האם טרקטורון חשמלי הוא כלי רכב?

נהג שרישיונו נשלל נתפס נוסע על טרקטורון חשמלי וטען כי אין מדובר ב"רכב מנועי". השופטת: "לפעול נגד פסולי נהיגה שמחפשים דרכים אלטרנטיביות"
גילי סיוון-כהן |
הטרקטורונים שהורדו מהכביש, צילום: משטרת ישראל
טרקטורונים, ארכיון. צילום: משטרת ישראל

שופטת בית המשפט השלום לתעבורה בחיפה, מיכל דוידי, פסלה נאשם מנהיגה למשך מספר חודשים, זאת לאחר שהרשיעה אותו בנהיגה על טרקטורון חשמלי בזמן שהיה בפסילה.

"על מנת להדגיש את המסר כי אלו הפסולים מלנהוג לא יחפשו 'דרכים אלטרנטיביות' ולנוכח המסוכנות הנשקפת ממנו", כתבה השופטת בהחלטתה.

על פי כתב האישום הנאשם, נהג בטרקטורון חשמלי בעל מנוע חשמלי ומערכת הנעה ונעצר על ידי שוטרים לבדיקה, וכך התגלה כי הוא נתון בפסילה.

בנוסף, נהג ללא לוחית רישוי וללא פוליסת ביטוח בתוקף.

מדובר בנאשם שאוחז ברישיון נהיגה משנת 2020 בלבד ולחובתו 5 הרשעות קודמות לרבות עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, כך שהיה בלתי מורשה כלל וכן נהיגה בזמן פסילה.

עוד צוין, כי נגד הנאשם תלויים ועומדים מאסר מותנה לתקופה של 10 חודשים למשך 3 שנים וכן פסילה מותנית לתקופה של 10 חודשים למשך 3 שנים. כמו כן לחובתו הרשעות קודמות נוספות שעניינן התרת נהיגה למי שאינו מורשה לנהיגה לסוג הרכב ועוד.

זלזול מופגן ברשויות החוק

במסגרת הבקשה להארכת פסילת הנאשם עד תום ההליכים ציינה התביעה כי המדובר בנאשם אשר התנהגותו מביעה זלזול מופגן ברשויות החוק וציבור המשתמשים בדרך וכן המדובר בעבירות חמורות המלמדות כי הוא אינו משכיל להבין חומרת מעשיו, על כן המשך נהיגתו מהווה איום ברור ומוחשי לבטיחותו של הציבור הנוהג בדרכים. לפיכך- ביקשה התביעה להורות על פסילתו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

מנגד הסנגור ציין כי המדובר בטרקטורון אשר אינו עונה על הגדרות רכב מנועי. לצורך כך הגיש לבית המשפט הנחיה מטעם אגף התנועה הארצי שעניינה אופן הטיפול בטרקטורון חשמלי הנע בכביש. ב"כ הנאשם ציין כי לאור ההנחיה הזו, אשר פורסמה ב-25 באוקטובר 2021, יש מקום להורות על סיום הפסילה, שכן בכוונתו לעתור לביטולו של כתב האישום במסגרת התיק העיקרי, ונתון זה משמיט את הביסוס הראייתי.

השופטת דוידי לא קיבלה את דברי הסנגור. היא ציינה, כי הטרקטורון אשר על גבו נהג המשיב מהווה בהגדרה כלי רכב. "מחומר החקירה אשר הוצג לעיוני", כך כתבה השופטת בהחלטתה, "עולה כי הרכב בו נהג המשיב נבדק על ידי מומחה וניתנה לגביו חוות דעת המצויה בתיק החקירה, ולפיה המדובר ברכב עם מנוע חשמלי בעל 4 גלגלים וכולל מערכת הנעה עם מפתח. בנוסף, הרכב בעל מערכת הגה כולל כידון, ידית בלם וידית מהירות. לחוות הדעת צורפו צילומים של כלי הרכב".

החוק מדגיש

עוד כתבה השופטת כי "עיגון לכך שהרכב מושא כתב האישום שהוגש בד בבד עם בקשה זו הינו רכב מנועי, מוצאת אני בכך שהמחוקק בחר, ולא במקרה, להכליל במסגרת הדוגמאות שכלל לרכב מנועי גם כלי רכב מסוג תלת אופנוע. כאמור, אין המדובר בדוגמא מקרית, אלא ברי כי המדובר בכוונתו של המחוקק להדגיש שגם 'כלי רכב קטנים', אפילו כאלו שאינם בעלי 4 גלגלים, ובלבד שהם מונעים בכוח מכני, נכללים בהגדרה".

"עוד להדגיש", כך לפי ההחלטה, "כי המחוקק בחר את מילותיו בקפידה, כאשר ציין ברחל בתך הקטנה 'רכב המונע בכוח מכני מכל צורה שהיא'. בבחירת המילים הזו, שהינה מפורטת, כיוון המחוקק לכך שהנעת הרכב תהיה בכל צורה- גם צורת הנעה חשמלית וכל צורת הנעה אחרת תכליל את אותו רכב תחת הגדרת 'רכב מנועי'".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל דוידי


עו"ד פלילי אליז קסנטיני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות