אושר: ביהמ"ש הכלכליים ידונו בתיקי פשיעה חמורים

ועדת החוקה של הכנסת אישרה גם את הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין, שהוגשה ע"י שר המשפטים סער: " מחויב לחזק את זכויות האזרח בהליך המשפטי"
גילי סיוון-כהן |
שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצו להסמכת בתי המשפט הכלכליים לדון בתיקי פשיעה כלכלית חמורים (עבירות הלבנות הון ומס חמורות). על פי הצו מדובר בצעד משמעותי במלחמה בארגוני פשיעה, בהון השחור ובפשיעה הכלכלית בכלל ובמגזר הערבי בפרט.

מהלך זה מגובה בתוספת תקני שיפוט שנכללה בתקציב שאושר בשבוע שעבר בכנסת. במקביל ואושר בקריאה ראשונה החוק פסילת ראיה שהושגה שלא כדין.

"אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו", אמר השר סער בכנסת. "כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד – אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות״.

המחלקות הכלכליות בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה יוסמכו בנוסף לנושאים שבהם עוסקות כיום, לעסוק גם בפשיעה כלכלית.

בין השאר יעסקו בהליכי חילוט, איסור הלבנת הון, ועבירות מיסים.

המטרה: לטפל בפשיעה הכלכלית המאורגנת

מטרת המהלך להגביר את ההרתעה ולהביא לטיפול מעמיק ומיטבי בפשיעה הכלכלית המאורגנת, שמעלה סוגיות מורכבות והיקפים רחבים וצורך בהבנה מעמיקה בנושאים כלכליים מורכבים.

מטרת המהלך – להביא לייעול ההליך וקיצורו. בדיון שהתקיים בנושא בוועדת החוקה של הכנסת כי המלחמה בפשיעה המאורגנת צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו. ההתמודדות האפקטיבית ביותר נגד ארגוני פשיעה כרוכה גם בגביית מחיר כלכלי.

בתוך כך אושר גם בפה אחד בקריאה ראשונה החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. החוק המוצע מרחיב את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין ובכך הוא מעגן ומרחיב את הכלל שנקבע בפסיקה בענין זה.

הצעת החוק קובעת כי הכלל יחול על כל ראיה – הודאת נאשם, הודעת עד או ראיה חפצית.

החוק הוגש לאחר שהצעת חוק פרטית של שר המשפטים גדעון סער מהכנסת הקודמת נבחנה במשך כשנה בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל.

שר המשפטים גדעון סער אמר במליאת הכנסת: ״מבחינתי מדובר בסגירת מעגל לאחר שאת הצעת החוק הראשונה שלי בנושא זה הגשתי עוד בשנת 2005. מדובר על מהלך חשוב המגן על 3 ערכים חשובים:

טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק.

אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד – אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות״.


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות