המעסיק טען שהעובד ביים תאונה – האם מדובר בלשון הרע?

במסמך שהגיש לבל"ל, טען מנכ"ל החברה כי תאונת העבודה הייתה למעשה התחזות. העובד בתגובה דרש פיצוי על הוצאת דיבתו, האם עמדתו התקבלה?
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, סגן הנשיא צבי פרנקל, דחה תביעת לשון הרע נגד מעסיק שכתב למוסד לביטוח לאומי שהעובד שלו נראה מבצע "נפילה" שאין בה אלא סוג של התחזות, זאת למרות שהביטוח הלאומי הכיר במקרה כתאונת עבודה. לדברי השופט, החוק מעניק הגנה לפרסומים שנעשו בתום לב כדי להגן על עניין אישי של נושא הפרסום. במקרה הנוכחי, האמין המפרסם, המנכ"ל, בדברים שכתב לביטוח הלאומי וכי הסתמך בדבריו על שיחות עם שני עובדים שאחד מהם הוא מנהלו של התובע ועל הצפייה בסרטון.

העובד הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין אירוע בעבודה. המוסד לביטוח לאומי ביקש את עמדת המעסיק על גבי טופס דיווח התאונה. המעסיק השיב למוסד לביטוח לאומי שלפי מערכת הצילום של החברה, העובד נראה מבצע "נפילה" שאין בה אלא סוג של התחזות ולכל היותר נפילה. המוסד לביטוח לאומי הכיר בתביעה והעובד טען שדברי המעסיק שנשלחו למוסד לביטוח לאומי הם לשון הרע והראיה שהמוסד לביטוח לאומי הכיר בתביעה.

הגנת החוק

אף על פי שהמוסד לביטוח לאומי הכיר בתביעה, השופט צבי פרנקל, דחה את התביעה וכתב שמעסיק שנדרש להתייחס למסמך שמוגש לרשות מחויב לכתוב את האמת בהתאם להתרשמותו. הוסיף בית הדין שמצופה מהמעסיק כי יכתוב את עמדתו גם אם היא בניגוד לעמדת העובד שמגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי.

בית הדין דחה את טענת העובד שמדובר בלשון הרע, לאחר שניתח את ההגנות בחוק איסור לשון הרע וקבע שהמעסיק התרשם שאין מדובר בנפילה רצינית ולכן קמה למעסיק ההגנה שבחוק.

"החוק מעניק הגנה לפרסומים שנעשו בתום לב כדי להגן על עניין אישי של נושא הפרסום", כתב השופט בפסק הדין, "והם מציעים לקבוע שההגנה תותנה בכך שהמפרסם האמין באמיתות הדברים שנכללו בפרסום, שנקט אמצעים סבירים לבדיקת אמינותם ושהפגיעה שאותה צפה זמן הפרסום לא חרגה מהסביר. המנכ"ל האמין בדברים שכתב. הוא הסתמך על שיחות עם שני עובדים שאחד מהם הוא מנהלו של התובע ועל הצפייה בסרטון".

השופט הוסיף בהחלטתו כי "ביקורת כזו נחוצה כדי להעמיד עובדים על סטנדרטים ראויים וכדי שינהגו על פי כללים חברתיים ומשפטיים. במקרה שבפנינו מצופה מהמעסיק כי יכתוב את עמדתו גם אם היא בניגוד לעמדת העובד שמגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט צבי פרנקל

__________________________________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות