"100% מהעובדות הזרות בחקלאות בישראל נפגעו מינית"

כך חשפה חוקרת ההגירה ד"ר יהל קורלנדר, בדיון מיוחד שהתקיים בכנסת. למרות הנתונים העגומים מתברר כי אחוז התלונות שהוגשו למשטרה הוא נמוך ביותר
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים שהתקיים בכנסת ועסק באלימות מינית כלפי עובדות ועובדים זרים, אמרה חוקרת ההגירה, ד"ר יהל קורלנדר, כי ממחקר שערכה יחד עם ד"ר שחר שוהם בקרב 654 עובדות זרות מתאילנד, המועסקות בחקלאות בישראל, עולה שכולן ללא יוצא מהכלל נחשפו לאלימות מינית. למרות זאת, התברר בדיון כי רק אחוז קטן מהמקרים מדווחים למשטרה וכי למעשה מאז 2017 ועד היום מהוות תלונות של העובדים הזרים על עבירות מין רק 4% מכלל התלונות בישראל בתחום זה.

למרות הנתון העגום שנחשף בוועדה על ידי ד"ר קורלנדר, כי אחת מתוך אחת נפגעת מינית בקרב אותן עובדות זרות מתאילנד, היה בוועדה מחסור בנתונים על תלונות של עובדות ועובדים זרים על אלימות מינית.

ד"ר קורלנדר ציינה גם כי לא כל התלונות ברמות קשות של אונס, אלא זה יכול לבוא לידי ביטוי לדוגמה בחשיפה לעירום לא רצוי ולא רק מעסיקיהן של העובדות מבצעים את העבירות, זה יכול לבוא מעובדים אחרים באותו משק, אורחים שמגיעים, בני משפחה של המעסיק. "מדינת ישראל מפקירה את הנשים האלה. אין פרוטוקול ברור מה עושים כשאישה מתלוננת", אמרה ד"ר קורלנדר.

לבחון סנקציות לפי מעסיק

עוד התברר בדיון שאין בין רשות האוכלוסין לבין המוסד לביטוח לאומי מנגנון לשיתוף מידע לגבי תלונות עובדים זרים על הטרדות מיניות. "כמה אנשים נפגעו כי יד ימין לא יודעת מיד שמאל?", תהתה ח"כ שרון רופא-אופיר. "יש לבחון החמרה בסנקציות כלפי מעסיק, אם המוסד לביטוח לאומי דיווח על פגיעה במטפלות סיעודיות", הוסיפה היו"ר אבתיסאם מראענה.

הממונה על זכויות עובדים זרים במשרד הכלכלה, שירי לב-רן ציינה כי אם עובדת נדרשת לעזוב את המטופל שלה בגין תלונה שהגישה, היא למעשה מפסידה גם את מקום המגורים שלה. "עובדות לא יודעות לפעמים שיש להן בכלל זכות שלא ידברו אליהן כך, ושהוא יכולות לשים גבולות במקרים כאלה", אמרה לב רן.

ימשיכו לעקוב

מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, עו"ד דינה דומיניץ הוסיפה: "אם יש מתלוננת שאשרת השהייה שלה עומדת לפוג, לא מאריכים לה את האשרה ואז היא מאבדת את הפרנסה שלה. אז למה שתעיד?".

יו"ר הוועדה, ח"כ מראענה, הודיעה כי תקיים דיון מעקב על מנת לוודא שמתקיים פילוח כזה, כדי לשפר ולהתאים את הטיפול לתרבותן ושפתן של המתלוננות. ח"כ מראענה אמרה את הדברים לאחר שנציגי המוסד לביטוח לאומי והמשטרה הבהירו כי אין במערכות שלהם אפיון מיוחד לתלונות עובדים זרים.

"יש לנו פילוח לפי אדם שאינו אזרח ישראלי, אבל זה יכול להיות גם תייר, לדוגמה", אמרה רפ"ק שרית פרץ, ראש חוליית סחר בבני אדם במשטרה. היא ציינה כי כ- 4% מתוך 25,494 תלונות על עבירות מין שהוגשו במשטרה משנת 2017 עד היום, היו תלונות של אזרחים שאינם ישראליים ובכללם גם עובדות ועובדים זרים.

______________________________________________________________________

עו"ד עמירם מוראד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות