חילוט לפני הכל: הנאשם לא יקבל את רכבו, אף ששימש את בנו הנכה

בעל מכונית יוקרה הורשע כי החזיק בה נשק ונידון למאסר. המדינה ביקשה וקיבלה את חילוט הרכב אף שנשא תו נכה. השופטת: "זה לא משנה את האינטרס הציבורי"
אייל חן |
רכב יוקרה, אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, ענת חולתא, הורתה על חילוט רכב יוקרתי שבעליו הורשע בהחזקת נשק בתוכו. השופטת ציינה כי העובדה שכלי הרכב נושא תו נכה ומשמש גם את בנו הנכה של הנאשם "אינה יכולה להסיט את נקודת האיזון של הרתעת ציבור העבריינים כחלק ממיגור התופעה בדרום".

על פי כתב האישום, הנאשם החזיק ברכבו, אשר חנה בסמוך לביתו שבפזורת חורה, אקדח חצי אוטומטי וחמישה כדורי תחמושת. הנשק והתחמושת הוחזקו מתחת למושב האחורי שברכב, כשהם עטופים בבד שחור. הנאשם הורשע בחודש יוני השנה במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים, בעבירה של החזקת נשק ותחמושת ובהתאם להסדר הטיעון, נדון ל-10 חודשי מאסר לריצוי בפועל, מאסר מותנה למשך 12 חודשים וקנס של 5,000 שקלים.

החילוט כמסר

המדינה עתרה לחילוט כלי הרכב שבו החזיק הנאשם את האקדח ואת התחמושת. נטען כי חילוט הרכב מעביר מסר הרתעתי הן לפרט והן לציבור ומעבר למסוכנות הטבועה בהחזקת נשק חם, מוכן לפעולה עם מחסנית וכדורים, החזקתו ברכב תורמת לכך שאין לדעת לאן יתגלגל ולאילו מטרות.

בנסיבות אלה ציינה התביעה, כי גם אם מדובר בכלי רכב המשמש את שאר בני המשפחה, על שיקול זה לסגת מפני שאר השיקולים וכן לאור הסיכון כי עבירות הנשק אשר בוצעו באמצעות הרכב עלולות לפגוע גם בהם. כן נטען, כי הנאשם אשר בחר לבצע עבירות חמורות תוך שימוש ברכבו הוא אשר העמיד את משפחתו ואת רכושו בסיכון לחילוט ואין לו להלין אלא על עצמו. עוד נטען, כי בעלות הנאשם על כלי רכב יקר אינה מתיישבת כלל עם טענתו כי הוא דל אמצעים ולכן מדובר בפגיעה בלתי מידתית בכיסו ושווי הרכב הינו 218,000 שקלים על פי מחירון לוי יצחק.

נקודת האיזון

השופטת חולתא שקיבלה את עתירת המדינה, ציינה כי העובדה שכלי הרכב נושא תו נכה ומשמש גם את בנו הנכה של הנאשם, אינה יכולה להסיט את נקודת האיזון מן התוצאה המתבקשת והמתחייבת מנסיבות העבירה ומצו השעה: אינטרס ציבורי בוער ודוחק, שהוא בבחינת צו השעה ממש, להרתיע את ציבור העבריינים הפוטנציאלי ומשתפי הפעולה עימם בכל דרך חוקית אפשרית.

"אינטרס ציבורי זה, שהוא כאמור ממעלה ראשונה, נועד להגן גם על התמימים והחפים מפשע, הקורבנות הפוטנציאליים של עבירות הנשק, הנפגעים הפוטנציאליים מכדורים "תועים", הנקלעים ל"חיסולי חשבונות" על לא עוול בכפם. אוכלוסיית הנגב, שרובה ככולה היא אוכלוסייה נורמטיבית ושוחרת שלווה, נושאת עיניים אל רשויות האכיפה ואל בתי המשפט שיתנו מענה למצוקתם ולסכנה שהם ובני משפחותיהם נתונים בה מדי יום. אכן, על בתי המשפט לתרום את חלקם ולעשות שימוש ראוי בכלים שנתן המחוקק בידיהם, למאבק בפשיעה החמורה", כתבה השופטת חולתא בהחלטתה.

___________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת חולתא

_____________________________________________________________________

עו"ד פלילי אליז קסנטיני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות