נכנס לתוקפו הצו המחייב את הבנקים לזהות מבצעי עסקאות בביטקוין

צו איסור הלבנת הון ומימון טרור צפוי להנחות את הגופים הפיננסיים לנקוט בזהירות יתרה כלפי משתמשים במטבע וירטואלי ובין היתר חובת דיווח על פעילות בלתי רגילה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

לאחר עבודה משותפת של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים נכנס היום (יום א') לתוקפו, צו איסור הלבנת הון ומימון טרור שחל על פעילות נותני שירות בנכס פיננסי. הצו קובע בין השאר הוראות המתייחסות לנותני שירות בנכס פיננסי המבצעים פעילות במטבע וירטואלי.

נותני שירותים פיננסיים, כמו גופים פיננסיים אחרים, חשופים לאפשרות שיתבצעו באמצעותם עבירות של הלבנת הון ומימון טרור. צווי איסור הלבנת הון מתמודדים עם סיכון זה, על ידי דרישה לביצוע של תהליכים סדורים לזיהוי והערכת סיכוני הלבנת הון ומימון טרור ונקיטת אמצעים לניהולם והפחתתם, זאת תוך יישום גישה מבוססת סיכון. הצווים מיישמים את הנורמות הבינלאומיות במאבק בהלבנת הון ובמימון טרור, שנקבעו בהמלצות ארגון ה-FATF (Financial Action Task Force).

צו איסור הלבנת הון קובע הוראות לעניין זיהוי ואימות של מקבל שירות ולביצוע הליך הכרת הלקוח, קיום חובת דיווח לרשויות המפקחות על פעילות מקבלי השירות ובכלל זה דיווחים על פעילות רגילה ועל פעילות בלתי רגילה ועל אירועים חריגים אצל נותן השירות, הוראות לעניין בקרה וניטור של סיכונים, הוראות לניהול רישומים ולשמירת מסמכים ועוד.

ניהול סיכונים

בנוסף, קבועות בצו הוראות לעניין העברה אלקטרונית של כספים בישראל ומחוצה לה, ולראשונה גם הוראות מפורטות על העברה של נכסים פיננסיים במטבעות וירטואליים. הוראות אלו יאפשרו את השימוש במטבעות וירטואליים באופן בטוח יותר ויאפשרו לרשויות להבדיל בין שימוש לגיטימי לבין ניצול המטבעות הווירטואליים להלבנת הון ו/או מימון טרור, וכך יקדמו את הכלת הסקטור במשק הפיננסי הישראלי.

במקביל לצו פרסמה רשות שוק ההון בעת האחרונה טיוטת חוזר לעניין ניהול סיכוני הלבנת הון ומימון טרור שחלה על כל נותני השירותים הפיננסיים שפעילותם מוסדרת בצו. הוראה זו המשלימה על הוראות הצווים, מיועדת להנחות את הגופים המפוקחים ביישום של גישה מבוססת סיכון להתמודדות עם סיכוני הלבנת הון ומימון טרור.

בין היתר ונכללים בה, בין השאר, דרישה לגיבוש מדיניות לניהול סיכוני הלבנת הון שתאושר על ידי האורגנים הרלוונטיים אצל בעל הרישיון, חובת מינוי אחראי למילוי חובות איסור הלבנת הון ומימון טרור וחובת קביעת נהלים לקיום בקרה שוטפת ולניהול אפקטיבי של סיכוני הלבנת הון ומימון טרור. הוראות אלו נועדו להבטיח הקצאה יעילה של משאבים לצורך התמודדות עם סיכוני הלבנת הון ומימון טרור שזוהו.

__________________________________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות