בטיחות בעבודה? סיפקו מפעילי עגורנים מתחזים לאתרי בנייה

ביהמ"ש בראשל"צ גזר עונשי מאסר וקנס של 230 אלף שקלים על עאמר ומוחמד סנוקרט לאחר שקבע כי סיפקו רישיונות כוזבים לעובדים תוך סיכון חיי אדם מתוך "בצע כסף"
רונן לוי |
קריסת עגורן אתר בניה אסון
תאונת עגורן באתר בנייה צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיא אבנון, גזר עונשי מאסר לתקופות של 30.5 חודשים לעאמר סנוקרט ו-20 חודשים למוחמד סנוקרט, בתוספת קנסות בסך כולל של 230 אלף שקלים, שני הנאשמים המרכזיים שהואשמו בכך שסיפקו עובדים מתחזים להפעלת עגורני צריח באתרי בנייה במהלך חודשים ארוכים. "למטרת בצע כסף הנאשמים הקלו ראש בתוצאות הקשות שעלולות היו להיגרם כתוצאה ממעשיהם", כתב השופט בגזר הדין.

כתב אישום המתוקן, בו הודו הנאשמים לאחר הליך גישור ממושך בפני השופט אבנון, כלל בתוכו מערכת עבריינית מסועפת במסגרתה קשרו הנאשמים שהם אחים ממשפחת סנוקרט, קשר בינם לבין עצמם ועם אחרים, במטרה לקבל במרמה תשלומים עבור אספקת כוח אדם מקצועי להפעלת עגורני צריח באתרי בניה שונים ברחבי הארץ. הנאשמים סיפקו עובדים מתחזים, נעדרי הסמכה ורישיונות כדין, כשלשם כך פעלו בצוותא לזיוף תעודות זהות ורישיונות, ושידלו את עובדיהם להתחזות ולהציג עצמם כבעלי רישיונות מתאימים.

"סיכון עצום לחיי העובדים"

"במעשיהם", כך נטען, "גרמו הנאשמים סיכון עצום לבריאותם ואף לחייהם של העובדים באתרי הבנייה, לרבות של אותם פועלים ממש שסיפקו הנאשמים כמפעילים מתחזים של עגורני צריח".

בגזר הדין צוין, כי היקף הפעילות שהתפרש על פני מספר לא מבוטל של אתרי בנייה, מול קבלנים שונים ולאורך תקופה בת כשמונה חודשים, מקים משנה חומרה לפעילותם העבריינית של הנאשמים, אשר "למטרת בצע כסף הקלו ראש בתוצאות הקשות שעלולות היו להיגרם כתוצאה ממעשיהם". הנאשמים, ציין השופט, לא נרתעו והמשיכו לפעול כבשגרה גם לאחר שבחלק מהאירועים הוזעקה משטרה לאתרי הבנייה.

סוגיה מרכזית בגזר הדין עסקה בשאלה כיצד על בית המשפט לאזן במסגרת שיקולי הענישה את העובדה שאך לאחרונה החלה משטרת ישראל להפעיל את מכבש ההליך הפלילי על עבירות מסוג זה. "מחד גיסא", כתב השופט אבנון, "אין חולק על כך שהמדינה רשאית (שמא נאמר מחויבת) לבחון את צורכי האכיפה ולהתאימם לנסיבות המשתנות. כזכור, יחידת פלס בלהב 433 הוקמה על מנת להתמודד עם התופעה הקשה של תאונות עבודה, בניסיון לצמצם את הפגיעה בחיי אדם, בין השאר בדרך של אכיפה פלילית. מאידך גיסא, ברי כי שינוי המדיניות צריך לקבל ביטוי, לפחות בתחילת הדרך, בענישה זהירה, מתונה והדרגתית".

לדברי השופט אבנון, ניתן ביטוי בגזר הדין להליך הגישור הממושך אשר בעקבותיו הגיעו הצדדים להסדר, תוך שנלקחו בחשבון קשיים ראייתיים וחיסכון בזמן שיפוטי ניכר, בהינתן היקפו הנרחב של כתב האישום וכמות עדי התביעה שעמדו על מעל 165.

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_________________________________________________________

עו"ד פלילי אליז קסנטיני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות