הערעור נדחה – איתן בירן יוחזר לאיטליה בתוך 15 יום

במקביל לצו המעצר שהוצא לסב, שמואל פלג, דחו שופטי המחוזי בת"א את ערעורו וקבעו כי מקומו של הילד לצד דודתו באיטליה: "מקווים כי יתאפשר לשניים להיפגש גם שם"
אייל חן |
שמואל פלג, סבו של איתן בירן בדיון בביהמ"ש בתחילת החודש. צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, דחה את ערעורו של שמואל פלג והותיר על כנו את פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה, לפיו הילד איתן בירן נחטף מאיטליה לישראל וכי עליו לשוב למקום מגוריו הרגיל באיטליה. השופטים עיכבו את ביצוע ההחלטה בשבעה ימים וחייבו את פלג בתשלום הוצאות של 50 אלף שקלים. החלטה זו מצטרפת לחזית נוספת עמה מתמודד הסב – צו מעצר שהוצא נגדו באיטליה על רקע חטיפת נכדו לישראל.

כזכור, בית המשפט לענייני משפחה, קבע לפני כשבועיים, כי מקום מגוריו של איתן, שסבו שמואל פלג העביר אותו מאיטליה לישראל חודשים לאחר שניצל באסון הרכבל, הוא בפאביה שבאיטליה והורה על החזרתו. השופטת שלא קיבלה את טענת הסב כי לדודה איה בירן אין זכויות משמורת עליו, התייחסה אך ורק לסוגיה שלפיה הסב פלג העביר את איתן לארץ לא כדין במהלך ההליך המשפטי שמתנהל שם, מאחר ועל פי פסק דין שניתן באיטליה זכותה של בירן למשמורת על איתן. "די בזכויות שניתנו לדודה במסגרת מינויה כדי לראותה כבעלת זכויות משמורת לצורך האמנה, אלו הופרו על ידי הסב".

ביום חמישי האחרון התקיים הדיון בערעור אותו הגיש הסב על החלטת בית המשפט לענייני משפחה ובאותו לילה ותוך פחות מיממה דחו השופטים את הערעור וציינו כי עם כל ההבנה לכאבם של המערער ושל סבתו של הקטין, אין מנוס מלדחות את הערעור ולהותיר את פסק-דינו של בית המשפט קמא על כנו.

איה בירן, דודתו של איתן, בביהמ"ש. צילום: פלאש 90

החלטה שתוביל לנתק בין הסב לנכדו

"אנו מורים", נכתב בהחלטת בית המשפט, "על החזרתו של הקטין לאיטליה בתוך 15 יום מהיום. עד חזרתו של הקטין לאיטליה יימשכו הסדרי השהות שלו עם המערער ועם בני משפחתו בארץ בהתאם להחלטה מתחילת החודש, ובמסגרתם ייערכו גם מפגשי פרידה לפי קביעת העובדת הסוציאלית".

השופטים ציינו עוד בהחלטתם כי הם "מבקשים להביע תקווה כי אף-על-פי שהמערער הרחיק את הקטין שלא כדין, לא ייפקד עוונו על נכדו, ויתאפשר לקטין לפגוש את סבו גם באיטליה. אין ספק שהחזרתו של הקטין לאיטליה תביא לניתוק מהמערער ומסבתו. עם זה מדובר בניתוק זמני, שהרי בית המשפט באיטליה, אשר ידון בשאלת המקום שבו יגדל הקטין ויתגורר דרך קבע – אם באיטליה, אם בישראל – יביא טענה זאת בחשבון, שאז הוא יעסוק בשאלת האפוטרופסות והמשמורת שלא במובן של אמנת האג, ובמסגרת זו יוכל להתחשב בכל השיקולים, לרבות שיקול זה. בהקשר זה נאֹמר כי באיטליה מתגוררים גם סבו וסבתו של הקטין מצד אביו, ובהינתן מגוריו במשך שש השנים האחרונות באיטליה, יש להביא בחשבון גם את הנתק שיכול להיווצר בינו ובינם, וכן את הנזק שיכול להיגרם לקטין בניתוקו מחבריו ומסביבתו המוכּרת".

בעיה נוספת מולה מתמודד הסב, הינה ההחלטה להוציא צו מעצר הוצא נגד הסב וכן גם נגד נהגו של פלג, גבריאל אבוטבול אלון. הם מואשמים בבניית "תוכנית" לחטיפת הילד בן השש. בקשת המעצר, לפי הדיווח, הועברה למשרד התביעה הכללית במילאנו – וממנה תועבר למדינת ישראל.

_________________________________________________________________________

משרד עוה"ד ניב & בידרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות