מפגינים ונאשמים: המוחים על מות אהוביה סנדק ז"ל עומדים לדין

המפגינים בעקבות מות הנער חזרו לרחובות לאחר העברת תיק החקירה נגד השוטרים להחלטת היועמ"ש, ובפרקליטות עדיין מתמודדים עם המתפרעים מהגל הקודם
דניאל בן חמו |
הפגנה בעקבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל, דצמבר 2020 (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

לאחר העברת ההחלטה על חקירת השוטרים שהיו מעורבים במרדף שהסתיים במות הנער אהוביה סנדק ז"ל להחלטת היועמ"ש, השטח החל שוב לתסוס. הפגנות זועמות נגד רשויות האכיפה חזרו לירושלים כולל עימותים עם שוטרים וחסימות כבישים. כתבי האישום נגד המתפרעים מהגל הקודם, שהיה בחודש פברואר, מוגשים רק כעת.

אתמול (יום ג') הוגש לבית המשפט השלום בירושלים כתב אישום, נגד תושב אשדוד בן 21, בגין ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, התפרעות והתנגדות למעצר. על פי כתב האישום, בחודש פברואר השנה במהלך קטטה המונית בצומת בר אילן בירושלים, הגיע למקום כוח משטרה, שם התגודדו עשרות מתפרעים אשר יידו אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר כוח המשטרה.

במהלך ההתפרעות, יידה הנאשם אבן בגודל כף יד ממרחק של 4 מטר לעבר השוטרים, אשר נפלה בסמוך לשוטרים. בשלב זה ניגש השוטר לנאשם והודיע לו על עיכובו. בתגובה לכך, השתולל הנאשם, הכה את השוטר בפניו, ונמלט מהמקום.

המחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, צילום: פלאש 90

לאחר מרדף קצר, תפסו את הנאשם שלושה שוטרים והנאשם התנגד למעצרו בכך שטלטל את ידיו ובעט ברגליו. "במעשיו המתוארים לעיל, הנאשם ניסה לתקוף שוטר והתקיפה קשורה למילוי תפקידו כחוק, ההכוון להכשיל את השוטר בתפקידו או למנוע או להפריע אותו מלמלאו, הנאשם היה מזויין בנשק קר, השתמש בכח כדי למנוע או להכשיל מעצר חוקי וכן השתתף בהתקהלות אסורה, שהתחיל לבצע בה את מטרתה בהפרת השלום שיש בה כדי להטיל אימה על הציבור".

המשטרה תפצה נער שהוכה בהפגנה על מות סנדק ז"ל

בשבוע שעבר פורסם כי המשטרה תפצה ב-17 אלף שקלים, נער שהוכה באגרוף על ידי שוטר במהלך הפגנה על מותו של אהוביה סנדק ז"ל. מכת האגרוף תועדה בסרטון, ונגד השוטר הוגש גם כתב אישום משמעתי. בתביעה תואר כי לנער נגרמה פגיעה פיזית כואבת ומסוכנת, עוגמת נפש רבה וכן נשללה ממנו בברוטאליות הזכות להפגין.

האירוע התרחש לפני פחות משנה, בעת שמפגינים מחו מול ביתו של השר אמיר אוחנה בדרישה להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את נסיבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל. בסרטון תיעוד האירוע נראה שוטר מכה את הנער, אז בן 16, במכת אגרוף חזקה בפניו, ללא כל סיבה.

בכתב התביעה פורט כי לנער "נגרמה פגיעה גדולה, הוא חש הוא חש סחרחורות וסבל מכאבים רבים ועוגמת נפש על ההתנהלות האלימה כלפיו. האירוע מתועד בסרטון.. הממצה למעשה את סיפור הדברים. בסרטון נצפה שוטר יס"מ כאשר הוא תוקף את התובע בצורה אגרסיבית וברוטאלית".

"משטרת ישראל היא האחראית"

בתביעה נטען עוד כי משטרת ישראל נושאת הן באחריות שילוחית לתקיפה והן באחריות ישירה "לא הדריכה הדריכה את השוטרים ובכללם את הנתבע, ולא התריעה בפניהם שלא לתקוף לחינם ולא הבהירה לשוטרים את חשיבות זכות ההפגנה על כל הנגזר מכך לגבי ריסון כוחות האכיפה השיטוריים".

בנוסף, צוין כי כחצי שנה לפני התקיפה עבר הקטין אירוע איבה אשר במהלכו הושלכה אבן גדולה על ראשו וכתוצאה מאירוע האיבה אושפז התובע עם פגיעת ראש קשה והוגדר בפצוע אנוש. אך בנס יצא התובע מאותו אירוע לחיים, אך בשל הפגיעה הרחבה בגולגולת הושמו בראש של התובע פלטינות, ואך במזל לא פגע האגרוף בפלטינות בראשו של התובע ולא גרם לנזק גדול במידה משמעותית.

בסופו של דבר נקבע במסגרת הסכם הפשרה כי המשטרה תפצה את הנער ב-17 אלף שקלים. הסכם הפשרה קיבל תוקף של פסק דין בבית המשפט.


עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות