עבירות סמים – מתי גידול קנאביס הופך לסחר בסמים?

גידלתם גראס במרפסת וזומנתם לחקירה על סחר? מה אומר החוק ומה ההבדל בענישה? עו"ד יאיר בן שטרית, המתמחה במשפט פלילי, במדריך שכדאי לגזור ולשמור
עו"ד יאיר בן שטרית |
גראס
ארכיון.

גידול סמים נעשה לשתי מטרות – האחת שימוש עצמי והשנייה סחר. ההבדל בין שתי המטרות הוא קריטי בהבדלי הענישה. על החזקת סמים לצריכה עצמית אדם יכול להיות נידון לעד 3 שנות מאסר בעוד עבירות סחר יכולות להגיע לעונש של עד 20 שנות מאסר. מתי החוק קובע שגידול סמים נעשה לשם סחר ולא לגידול עצמי? מה הם שיקולי הענישה? ומה ניתן לעשות במקרה של חקירה משטרתית?

עבירות סחר סמים כוללות כל פעולה מסחרית הקשורה לסמים המוגדרים בחוק כאסורים שימוש. בין הפעולות הנחשבות לסחר בסמים נמצא יצוא ויבוא סמים, גידול סמים, אספקה, הובלה ותיווך בעסקאות סמים. (סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים): “לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברישיון מאת המנהל”. איך החוק קובע מה נחשב גידול סמים עצמי ומה נחשב סחר בסמים.

עו"ד יאיר בן שטרית

גידול קנאביס לשימוש עצמי

בשנים האחרונות השימוש בקנאביס הפך לנפוץ במיוחד עם הגדלת המודעות ליתרונות הקנאביס. בשל כך התחילו לא מעט אנשים לגדל קנאביס באופן עצמאי. באופן יבש גם אם אתם מגדלים מריחואנה בכמות קטנה ולשימוש עצמי, החוק קובע עונש מקסימאלי על עבירת גידול סמים שיכול להגיע עד ל20 שנות מאסר בפועל. עם זאת, החוק מבדיל בין גידול קנאביס לצריכה פרטית ובין גידול לשם סחר בסמים והדבר תלוי בכמות הסם שנמצאה שצריכה להיות תואמת לכמות המוגדרת כשימוש עצמי (גידול מריחואנה בכמות העולה על 15 גרם תחשב כבר לסחר).

איך גידול מריחואנה במרפסת הופך לסחר בסמים?

פקודת הסמים המסוכנים מגדירה מהי הכמות המרבית לשימוש עצמי. כל פעולה של סם מעל הכמות הרשומה תיחשב כסחר בסמים. גם במידה ואדם אסף כסף מכמה חברים וחילק להם סמים שקנה, הוא יחשב על פי החוק לסוחר סמים. בית המשפט בוחן כל מקרה על פי סוג הסם, הסיבה בגינה בוצעה העבירה, הכמות שנתפסה וכן האם לאדם יש עבר פלילי.

מה לעשות אם זומנתם לחקירה משטרתית?

הדבר החשוב שעליכם לזכור היא שמוענקת לכם הזכות הבסיסית להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם בהתנהלות החקירה. עבירות סמים הן עבירות חמורות וההבדל בין שימוש עצמי לסחר יכול להיות משנה גורלות. במידה ונתפסתם עם כמות סם המוגדרת בחוק מעל לשימוש עצמי חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם במשפט. ההבדל בין שפיטה לסחר בסמים ובין שימוש עצמי הוא קריטי.


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות