אחרי הגירושים – הגבר דרש בדיקת אבהות לילדיו

האב שחשש כי הילדים נולדו כתוצאה מרומן שניהלה גרושתו תבע לקיים את הבדיקה אולם היועמ"ש התנגד בטענה כי "קיים חשש לפגיעה בקטינים", מה קבע בית המשפט?
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט לענייני משפחה בנצרת, אסף זגורי, התיר בדיקת אבהות של אב רשום לילדיו, הנמצא בהליכי גירושין מאשתו כדי לבדוק האם הוא אביהם של הילדים אם לאו. השופט גם ציין שללא קשר לביצוע הבדיקה ותוצאותיה, המרשם בעניין האבהות לא ישונה עד הגיע כל אחד מהילדים לגיל 18 שנים אלא אם כן טובת הילדים תצדיק זאת. "אי ביצוע הבדיקה במקרה זה ייצור או יותיר עננה כבדה וחוסר וודאות אשר גם בה יש כדי להשליך על הילדים וטובתם ועל הקשר עם האב באופן שעלול להזיק להם מאוד", כתב השופט זגורי בהחלטתו.

המדובר בבני זוג שנישאו זו לזה לפני כשלוש שנים ובמהלך נישואיהם נולדו להם שני ילדים בשלב מסויים עזבה האם את דירת הזוגיות ועברה לגור בדירה נפרדת עם הילדים והצדדים התגרשו והגיעו להסכמות בעניין מזונות והסדרי שהות ואלה קיבלו תוקף של פסק דין. בתחילת השנה הנוכחית האב הגיש תביעה וביקש לברר אבהותו ביחס לקטינים בשל חשדות שהילדים אינם שלו. לדבריו אף ערך בדיקת רוק לילדים ולו וממנה עלה כי הוא אינו אבי הילדים. לאור זאת גם הפסיק לפגוש בילדים באופן חד צדדי.

מהי טובת הילדים?

לבית המשפט הוגש תסקיר אבהות בו הומלץ לו להימנע מלהתיר ביצוע בדיקת אבהות כבקשת התובע, שעה שביצועה אינו לטובת הקטינים, אשר בהכרח גוברת על רצון התובע לרדת לחקר האמת. עוד צוין בתסקיר כי התובע רשום כאביהם וכל ערעור על רישום זה יש בו כדי להשפיע על טובת הילדים.

בשל טענות הצדדים ולרגישותן, הוצע הסדר דיוני על דרך הפשרה באשר לאפשרות ביצוע הבדיקה ותנאיה ובכלל זה הוצע כי תבוצע בדיקה גנטית שתוצאותיה יועברו לעיני בית המשפט בלבד, כאשר גם אם יתברר כי התובע אינו האב הביולוגי הרישום במרשם לא ישתנה עד הגיעם של הילדים לגיל 18. כמו כן וכתנאי לביצוע הבדיקה הוצע כי האב יתחייב להמשיך ולהיות בקשר עם הילדים כאב לכל דבר. האב והאם הסכימו להסדר הדיוני שהוצע, אולם ב"כ היועמ"ש התנגד וכן הוגש תסקיר משלים במסגרתו שב וחזר העו"ס על עמדתו באופן עקבי.

בדיון טען האב כי במהלך הפירוד אמרה לו האם "הילדים הם רק שלי" ולכן זה הטיל ספק בלבו שמא הוא לא אבי הילדים. הדבר הביא אותו לעריכת בירורים שונים, הוא הזמין פירוט שיחות של התובעת מתקופת הנישואין ואילך ומצא כי היה לה קשר טלפוני עם גברים ולכן הוא לא משוכנע שהילדים הם אכן ילדיו הביולוגיים. עוד נטען על ידו, כי החששות האמורים התגברו והתאמתו רק לאחר הפרידה. לדבריו, אמירותיה של האם כי לא תאפשר לו לראות את הילדים וניסיונה לנכס אותם לעצמה גרמו לו לחקור את עבר קשריה הטלפוניים והוא מצא כי סמוך לאחר הנישואין ובמשך תקופה ארוכה היא קיימה קשר טלפוני עם שני גברים מהיישוב בו גרה.

של מי הילדים?

האם מצידה הכחישה מכל וכל את טענות האב, טענה כי מעולם לא אמרה לאב שהילדים אינם שלו ומכחישה טענותיו כי קיימה יחסים עם גבר אחר זולתו במהלך הנישואין. לדברי האם, אף במסגרת הליך הגירושין לא העלה האב כל טענה לעניין התנהגותה של האם ו/או בגידה בו עם גברים אחרים, ללמדנו כי מדובר בטענת סרק שהומצאה על ידו.

ב"כ היועמ"ש, טענה כי "הצורך הממשי" בביצוע הבדיקה כלשון מילים אלה בסעיף לחוק מידע גנטי, הוא אולי צורך של האב אך לא צורך של הילדים. לדבריה קיים חשש לפגיעה בילדים מאבדן אפשרי של אב רשום באם תבוצע בדיקה ויימצא שהאב אינו האב הביולוגי של הילדים, כאשר הפגיעה היא בעיקרה במישור החברתי אך גם האישי. במצב דברים זה וכאשר מדובר באב רשום, התנגדה ב"כ היועמ"ש לביצוע הבדיקה הגנטית לבירור עניין האבהות.

כאמור השופט זגורי החליט לבסוף להורות על הבדיקה במספר תנאים שתוצאות הבדיקה הגנטית יועברו אך ורק לבית המשפט, המרשם בעניין האבהות לא ישונה עד הגיע כל אחד מהילדים לגיל 18 שנים אלא אם כן טובת הילדים תצדיק זאת, כמו כן האב יחויב לחדש קשר עם הילדים כבר כעת ולשתף פעולה לצורך כך עם העו"ס לסדרי דין והאם. כן יחתום האב על התחייבות כספית בסך 100 אלף שקלים לחידוש ושמירה על קשר עם הילדים שאם לא כן, תחולט ההתחייבות לטובת הילדים באופן שיוחלט עליו על ידי האם.

מתווה יצירתי

"יש לשקול", כתב השופט בהחלטתו, "לא רק את תוצאות הליך זה (כן בדיקה לא בדיקה) אלא את מכלול ההשלכות האפשריות ביחס לילדים במקרה של דחיית תביעה: הותרת האב עם ספקותיו, הותרת הנתק בקשר עם הילדים עם מוטיבציה נמוכה לחידושו והיעדר שליטה על המידע שיפיץ בעניין זה בקרב סביבת הילדים דבר שיכול לערער את עולמם הפנימי".

השופט זגורי הוסיף: "וההשלכות של קבלת התביעה בתנאי ההסדר הדיוני שהוצע (התחייבות האב לחידוש קשר עם הילדים ללא קשר לתוצאות הבדיקה, אי שינוי המרשם). אי ביצוע הבדיקה במקרה זה ייצור או יותיר עננה כבדה וחוסר וודאות אשר גם בה יש כדי להשליך על הילדים וטובתם ועל הקשר עם האב באופן שעלול להזיק להם מאוד".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אסף זגורי

___________________________________________________________

עו"ד הילה וינטרוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות