הערעור התקבל: הנאשם שזוכה לא יקבל פיצוי על ימי מעצרו

המחוזי ב"ש ביטל החלטה קודמת לפיה יקבל הנאשם מהמדינה פיצוי של 66 אלף שקלים: "כל תובע סביר וזהיר היה מגיע למסקנה שיש מקום להגשת כתב אישום במקרה זה"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

הרכב שופטי בית משפט מחוזי בבאר שבע, בראשות אב"ד הנשיאה רויטל יפה-כ"ץ, יואל עדן ויעל ייטב, ביטלו פיצוי של 66 אלף שקלים בו חויבה המדינה, לאדם שזוכה מעבירות החזקת נשק ותחמושת וירי מנשק חם בדרום. השופטים קבעו כי "כל תובע סביר וזהיר היה מגיע למסקנה שיש מקום להגשת כתב אישום במקרה זה".

בכתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בבאר שבע, כי התפתחה קטטה אלימה בין שני פלגים יריבים ברהט. לאחר שמיעת הראיות, זוכה הנאשם שהודה בקיום סכסוך בין הפלג אליו הוא משויך לבין הפלג אליו משויכים עדי התביעה וכן הודה בכך שהייתה קטטה אלימה בין הפלגים, אולם טען, כי לא היה מעורב בקטטה אלא היה בביתו בזמן האירוע, ואף הודיע כי יזמן את אשתו כעדה אשר תבסס טענת אליבי זו. בסופו של דבר נקבע, כי התביעה לא עמדה בנטל המוטל עליה כנדרש בפלילים. בעקבות זיכוי זה, נפסק לנאשם פיצוי בהתאם להוראות סעיף 80 לחוק העונשין, בסכום שנקבע בפסיקתא שהוסכמה בין הצדדים.

ראיות מצטברות

על ההחלטה לפסוק לטובת המשיב פיצוי לפי חוק העונשין, הוגש ערעור על ידי המדינה וכאמור הוא התקבל על ידי הרכב שלושת השופטים שמצאו כי כל תובע סביר וזהיר היה מגיע למסקנה שיש מקום להגשת כתב אישום במקרה הנדון, מאחר והראיות שהצטברו במהלך החקירה היה בהן כדי לבסס סיכוי סביר להרשעה ואף כי לא היו שיקולי צדק מיוחדים שהצדיקו את החיוב בפיצוי, בין היתר לאור שקריו של המשיב, ואף מאחר וברור ומוסכם כי החקירה נפתחה והאישום הוגש בתום לב.

הרכב השופטים אף ציין כי ”מידי יום מוגשים לבתי המשפט כתבי אישום המתבססים על עדויות של מתלוננים מפלגים יריבים לאלה של הנאשמים; וכעניין שבשגרה בתי המשפט בוחנים עדויות סותרות וקובעים לאיזו מהעדויות יש להאמין. לעיתים יש חיזוקים אובייקטיביים לעדויות המתלוננים (למשל בדמות ראיות פורנזיות). לעיתים יש חיזוקים בדמות עדויות נוספות, של עדים אחרים שנכחו באירוע, כמו במקרה שבפנינו; לעיתים יש חיזוקים בדמות עדויות של עדים שלא היו נוכחים באירוע אך יש בדבריהם כדי להצביע על כך שעדות המתלונן עדות אמת היא (בבחינת עדות מחזקת דוגמת עדותו של פואד במקרה שבפנינו) ולעיתים ניתן למצוא חיזוק, או אף סיוע, בשקרי הנאשמים".

עוד הוסיפו השופטים: "אם יש בכל האמור כדי לבסס הרשעה אפשרית, בוודאי שהיה מקום, לאור חומר הראיות, גם אם איננו המיטבי או האולטימטיבי, כדי להצדיק הגשת כתב אישום. וחשוב לא פחות מכך, כי אין בידי התביעה דרך אחרת כדי להילחם בתופעה המסוכנת של הירי בישובים הבדואים שבנגב".

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רויטל יפה-כ"ץ

____________________________________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות