על 50 גרם וכמה שעות –מהי הגדרת פג?

על כולנו מוטלת האחריות לדרוש לשנות את הגדרת התקנות בקריטריונים לזכאות בגמלת ילד נכה – פג, הרי כל אדם הוא אדם ומלואו לכל תינוק מגיעה הזדמנות שווה
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%9c%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%a0%d7%94 |
משפחת אומנה זמנית
תינוק. צילום ארכיון: פלאש 90

החודש אנו מציינים את חודש המודעות הבינלאומי לצרכיהם המיוחדים של תינוקות שנולדו פגים ושל בני משפחותיהם.

בכל אחד מחודשי השנה אנחנו מציינים או חוגגים ימי מודעות אשר מעודדים אותנו לקדם משהו אחד או להתנגד או למנוע משהו אחר.

כולנו מכירים בחשיבותם של נושאים אלה, אך הייחודיות של יום מודעות היא ההירתמות של יחידים, קבוצות וארגונים לפעול בצורה מרוכזת המביאה לשינוי משמעותי.

אנשים רבים יודעים כי פג הוא המינוח הרפואי לתינוק אשר נולד בלידה מוקדמת לפני שבוע 37 להיריון, אך בפועל פג הוא תינוק הדורש הרבה משאבים רפואיים, כלכליים ונפשיים על מנת שיצליח לגדול, להתחזק ולגדול ככל הילדים.

תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 חשופים יותר למחלות וסיכונים היות והן מערכת החיסון והן מערכת הנשימה שלהם עדיין לא הגיעו לבשלות בזמן הלידה.

פגים לרוב לא מגיעים לבד ומסביבם ישנה משפחה שלמה שצועדת יחד איתם במאבק על חייהם ועתידם.

פגים בישראל

על פי נתוני לה"ב (ע"ר), העמותה למען הפגים בישראל, בכל שנה נולדים בישראל כ-15 אלף המאושפזים ב-27 מחלקות פגים בבתי חולים ברחבי הארץ. העמותה פועלת לקידום חקיקה והגברת המודעות לסכנות הפגות מצד אחד, ומן המצד השני עוסקת בתמיכה נפשית וסיוע משפטי מול הרשויות והמוסדות להורים המטפלים בתינוקות פגים.

הטיפול בפגים אינו פשוט כלל.

רב ההורים לפגים מוצאים את עצמם "נקרעים" בין הרצון לשמור על שגרה יציבה עבור האחים האחרים ובין הרצון להיות עם הפג בבית החולים. העלות החודשית הכרוכה בטיפול בתינוק פג הינה עלות גבוהה ותלויה רבות במצבו הבריאותי בעת השחרור מבית החולים, המקרה אף חמור יותר כשאר אותו פג מוגדר כנכה מבחינה רפואית.

עו"ד אורלי סונה. צילום: איציק דויד

בכדי לעזור להורים בטיפול בפג הנכה מעניק ביטוח לאומי סיוע כלכלי להורים באמצעות גמלת השגחה הנחלקת לשני סוגים:

גמלת השגחה חלקית – המקנה לתינוק קצבת נכות בגובה בשיעור 50%, בסך 1,268 שקלים.

גמלת השגחה מלאה – המקנה לתינוק קצבת נכות בשיעור 100%, בסך של 2,608 שקלים.

הכל בגלל 50 גרם וכמה שעות

כדי להיכנס לגדר הזכאות ישנם מספר קריטריונים כאשר הרף קובע כי:

1.
על התינוק להיוולד במשקל הנמוך מ- 1.750 גרם

2.
על התינוק להיוולד עד שבוע 33 וליתר דיוק עד שבוע 32 ו-6 ימים.

לכאורה נראה כי ביטוח לאומי קבע רף ברור מאוד וחד משמעתי לגבי הזכאות של פגים בעלי נכות לקבל סיוע כלכלי, אך מה קורה כאשר נולד תינוק פג, אשר מוגדר על פי ביטוח לאומי כנכה ואינו עומד ברף לקבל הגמלה בגלל כמה שעות? או בגלל 50 גרם?

האם גם במקרה בו תינוק מאובחן כנכה במצב בריאותי חמור, כתינוק ונדרש לטיפולים רפואיים שונים ומורכבים הרף נשאר יציב ואיתן והמשפחה נותרת ללא סיוע כלכלי?

לצערי הרב התשובה היא כן.

משפחה שפנתה אלי לאחרונה קיבלה מתנה כפולה ומכופלת בדמותן של זוג תאומות. תאומה אחת נולדה במשקל 1.600, והשנייה נולדה במשקל של 1.800.

התאומות נולדו בשבוע 33, ומשכך אחת נכנסה אוטומטית לגדרי גמלת הביטוח הלאומי בעוד השנייה לא.

מתינוק פג שהוכר כנכה לקבל את מלגת ההשגחה רק כי נולד במשקל של 1.800 גרם ביום ה-33 להיריון.

כן, הכל בגלל 50 גרם וכמה שעות. מי היה מאמין?

בגלל 50 גרם וכמה שעות תינוק הסובל ממצב פיזי ירוד, תינוק הדורש 4 טיפולי פיזיותרפיה ביום בהמלצת רופא מטפל – לא יקבל את הסיוע הכלכלי שהוריו כל כך צריכים.

החוק היבש

הפוסקים בוועדות הביטוח הלאומי נדרשים להתייחס לחוק היבש ואינם יכולים לסטות מתקנות הביטוח הלאומי. עם זאת לבית המשפט נתון שיקול דעת בקביעתו דבר אשר מאפשר ואף מחייב אותו לראות את האדם שמולם. נכון, מדובר בתינוק נכה וחסר ישע אך כל עתידו עוד נמצא לפניו אם רק ניתן לו את האפשרות להדביק את הפער. זאת על ידי מתן הגמלה והסיוע למשפחה.

היום אנו ממתינים לדיון שאמור להיערך בבית המשפט, בו ביקשנו שוב לאשר למשפחה את גמלת ילד נכה.

הרי בגלל 50 גרם וכמה שעות לא ישללו זכויותיו של תינוק פג שכל חטאו היה שלא נולד רזה מדי או מוקדם יותר. הרי ברור שאם ההחלטה מתי להיוולד היתה נתונה בידיו, הוא היה נשאר בבטן אמו עוד כמה שבועות.

כיום מוטלת האחריות על כתפי כולנו, ישנו צורך להעלות את הנושא לסדר היום, ולדרוש מחברי הכנסת לשנות את הגדרת התקנות בקריטריונים לזכאות בגמלת ילד נכה – פג. לאפשר שיקול דעת רחב יותר שיתבסס על מכלול שלם של שיקולים והכרעות. הרי בסופו של דבר, כל אדם הוא עולם ומלואו ולכל תינוק מגיעה הזדמנות שווה להתחיל בחיים חדשים כשהוא בריא וחזק.

האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום.

עו"ד אורלי סונה, נזיקין, ביטוח והגיל השלישי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות