החמרה בענישה נגד עברייני רכוש? שנתיים מאסר לפורץ רכב

תושב הדרום, 35, נידון בביהמ"ש בב"ש לעונש מאסר ממושך לאחר שהורשע בשני סעיפים של פריצה רכב, על רקע התמכרותו לסמים. השופטת: " יש להגן על הציבור מפניו"
אייל חן |
אילוסטרציה evanto

האם השופטים החלו להחמיר עם עברייני רכוש? שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, ענת חולתא, גזרה שנתיים מאסר בפועל על תושב הדרום, בן 35, שהורשע בשני סעיפים של פריצה לרכב בכוונה לגנוב, גניבה מרכב וחבלה במזיד ברכב, זאת על רקע התמכרותו לסמים. השופטת חולתא הפעילה שני מאסרים על תנאי ברי הפעלה. "בית המשפט איננו זוקף לחובת הנאשם את עמדותיו, לרבות את עמדתו הקורבנית ואת הביקורת שלו כלפי הרשויות", כתבה השופטת חולתא בגזר הדין. "חייו של הנאשם מגיל צעיר רוויי כאב וסבל. בד בבד, כמצוות המחוקק על בית המשפט להגן על הציבור מפני מעשי הנאשם, כל עוד הוא אינו מוצא את הדרך המתאימה לו להיגמל מסמים".

על פי כתב האישום, לפני כשנה, התפרץ הנאשם לרכבה של המתלוננת בכך שהחדיר חפץ חד במסגרת חלון משולש אחורי וניפץ אותו ולאחר מכן נכנס פנימה וגנב את רישיונות הרכב, פוליסת ביטוח ושלט כניסה לחניון וכעבור מספר שעות התפרץ לרכב נוסף בכך שהחדיר חפץ חד במסגרת חלון משולש אחורי ופירק את שמשת החלון ולאחר מכן נכנס פנימה במטרה לגנוב.

התביעה ציינה כי מדובר בעבריין חוזר בתחום הרכוש, על רקע התמכרותי. בעת הרשעתו האחרונה היו תלויים ועומדים בעניינו שלושה מאסרים מותנים ובית המשפט התחשב בנאשם בהפעלת התנאים והטיל עליו 16 חודשי מאסר בלבד והנאשם חזר לבצע עבירות זמן קצר לאחר שחרורו.

"הוא לא מנסה להתעשר"

מנגד, ציין הסנגור כי במקרה זה מדובר בהתפרצויות שהן ברף הנמוך, ללא תחכום וללא כוונת רווח אלא על רקע שימוש בסמים. הנאשם עצמו מסר בדבריו לבית המשפט, כי אינו מבצע עבירות כדי להתעשר אלא על רקע התמכרותו לסמים.

השופטת חולתא ציינה מדובר בעבירות רכוש שהציבור מתקשה להתגונן וכל אחד ואחד מבעלי רכב באשר הם, הם נפגעי עבירה פוטנציאליים של עבירות אלה. העבירות גורמות לנזק פיזי ישיר ועקיף ולפגיעה בתחושת הביטחון.

"הנאשם", כך נכתב בגזר הדין, "מביע רצון להשתקם ולהיגמל מסמים, אך במשך שנים מתקשה לעשות כן. עונשי מאסר קודמים, וכן עונשים מותנים לא היוו גורם מרתיע או מדרבן לגמילה. אך גם כאשר בית המשפט נקט בדרך של התחשבות (כמו בתקופת מאסרו הקודם) הנאשם לא ראה בכך יד מושטת או הזדמנות להיגמל והוא חזר לשימוש בסמי רחוב, בצד תחליף הסם, מיד עם שחרורו והוא מביע עמדות קורבניות המאשימות את המערכת במצבו".

השופטת חולתא הוסיפה: "בית המשפט איננו זוקף לחובת הנאשם את עמדותיו, לרבות את עמדתו הקורבנית ואת הביקורת שלו כלפי הרשויות. חייו של הנאשם מגיל צעיר רוויי כאב וסבל. בד בבד, כמצוות המחוקק על בית המשפט להגן על הציבור מפני מעשי הנאשם, כל עוד הוא אינו מוצא את הדרך המתאימה לו להיגמל מסמים".

____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת חולתא

____________________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות