במטרה להגדיר את האתגרים והסיכונים לפרטיות תלמידים בבתי הספר ובגני הילדים בעידן דיגיטלי, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מדריך מקיף בנושא פרטיות תלמידים במוסדות חינוך, שסוקר את כלל ההוראות וההנחיות המחייבות בנושא, וכולל בנוסף המלצות לשמירה ולהגנה על פרטיות תלמידים.
השימוש ההולך וגובר של גני ילדים ובתי ספר בטכנולוגיות מידע טומן בחובו יתרונות רבים, אך בו בזמן מהווה אתגר משמעותי בכל הנוגע להגנה על פרטיות ילדים במערכת החינוך, כפי שמוצג במדריך שמפרסמת הרשות.
המדריך מיועד למנהלי מוסדות חינוך ולגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, למנהלי מחלקות חינוך ברשויות מקומיות, לרשתות החינוך, לעובדי הוראה וכן לציבור ההורים והתלמידים בישראל וכורך, באופן חדשני וייחודי, את כלל ההוראות וההנחיות הקיימות בנוגע לפרטיות ולהגנה על מידע של תלמידים וכן מציע מספר המלצות ייחודיות.
כך לדוגמה, המדריך ממליץ למוסדות חינוך להימנע משימוש בטכנולוגיות מעקב חדשות בטרם קבלת אישור משרד החינוך, מציע למורים לשקול בכובד ראש איזה מידע הם מעלים וחושפים במסגרת שימושם במערכות לניהול פדגוגי, ומציין כי יש מקום להסדיר את נושא זכותם של הורים לעיין במידע הנוגע לילדיהם ולבקש לתקנו במידת הצורך, וכן להעמיד זכות זו גם לתלמיד עצמו.
לשמור על המידע
הדגשים וההמלצות העיקריים מציינים, בין היתר כי הצורך והחובה לשמור על פרטיות התלמידים ועל המידע הנוגע אליהם ולהקפיד כי שימוש במידע על אודותיהם ייעשה רק לצורך המטרה לשמה הוא נאסף. על מנהל המוסד החינוכי לוודא כי מידע מוגן על אודות תלמידים (נתונים על אישיותו של אדם, צנעת אישיותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, דעותיו ואמונתו) יישמר אך ורק במערכות המותאמות לכך.
עוד מצוין במדריך, כי על מוסדות חינוך להימנע "מלהכניס" טכנולוגיות מעקב חדשות לשטח המוסד החינוכי, ושימוש בטכנולוגיות שכאלו צריך להיעשות, אם בכלל, רק לאחר קבלת אישור מטעם הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, ורק לאחר שגורמים אלו בחנו את הצורך בהן ואת החלופות האפשריות להן ומומלץ שעובדי הוראה המשתמשים במערכות לניהול פדגוגי (ובעיקר כאלו המאפשרות להורים ותלמידים גישה מרחוק למידע), יונחו לשקול בכובד ראש את סוג ואופי המידע אותו הם שומרים ומעלים למערכות.
ברשות להגנת פרטיות הדגישו כי יש מקום להסדיר את נושא זכותם של הורים לעיין במידע הנוגע לילדיהם ולבקש לתקנו, וכן להעמיד זכות זו גם לתלמיד עצמו, וזאת בכפוף למגבלות שונות כגון סוג ורגישות המידע, גילו ובגרותו של התלמיד וכדומה.
__________________________________________________