובע, לאורך תקופת עבודתו הוא סבל מהתעמרות מצד הממונה עליו ולטענתו, מצבו הנפשי התדרדר באופן משמעותי הן מחמת ההתעמרות והן משום שהגורמים הממונים לא טיפלו כיאות בתלונותיו, לא מילאו את החובות החלות עליהם מכח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובסופו של דבר הביאו לפיטוריו שלא כדין מהחברה.

הממונים לא נתנו משקל למצוקת העובד

לטענת התובע, במרכז ההליך דנן עומדת חובתו של המעסיק להבטיח כי עובד עם מוגבלות שנקלט לשורותיו יזכה לסביבת עבודה ראויה, לרבות בדרך של ביצוע כל ההתאמות הנדרשות, וכן חובתו למנוע כל אפשרות כי העבודה תביא לפגיעה בעובד שהוא בעל מוגבלות. עוד הוא טען, כי בעת קליטתו בחברה מצבו היה מאוזן ותפקודו תקין, ורק לאחר ההתעמרות שחווה מצד הממונה עליו, אשר הלכה והחמירה לאחר שהוא התלונן בעניין, החל מצבו הנפשי להידרדר, הוא החל לבטא סימני מצוקה נפשית ברורים ונאלץ להגביר את המינון התרופתי. ואולם לטענתו, הממונים עליו לא נתנו משקל למצוקתו ולא עשו ניסיון רציני על מנת לנייד אותו למשרה אחרת או לסייע לו בדרך אחרת.

השופטת דגן-טוכמכר, שהורתה לחברת החשמל לפצות את התובע, קבעה כי לצד החשיבות הרבה שיש בעצם הקליטה של אנשים עם מוגבלות במקומות תעסוקה, ובכלל זה בעלי מוגבלות נפשית, הרי שאין בכך די, ויש מקום להטיל על המעסיק במסגרת החובה לבצע התאמות גם פעילות סבירה של הכשרה והדרכה לממונים, להם קשר יום-יומי עם העובדים, ליווי ומעקב של אנשי מקצוע ומתן כלים לעובדים ולממונים אשר יסייעו להצלחתה של ההעסקה, וכל זאת בשים ללב למהות המעסיק, לגודלו למעמדו הציבורי וכיו"ב.

"מעטפה ריקה"

נקבע כי "הגם שבחברת החשמל קיימת תכנית מסודרת לקליטת עובדים עם מוגבלות, לרבות תהליכים של פיקוח והדרכה לממונים, בנסיבות דנן מעגלי התמיכה והפיקוח לא יושמו בעניינו של התובע ונותרו בבחינת מעטפת ריקה מתוכן וכי הנתבעת הפרה את הוראות החוק עת לא בוצעו הכשרה/הדרכה של הממונה, מעקב מובנה ומסודר לאורך תקופת העסקתו, ליווי מתאים או מתן כלים מספקים שיאפשרו השתלבות מיטבית במקום העבודה".

עוד נקבע כי בהתחשב באופייה של חברת החשמל אין המדובר בנטל כבד מדי או שעלול להוות הרתעת יתר. ונוכח כל האמור פסק בית הדין לתובע פיצוי בגובה 20 אלף שקלים בגין הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וכן 50 אלף שקלים בגין התעמרות בעבודה.

___________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אופירה דגן-טוכמכר

___________________________________

עו"ד רונן בן צבי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות