הסיבה לירי? לא נתנו לו לעקוף

המחוזי בחיפה גזר 4 שנות מאסר ופסל את רישיון הנהיגה של קוסאי מחאמיד לאחר שהורשע, ע"פ הודאתו, כי כיוון את נשקו וירה לעברו של נהג בעקבות ויכוח ביניהם
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, אבי לוי, גזר 4 שנות מאסר, חילוט הרכב ופסילת רישיון נהיגה על קוסאי מחאמיד, תושב הצפון בן 19 שהורשע, על-סמך הודאתו, בביצוע שורה של עבירות של ניסיון לחבלה חמורה בנסיבות מחמירות, נשיאת נשק והובלתו, איומים. "ראוי שייצא קול זעקה מקצה הארץ ועד קצהה – לא עוד! המחזיק בנשק, הנושא אותו, המשתמש בו; המסכן חיים ורכוש באמצעותו צפוי לענישה כואבת שתהפוך את ביצוע המעשה לבלתי-כדאי", כתב השופט לוי בגזר הדין.

על פי כתב האישום, בחודש פברואר השנה, בשעת ערב, התגלע עימות מילולי בין המתלונן, לבין הנאשם, על רקע העובדה שהמתלונן וחברו, אשר נסעו ברכב מאחורי רכבו של הנאשם באום-אל-פאחם בה הם מתגוררים, ניסו לעקוף אותו. במהלך העימות איים הנאשם על המתלונן באומרו "חכה, הלילה אירה בך". על רקע עימות זה, כ- 3 שעות מאוחר יותר, נסע הנאשם לכיוון בית המתלונן ברכב מסוג "טויוטה" שבבעלותו כשהוא מצויד בכלי נשק ארוך מסוג קלצ'ניקוב וכן בתחמושת, בכוונה לירות לעבר המתלונן ולפגוע בו.

בגלל ויכוח

בדרך לבית המתלונן ובסמוך אליו, בשעה 22:00 , עצר הנאשם את הרכב, התקשר אל המתלונן וביקש ממנו לצאת מביתו כדי לשוחח עמו, כשבפועל תכנן לבצע ירי לעברו. המתלונן, ששהה אותה עת בבית סבתו, הסמוך לביתו שלו, יצא לכיוון הכביש במטרה לפגוש את הנאשם בהאמינו כי הנאשם מתכוון באמת לשוחח איתו.

הנאשם, נטען בכתב האישום, המשיך בנסיעה לעבר בית המתלונן, וכשהבחין בו צועד לעברו עצר את הרכב, יצא ממנה, וכשהוא עומד מרחק מטרים בודדים מהמתלונן, ירה לעברו לפחות 8 כדורים בניסיון לגרום לו לחבלה חמורה. בתגובה לירי זה, נמלט המתלונן מפני הנאשם והסתתר מאחורי כלי-רכב שחנו לידו. הנאשם נכנס לרכבו בתום הירי ונמלט מהמקום. כתוצאה מהירי נפגעו שני כלי-רכב, אשר חנו במקום ונגרמו להם נזקים בערך כולל של אלפי שקלים.

בית המשפט עמד על כך שאין ניתן להתעלם מכך שתופעת החזקת הנשק והשימוש בו, בפרט בקרב שכבות מסוימות באוכלוסייה, הפכה לרעה חולה ומסוכנת הגובה קורבנות רבים והמשפיעה לרעה על הביטחון האישי של כל אחד ואחד מתושבי המדינה.

"נשק חם, המוחזק שלא כדין ואשר נעשה בו שימוש לצרכים פליליים כאלה או אחרים, ראוי לגינוי, ומבצעי המעשים ראויים לענישה קשה, מרתיעה והולמת, כזו אשר יהא בה כדי לשדר מסר ברור וחד – מערכת המשפט לא תשקוט ולא תשלים עם תופעה שכזו, הפושה בתוככי המדינה", נכתב בגזר הדין.

"ראוי שתצא זעקה"

עוד הוסיף השופט כי "אמירה זו גוררת אחריה קביעה ברורה, שלפיה, מה שהיה אינו עוד מה שיהיה בהקשר של הטלת ענישה בגין עבירות שכאלה. גם אם עד כה נהגו ערכאות השיפוט סלחנות באנשים צעירים, אשר החזיקו ברשותם נשק שלא כחוק ואף עשו בו שימוש, כעת ראוי שייצא קול זעקה מקצה הארץ ועד קצהה – לא עוד! המחזיק בנשק, הנושא אותו, המשתמש בו; המסכן חיים ורכוש באמצעותו צפוי לענישה כואבת שתהפוך את ביצוע המעשה לבלתי-כדאי".

בית המשפט אימץ בגזר דינו את מתחם העונש ההולם אשר הוצע על-ידי התביעה, 6.5-3.5 שנות מאסר, לצד עונש מאסר על-תנאי ופסילת רישיון. בית המשפט ציין, כי בנסיבות העניין, האמור במתחם מתון אשר יכול וצריך היה להיות מחמיר עוד יותר, בשים לב לצורך להחמיר עוד יותר את מדיניות הענישה הנוהגת, "אך בית המשפט לא ישים עצמו יותר קטגור מהקטגור".

בית המשפט נענה לעתירת המאשימה לחלט רכבו של הנאשם, חרף טענת סנגורו כי רכב זה אינו בבעלותו או בשימושו הבלעדיים, וכי בני-משפחתו צפויים להיפגע כתוצאה מכך. הטעמים לכך: זיקת-הרכב לאירוע ברורה וחד-משמעית; הנאשם הובל באמצעות הרכב. הרכב שימש לנאשם כאמצעי-מילוט. בנסיבות אלו, סבורני שהשיקולים המחייבים חילוטו גוברים על אלו השוללים זאת.

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אבי לוי

______________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות