הקיבוץ התכחש לפציעתו של עובד בקטיף – מה קבע בית משפט?

החקלאי, 41, טען כי נפגע לצמיתות כתוצאה מכך שהרים עשרות ארגזי פרי וכי נקבעו לו בביטוח הלאומי 10% נכות. השופט: העבודה חשפה אותו לסיכון בלתי רגיל"
גילי סיוון-כהן |
נפצע כשהרים ארגזי פרי כבדים. חקלאים בעבודה (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בחיפה, אחסאן כנעאן, קבע כי קיבוץ בצפון וחברת הביטוח יפצו ב-145 אלף שקלים, לעובד שנפצע מהרמת עשרות ארגי פרי כבדים במהלך עבודתו בקיבוץ. זאת, למרות שהקיבוץ טען כי העובד כלל לא נפצע וכי אינו אחראי לנכותו. השופט גם חייב את הנתבעות לשלם לעובד 35 אלף שקלים הוצאות ושכ"ט עו"ד. "מדובר בחשיפת התובע לסיכון בלתי רגיל המחייב נקיטת אמצעי זהירות ומתן הדרכות", כתב השופט בפסק הדין.

התובע, בן 41, הגיש תביעה בה טען כי נפגע לפני מספר שנים, עת עבד בשירות הקיבוץ וחברת הביטוח ביטחה את הקיבוץ בביטוח אחריות מעבידים.

על פי הנטען בכתב התביעה, במהלך תקופת העבודה נדרש התובע לבצע פעולות פיסיות ודינמיות, עבודות חקלאיות כגון נטיעת עצים, גיזום, שתילה קטיף, ריסוס דישון וכו'. עוד נטען כי התובע נדרש מעת לעת לבצע פעולות של הרמת משקלים והעמסת הסחורה בטנדר ובעגלה ושינעה אל בית האריזות ופריקתה.

משא כבד, מדי

ביום התאונה נפגע התובע במהלך עבודתו, כאשר הרים עשרות ארגזי פרי כבדים ביותר ותוך כדי הרמה סובב את ברך ימין והחל לסבול מכאבים עזים והגבלה בתנועות הברך. התובע תמך את תביעתו בחוות דעת של מומחה רפואי בתחום האורתופדי, אשר קבע כי בעקבות התאונה נותרה לתובע נכות צמיתה בשיעור של 15%. להשלמת התמונה המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונה כפגיעה בעבודה וועדה רפואית שליד המוסד לביטוח לאומי קבעה כי בעקבות התאונה נותרה לתובע נכות צמיתה בשיעור של 10%.

הנתבעות התגוננו והכחישו את התאונה ואחריותן לאירועה. עוד הכחישו הנתבעות את נזקי התובע הנטענים ובקשר בינם לבין התאונה הנטענת. הנתבעות הגישו חוות דעת נגדית של מומחה רפואי אשר קבע כי לתובע נותרה נכות בשיעור של 5% בגין האירוע הנטען.

בשל הפערים שהתגלעו בין חוות הדעת הנוגדות בית המשפט מינה מטעמו מומחה רפואי אשר קבע כי בעקבות התאונה נותרה לתובע נכות צמיתה בשיעור של 10%. לצד זאת, קבע המומחה נכויות זמניות.

"סיכון בלתי רגיל"

כאמור השופט כנעאן קיבל את התביעה לאחר שמבחינה עובדתית הוא קיבל את גרסת התובע לאופן אירוע התאונה ועדותו של התובע הייתה מהימנה על בית המשפט לאחר שלא נפלו בה סתירות או פרכות.

"לעניות דעתי", כתב השופט בפסק הדין, "מדובר בחשיפת התובע לסיכון בלתי רגיל המחייב נקיטת אמצעי זהירות ומתן הדרכות. נציג הקיבוץ העיד לפני כי כשיש לחץ בקטיף הוא עומד על כך שהקוטף ירים שניים שלושה ארגזים בכל פעם וכשאין לחץ בקטיף מקובל שירים 2 – 3 ארגזים. כך או כך מדובר במשקל לא מבוטל בשים לב להיקף ההרמות להבדיל מהרמה בודדת".

השופט כנעאן הוסיף: "בניגוד לעדות זו בתצהיר תשובות לשאלות שנחתם על נציג המעבידה נטען כי כאשר העובד מרים מעל 25 קילו ניתנה הנחיה לעובד שלא להרים משקל זה, בעוד שנציג הקיבוץ העיד כי הנוהג הקבוע הוא להרים משקלים של 20 קילו עד 30 קילו. כשנשאל האם הוא מעיר לעובד שמרים שלושה ארגזים לא אישר זאת והשיב: 'אף מנהל או עובד לא יעשה את זה אם כבד לו'. משמע הוא השאיר עניין זה לשיקול דעתם של העובדים".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אחסאן כנעאן


עו"ד יובל אור

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות