נדחתה תביעת הפיצויים שהגיש העיתונאי ירון דורון נגד המשטרה

כתב מקור ראשון טען שהותקף ע"י שוטר כשהיה בדרכו לסקר פיגוע בירושלים. ביהמ"ש קבע כי הכוח שהופעל נגדו היה סביר, אך מתח ביקורת על התנהלות המשטרה
נעמה כהן |
שוטרים בירושלים (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה), צילום: פלאש 90.

שופט בית משפט השלום בבת ים, אודי הקר, דחה תביעת פיצויים שהגיש העיתונאי ירון דורון נגד משטרת ישראל, זאת לאחר שלטענתו הותקף על ידי שוטר בדרך לסקר פיגוע בשכונת פסגת זאב בירושלים, עבור עיתון מקור ראשון, בחודש אוקטובר 2015. "העובדה שהתובע הצליח להפעיל את המצלמה במהלך האירוע ושלא צולמה (ואף לא נשמעה) פעולה אלימה מצד השוטר, מלמדת כי לא היה מדובר בהפעלת כוח בלתי סביר", כתב השופט. בשל התנהלות השוטרים, השופט הקר לא חייב את דורון, שייצג את עצמו, בהוצאות.

על-פי התביעה לאחר פיגוע דקירה בשכונת פסגת זאב בירושלים, שבו שני מחבלים משכונת בית חנינא, האחד כבן 13 והשני כבן 16, דקרו צעיר בשנות העשרים לחייו ופצעו אותו באורח קשה, במהלך ניסיון בריחתם, נעצר המחבל בן ה-13 על ידי שוטרים, והמחבל השני נורה ונהרג לאחר שרץ לעבר השוטרים עם סכין מונפת.

בעקבות הפיגוע, הגיעו למקום כוחות משטרה רבים ובהתאם להוראות הפיקוד חלק מהכוחות נדרשו, בין היתר, לבצע חסימה היקפית ברחובות הסמוכים לזירת הפיגוע.

לא אפשרו מעבר עיתונאים

התובע, ירון דורון שהגיע עם רכבו אל אחת החסימות שביצעו השוטרים על מנת לסקר את האירוע, מצא שניידת המשטרה חוסמת את הצומת ומונעת מרכבים לפנות בה ימינה. התובע העמיד את רכבו, מספר מטרים בסמוך לניידת המשטרה, וביקש מהשוטרים לאפשר לו לעבור עם רכבו אל אזור הפיגוע, על מנת לבצע את עבודתו העיתונאית. לאחר שנאמר לו כי המעבר אסור, שב התובע ודרש כי יאפשרו לו לעבור וטען, כי ניתנה הוראה המאפשרת מעבר עיתונאים. השוטרים לא אפשרו לתובע לעבור במחסום ולטענתו אחד השוטרים אף הפעיל כלפיו אלימות בניגוד לדין.

תביעתו של דורון מוקדה בהתנהלות השוטר. לטענתו, הגם שבכלל דיבר עם השוטר השני שנכח במקום וניסה לשכנע אותו לאפשר לו לעבור עם רכבו, הגיח לפתע השוטר לעברו והחל לתקוף אותו באלימות ולאיים עליו. לטענתו, על מנת לתעד את התנהגות השוטר ולגרום לו לחדול ממעשיו, הוא הפעיל את הטלפון הנייד שלו והחל לצלמו. למחרת האירוע, הגיע התובע למשרדי מח"ש והגיש תלונה נגד השוטר עבאס. וכעבור חודש מח"ש סגרו את התיק לאחר שקבעו כי השוטר עבאס פעל כראוי.

השופט: "לא היה מוצדק לשלוף גז פלפל"

השופט הקר, בסיכומו של דבר, קיבל את מרבית טענות המשטרה ודחה את התביעה. "השוטר היה רשאי לדרוש מהתובע להיכנס לרכבו ולפנות את הצומת ולנקוט בפעולות הנדרשות לצורך אכיפת הוראה זו", כתב השופט הקר.

השופט הוסיף באשר לטענת העיתונאי להפעלת הכוח על ידי השוטר, כי הוא הפעיל כוח סביר ואף לא היכה אותו. "לכל היותר, השוטר עשה שימוש בכוח ברף המינימלי לשם ביצוע משימתו… העובדה שהתובע הצליח להפעיל את המצלמה במהלך האירוע ושלא צולמה (ואף לא נשמעה) פעולה אלימה מצד השוטר, מלמדת כי לא היה מדובר בהפעלת כוח בלתי סביר".

שתי טענות של התובע אותה קיבל השופט הקר באשר להחלטת השוטר לשלוף גז פלפל וכן סירוב השוטר להזדהות. "לא מצאתי כי בנסיבות העניין ולאור התנהלות התובע השוטר חש מאוים ולא מצאתי כי התנהגותו של התובע הצדיקה את שליפת התכשיר על מנת לגרום לתובע לפנות את הצומת", כתב השופט הקר בפסק הדין.

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יהודה (אודי) הקר

________________________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות