האם תימכר החותמת שקעקעה את זרועותיהם של אסירי אושוויץ?

היועמ"ש מבקש למנוע את המכירה הפומבית שבה צפויות להימכר החותמות וטוען בביהמ"ש כי אין זה ראוי שיימכרו לידיים פרטיות לכל המרבה במחיר: "זילות זיכרון השואה"
גילי סיוון-כהן |
מספר על זרועו של שורד שואה. צילום ארכיון: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע על התייצבותו להליך בו הגיש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, בקשה לאסור על מכירתן הפומבית של חותמות מקוריות ששימשו לקעקוע המספרים על זרועות אסירי מחנה ההשמדה אושוויץ. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אין זה ראוי כי חותמות אושוויץ ימכרו לידיים פרטיות לכל המרבה במחיר. סחר מעין זה פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית. "מכירה פרטית של חפץ זה, מעבר לזילות שבמכירתו לכל המרבה במחיר, עלולה אף להביא לאובדן הוכחה חשובה להנצחת הזיכרון הלאומי ולאובדן של פיסת היסטוריה חשובה ביותר לעם היהודי", כך כתב היועמ"ש במסגרת חוות דעתו שהוגשה לבית המשפט.

בחוות הדעת ציין היועמ"ש כי את החשיבות שמקנה מדינת ישראל להגנה על ערכים אלה ניתן ללמוד, בין היתר, באמנות והכרזות שמדינת ישראל חתומה עליהן ותומכות בהבעת עמדה זו, וביניהן, הכרזת שטוקהולם אשר מדגישה את: "הצורך לנצור ולזכור למען הדורות הבאים ולזיכרון נצח את ההיסטוריה והמורשת הייחודית של השואה".

בעמדתו מדגיש היועץ המשפטי לממשלה את חשיבות ההגנה על ערכים אלה והשמירה על נכסים אשר באמצעותם ניתן להנציח את זיכרון השואה ולתעד אותה ואת אשר התרחש במהלכה, על אחת כמה וכמה, לאור עלייה של קולות בעולם אשר מכחישים או מבקשים לגמד את מאורעות השואה.

היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט.

יד ושם.

לטענת היועמ"ש, ישנה חשיבות להעברת מסר ברור – שלפיו מדינת ישראל לא תשלים עם מכירה פומבית של חפצים מיוחדים ונדירים מסוג זה, הקשורים קשר הדוק לליבת מאורעות השואה. "מכירתם", כתב היועמ"ש, |עלולה אף להביא לזילות של זיכרון השואה, ליצור שוק כלכלי לחפצי זוועה אנטישמיים ולגרום לגלוריפיקציה של חפצים מזוויעים כאלה".

עוד הדגיש היועמ"ש כי "חפץ שהיה חלק מהותי מתהליך תעשיית המוות הנאצית צריך לשמש אך לצורכי חינוך, לימוד ומחקר – זאת מטעמים ערכיים, מוסריים ופרקטיים כאחד. לאור האמור מקומן הראוי של חותמות אושוויץ הוא ביד ושם, שם, הפריטים ישמרו באופן מיטבי, ישמשו כעדות היסטורית, יונגשו לציבור הרחב ויאפשרו מחקר לגביהם".
_______________________________________________________________

עו"ד עמירם מוראד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות