האם לקוחות אשת טורס יפוצו על ביטול טיסות בגלל הקורונה?

חברת התיירות הגיעה לפשרה בייצוגית ולפיה לקוחות שטיסותיהם בוטלו יקבלו הנחה במידה וירכשו שירות ביותר מ-1,500 שקלים. היועמ"ש מתנגד: "זה לא פיצוי ראוי"
דניאל בן חמו |
ייבוא סם
אילוסטרציה envato

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש לבית המשפט המחוזי תל אביב התנגדות להסדר הפשרה בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת אשת ארגון שירותי תיירות בע"מ (אשת טורס) שגבתה סכומים שלא כדין בגין טיפול בהשבת כספים. הסכם הפשרה מחייב את חברת התיירות לתת הנחה של 1,500 שקלים ללקוח שטיסתו בוטלה בשל משבר הקורונה. אולם, לדברי היועמ"ש, לא מדובר בפיצוי ראוי כלל וכלל. "העובדה כי ההנחה תינתן רק אם הלקוחות יזמינו שירות מאשת טורס בסכום שלא יפחת מ- 1,500 שקלים", טוענים נציגיו של היועמ"ש בביהמ"ש, "מביאה למצב אבסורדי לפיו כדי שלקוח יהיה זכאי למימוש ההטבה המוצעת, עליו לבצע הזמנה נוספת מהחברה, שיכולה להיות בסכום גבוה יותר מהסכום שנגבה ממנו בעבר".

על פי התובענה, חברת אשת טורס, גבתה שלא כדין דמי טיפול מלקוחותיה בסך 25-50 דולר, וזאת בגין הטיפול בהשבת כספים ללקוחות שרכשו באמצעותה טיסות שבוטלו לאחר מכן על ידי חברות התעופה ו/או מארגני הטיסות בעקבות משבר התפרצות נגיף הקורונה.

בדיון קדם המשפט ציין בית המשפט כי סעיף 13 לתקנון החברה לא מאפשר לה לגבות דמי טיפול בגין ביטול הטיסות, ואף הוראות חוק שירותי התעופה העוסקות בדמי טיפול אותם רשאית סוכנות נסיעות לגבות בעקבות התפרצות נגיף הקורונה מאפשרות גביית דמי טיפול שכאלה רק אם מדובר בסכום שהלקוח והחברה הסכימו עליו מראש, הסכמה שלא התקיימה בענייננו.

פיצוי תמורת עסקה

במסגרת הסדר הפשרה הוסכם כי אשת טורס תעניק לחברי הקבוצה הטבה ששוויה הכספי נאמד בסכום של עד 200 אלף שקלים, שתינתן כקופונים למימוש בהזמנות עתידיות מאשת טורס. אשת טורס התחייבה ליתן לכל חבר קבוצה שיזמין אצלה בשנתיים שלאחר מתן תוקף של פסק דין להסכם הפשרה, שירות בסכום שלא יפחת מ-1,500 שקלים – הנחה בשיעור דמי הטיפול אשר נגבו ממנו.

היועץ המשפטי לממשלה, הגיש את התנגדותו להסדר הפשרה המוצע ממספר טעמים, בין היתר מכיוון שאין הלימה בין עילת התביעה וסיכויי הצלחתה הגבוהים לבין ההסדר המוצע וכן נוכח סוג הפיצוי המוצע בהסדר ותנאי מימושו.

היועמ"ש: לפצות את כולם

לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הסעד הראוי לעניין זה הוא השבה פרטנית (מתן פיצוי כספי ישירות לחברי הקבוצה), ולא סעד של מתן קופונים, כפי שמוצע בהסדר. סעד של השבה פרטנית, הוא הסעד הראשון במעלה בתובענות ייצוגיות, המיישם באופן מיטבי את תכליות החוק ויש לעמוד עליו כל עוד הדבר מעשי, בעלות סבירה, ובהתאם להוראות החוק. בענייננו אין קושי מעשי לאתר או לזהות את חברי הקבוצה, ואין מדובר בסכומי השבה זניחים שאינם מצדיקים את מאמצי ההשבה, כך שההטבה המוצעת בהסדר אינה מהווה פיצוי ראוי בנסיבות העניין.

"בנוסף", כך כותבים נציגיו של היועמ"ש לבית המשפט, "העובדה כי ההנחה תינתן רק אם הלקוחות יזמינו שירות מאשת טורס בסכום שלא יפחת מ- 1,500 שקלים, מביאה למצב אבסורדי לפיו כדי שלקוח יהיה זכאי למימוש ההטבה המוצעת, עליו לבצע הזמנה נוספת מהחברה, שיכולה להיות בסכום גבוה יותר מהסכום שנגבה ממנו בעבר".

יתר על כן, תקופת מימוש ההטבה, העומדת על שנתיים בלבד, בתקופה של חוסר ודאות בעקבות שינויים תכופים של ההגבלות על הכניסה והיציאה מישראל, עלולה להביא לאחוזי מימוש נמוכים בהטבה המוצעת. מתווה הפיצוי המוצע, המתנה את מימוש הפיצוי בהזמנה עתידית מהחברה בסכום גבוה מאד, מעלה חשש כי ההטבה המוצעת בהסדר נועדה לקידום האינטרסים המסחריים של החברה ועלולה לתרום להשאת רווחיה כמבצע שיווקי.

________________________________________________________________________

עורך דין יריב ואקנין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות