בקשה לייצוגית נגד מועצת בנימינה: "החזירו כספי היטל ביוב שנגבו שלא כדין"

עו"ד יוסף-חי אביעזיז, ב"כ מגיש הבקשה, טוען כי המועצה פעלה בניגוד לחוק כשלא הפחיתה מתעריף ההיטל את התשלום בעד התקנה או קניה של מכון טיהור שפכים
מעיין לביא |
אילוסטרציה envato

לבית משפט המחוזי בחיפה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד המועצה המקומית בנימינה – גבעת עדה, בסך כ-135 אלף שקלים, על ידי מחזיק נכס בשטח המועצה בטענה שזו גובה "היטל ביוב" שלא כדין, משום שהיא לא מפחיתה מהתעריף רכיבים שהיא מחויבת להפחית בהתאם להוראות הדין.

בא כוחו עו"ד יוסף-חי אביעזיז טען בבקשה, כי מדובר בגבייה שלא כדין של המועצה, אשר מחייבת בהיטלי ביוב, כאפשר היא לא מפחיתה מתעריף ההיטל את התשלום בעד התקנה או קניה של מכון טיהור שפכים – זאת, בניגוד גמור להוראות הדיון

על פי הבקשה, המבקש מחזיק בנכס שנמצא בבנימינה, בקשר עם בקשה להיתר בניה שהגיש המבקש בנוגע לנכס, הפיקה המועצה דרישה לתשלום היטלים שונים בשווי כולל של 136,185 שקלים.

המבקש שילם בסמוך להפקת דרישת התשלום את כלל התשלומים הנקובים בדרישת התשלום.

לאחר ששילם המבקש את הסכומים הללו, גילה שנגבה ממנו תשלום עבור "היטל ביוב קרקע" ו"היטל ביוב מבנה" וההצמדה של תעריף זה נעשתה בצורה לא חוקית.

התשובה בחוק

בבקשה ציין עו"ד אביעזיז כי עיון בדרישת התשלום מלמד כי המקור הנורמטיבי לחיוב המבקש וחברי הקבוצה ב״היטל הביוב" מצוי בחוק עזר לבנימינה (ביוב), הקובע את יסודות החיוב ואף את תעריפו.

עורך דין יוסף-חי אביעזיז
עו"ד יוסף-חי אביעזיז

בכללי ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 2010-1) (תעריפי שירותי מים וביוב ברשויות מקומיות שאינן רשויות מקומיות בלא תאגיד ואשר טרם העבירו את שירותי המים והביוב לחברה), תשע״ה-2014 סעיף 2 לכללי ההתייעלות קובע את ההוראה הבאה: "אספקת שירותי המים והביוב ברשות מקומית והתעריפים תמורתם, למעט תעריפים לשירותי מים וביוב שנקבעו בכללי ספקים מקומיים, יהיו לפי כללים אלה בלבד". כאשר סעיף 3 לכללי ההתייעלות קובע את ההוראה הבאה: "תעריף הקמת מערכת ביוב ברשות מקומית יהיה תעריף הקמת מערכת ביוב היסטורי".

עו"ד אביעזיז ציין בבקשה כי המונח "תעריף הקמת מערכת ביוב היסטורי" מוגדר בכללים כך: "התעריף שקבעה רשות מקומית לפי כל דין, ושהיה בתוקף ביום הקובע בעד היטל ביוב כהגדרתו בכללי הרשויות המקומיות (ביוב)" והיום הקובע מוגדר בכללים כך – 15 ביולי 2009. משמעות הדברים: המועד הקובע (15.7.09) הוא המועד בו חדלה הרשות מלעדכן את תעריף היטל הביוב (להצמידו) והתעריף שאליו הגיעה הרשות באותו המועד – הוא התעריף הקובע. זאת אומרת שהוראה זו קובעת כי מהתעריף ההיסטורי יש להפחית את העלות של התקנה או קנייה של מכון טיהור שפכים מהתעריף או את החלק שגולם בתעריף. במידה ואין בידי הרשות תחשיב כזה – אזי שיש להפחית 21% מתעריף הביוב.

להחזיר את גביית היתר

הסעד המבוקש מבית המשפט הינו לקבוע כי על הרשות משיבה להשיב את סך גביית היתר בתוספת הפרשי ריבית והצמדה ע״פ הקבוע בחוק רשויות מקומיות, עד למועד ההשבה בפועל ובכלל זאת לקבוע כי על הרשות להשיב או לזכות את חשבונם של חברי הקבוצה בגין סכומים אשר נגבו שלא כדין בתקופה של שנתיים שקדמו ליום הגשת התובענה בצירוף הצמדה וריבית כחוק.

עוד התבקש בית המשפט לקבוע על ידי עו"ד אביעזיז, כי על המשיבה להשיב או לזכות את חשבונם של חברי הקבוצה בגין סכומים אשר ייגבו שלא כדין מיום הגשת התובענה ועד ליום בו תחדל המשיבה מהגבייה הלא-חוקית או לחילופין עד ליום אישור הבקשה.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות