אבא עשיר, אמא עניה – מי ישלם מזונות?

ביהמ"ש פסק כי האישה, העובדת במשק בית והמצויה בהליך פש"ר, תשלם מדי חודש 1,800 שקלים עבור הוצאות ילדיה, המתגוררים עם אביהם לאחר שניתקה עמם קשר
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט לענייני משפחה באשדוד, ענת אלפסי, קבעה כי אם שלטענתה עובדת במשק בית, תשלם מזונות לשני ילדיה הקטינים, בסך 1,800 שקלים, זאת לאחר ששני הילדים מתגוררים עם אביהם, לאחר שניתק הקשר בין האם לבין ילדיה. אף שהאב, בעל משרד עורכי דין הוערך על ידי בית המשפט כבעל כושר השתכרות גבוה, קבעה השופטת כי האם, המצויה בהליכי חדלות פירעון, תעביר מדי חודש את דמי המזונות. זאת, לצד ביקורת שנמתחה על האישה ולפיה "מצבה הכלכלי טוב מהנטען על ידה".

מדובר בזוג הורים שנישאו והביאו לעולם שלושה ילדים, האב הוא עורך דין בעל משרד, אותו ניהל בסיוע האם. במהלך השנים רכשו ההורים בית מרווח, בו גידלו את שלושת ילדיהם. לפני כשבע שנים, האם לקתה במחלה קשה אשר הצריכה טיפולים מורכבים, שאף השפיעו על מצבה הנפשי, כמו גם על חיי המשפחה כולה. ושנתיים מאוחר יותר, פתחה בהליך יישוב סכסוך אשר לא צלח והיא הגישה בבית הדין הרבני הגישה תביעת גירושין ובבית משפט אזרחי שתי תביעות. האחת, תביעה לפסיקת מזונות אשה, והשניה – תביעה לאיזון משאבים.

כעבור מספר חודשים עזבה האם את דירת המגורים המשותפת, בה נותרו הילדים עם האב. בעקבות כך תבע האב השתתפות האם במזונות הקטינים. בתחילה נקבע כי האם תעביר כרטיסי מתנה בשווי 1,000 שקלים לכל ילד לשם רכישת ביגוד לבית הספר. לטענת האב, מאז עזבה האם את הבית, למעשה נטשה את ביתם של הצדדים ואת ילדיה הוא מגדל אותם לבד ומעניק להם כל צרכיהם.

"ייאוש כלכלי ונפשי"

עוד טען, כי הואיל והאם קיבלה ממנו סכום משמעותי עבור חלקה בדירה 820 אלף שקלים עליה להשתתף במזונות הילדים במקום לנהל אורח חיים ראוותני ובזבזני. טענתה כי הכסף ירד לטמיון תוך כחצי שנה, אינה מתקבלת על הדעת לגבי סכום כה משמעותי. עוד הוסיף האב כי לא ברור כיצד מרשה לעצמה לרכוש רכב חדש תמורת 140 אלף שקלים ולשלם שכ"ט בגובה 200 אלף שקלים לבא כוחה, מבלי להשתתף במזונות הילדים.

האם טענה מנגד, כי עם פרוץ המשבר האב הסית את הילדים כנגדה, דבר שפגע בה ובהם וכן כאשר פתח משרד לעריכת דין עבדה אצלו כמזכירה וסייעה בצמיחתו של המשרד, אך לא קיבלה שכר. התובע עו"ד מוערך ובעל כושר השתכרות גבוה, בעוד היא חסרת כל. בנוסף טענה כי את הכספים שקיבלה ממנו בגין חלקה בדירה, איבדה לחלוטין בשל השקעה כושלת לטובת עסק שקרס, כיסוי חובות ומחייה שוטפים.

עוד טענה האישה כי היתה "על סף ייאוש כלכלי ונפשי". על כן, נטען, הסכימה שירכוש חלקה בבית במטרה שלילדים תהיה קורת גג ועל מנת שיהיה לה ממה להתקיים. לדבריה היא עובדת במשק בית ומשתכרת בממוצע 5,500 שקלים לחודש. אם תחוייב במזונות לא יהיה לה מנין לשלם ומשמעות הדבר שחובותיה יגדלו. האב, לעומתה, שומר על רמת חיים גבוהה, לאחרונה גם רכש מכונית יוקרה לבת האמצעית טרם קיבלה רישיון נהיגה ולבת זוגו החדשה רכש רכב מאזדה חדש. בנוסף בבעלותו משרד בבניין המשרדים בו נמצא משרד עורכי הדין שלו.

רב הנסתר

השופטת אלפסי קבעה כי למרות טענות האם היא תשלם לאב מזונות בסך 1,800 שקלים לחודש עד אשר הילדים יגיעו לגיל 18, זאת למרות שהכנסתו הפנויה של האב עומדת על כ- 5,800 שקלים לחודש, בחשבונו עוד כ-1.5 מיליון שקלים המיועדים לרכישת דירה, משרד עו"ד אשר שוויו לפחות 350 אלף שקלים, אופנוע בשימוש הבן ומכונית שרכש לבת זוגו ולטענתו רשומה בבעלותו.

באשר לכושר ההשתכרות של האישה, ציינה השופטת כי היא עומד על כ-7,500 שקלים והעובדה שבחרה "לשדרג" את מכוניתה באופן כה משמעותי, מלמדת כי מצבה הכלכלי טוב מהנטען על ידה. אפשר כי חלק ניכר מהכספים שקיבלה תמורת הדירה מוחזקים אצל מי ממכריה או בני משפחתה. חרף כל אלה פתחה בהליך של חדלות פירעון.

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת אלפסי

_________________________________________________________

עו"ד שי גבע

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות