עובדות זרות מסודן נגד ארגון הפליטים: "הציגו אותנו כזונות"

בתביעת לשון הרע, לפיצוי של 200 אלף שקלים, נטען כי ארגון א.ס.ף הציג אותן במאמר כמי שהתדרדרו לזנות ואילו הפעילה החברתית שפי פז שיתפה זאת ברשת
אייל חן |
אילוסטרציה envato

לבית משפט השלום בתל אביב, הוגשה תביעת לשון הרע בסך 200 אלף שקלים על ידי 4 נשים, נתינות זרות מסודן, נגד עמותת א.ס.ף שהוקמה כארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל בשנת 2007 ונגד הפעילה החברתית שפי פז. על פי התביעה, עמותת אסף פרסמה את תמונותיהן ללא אישורן, במאמר על התדרדרות לזנות של נשים מקהילת הפליטים ושפי פז שיתפה זאת בטוויטר. "נפלנו קורבן לפרסומים שהציגו אותןנו כנשים שעוסקות בזנות, האשמה שאין חמורה כמותה במיוחד בנסיבות חיינו כנשות משפחה דתיות החברות בקהילה דתית ושמרנית", כתבו הנשים בתביעה שהוגשה לבית המשפט.

על פי התביעה, בתחילת חודש יולי השנה, פרסמה א.ס.ף באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק שלה מאמר בנושא התדרדרות לזנות של נשים מקהילת הפליטים ומבקשי המקלט בשל מצוקת הרעב שלהן ושל ילדיהן. למאמר זה צירפה א.ס.ף תמונה בה מצולמות התובעות, וזאת מבלי ליידע אותן ומבלי לקבל את הסכמתן מראש, באופן שבו הקורא הסביר מקשר ישירות בין התובעות ובין תופעת הזנות בקרב הפליטות ומבקשות המקלט בישראל, ובאופן הפשוט ביותר – מבין כי הן חלילה נמנות על הנשים שעוסקות בזנות.

לאחר פרסום המאמר, שפי פז, כך על פי התביעה, במסגרת הקמפיין הגזעני שהיא מנהלת נגד פליטים ומבקשי מקלט, מיהרה לפרסם את המאמר והתמונה בדף שלה ברשת החברתית טוויטר (בצירוף הערות גזעניות, שקריות ומכוערות, המהוות לשון הרע חמורה כשלעצמן). הפרסומים גרמו נזק עצום לתובעות, נשים נורמטיביות, נשות משפחה ואמהות לילדים, הנמנות על קהילה שברובה היא דתית ושמרנית. הפרסומים זכו לתפוצה ותהודה נרחבת הן בישראל והן מחוצה לה, ושמן הטוב של התובעות נפגע ללא תקנה.

"נפלנו קורבן"

התובעות טענו בתביעה כי למרות תלאות החיים שהן עברו, הן לא הרימו ידיים ונאבקות את מאבק הקיום באומץ ובנחישות מדי יום ביומו, עובדות קשה כדי לפרנס, לגדל ולחנך את ילדיהן ולהיות חברות טובות ומועילות בקהילתן.

"התובעות", נכתב בתביעה, "הן נשים עניות אך גאות, ועיקר גאוותן על כבודן שעליו הן שומרות מכל משמר, ושמן הטוב. נכסים יקרים מפז אלו, כפי שיתואר להלן, היו למרמס באבחה אחת של פעולה רשלנית, מתנשאת ובלתי אחראית מצד א.ס.ף, והמשכה בפעולה זדונית ומרושעת מצד שפי פז".

"בבת אחת", נכתב עוד, "נפלו התובעות קורבן לפרסומים שהציגו אותן כנשים שעוסקות בזנות, האשמה שאין חמורה כמותה במיוחד בנסיבותיהן של התובעות כנשות משפחה דתיות החברות בקהילה דתית ושמרנית. אם לא די בכך, הוצגו התובעות בפרסום ההמשך של שפי פז כמי שמעורבות באלימות, מביאות ילדים לעולם ומפקידות אותן לחסדי אחרים".
______________________________________________________

עו"ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות