חברת החשמל נקנסה ב-1.6 מיליון שקלים על זיהום ים

המשרד להגנת הסביבה הטיל את העיצום הכספי בעקבות מקרה שהתרחש בנמל אשדוד לפני מספר שנים בו הוזרם שמן מינרלי מצינורות הקירור לים, בניגוד להיתר ההזרמה
דניאל בן חמו |
נמל אשדוד, צילום: פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת החשמל עיצום כספי בסך של כ-1.6 מיליון שקל, בגין הפרה של הוראות חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים וכן הפרת תנאים בהיתר ההזרמה לים. המשרד להגנת הסביבה: "נדאג שבכל אירוע המזהם ישלם ונמשיך באכיפה ובפיקוח כדי למנוע את הזיהום הבא, תוך שמירה על הסביבה ועל בריאות הציבור"

בעקבות תקלה בבריכת הפרדת השמנים שבשטח בריכת הנמל באשדוד שהתרחשה לפני מספר שנים, בו הזרימה חברת החשמל שמן מינרלי מצינורות הקירור לים, בניגוד להיתר ההזרמה שבו מחזיקה החברה. השמן הוזרם בכמויות גדולות ובריכוז גבוה מהמותר על פי ההיתר, תוך גרימת זיהום למי הים.

חקירת האירוע העלתה, כי החברה יצרה חיבור אסור בין שוחת ניקוז מי נגר לבין בור לניקוז שמנים, במטרה לספק פתרון מאולתר לבעיית מי הנגר. זאת, בנוסף לאי-סדרים בעבודות התכנון והתחזוקה של החברה. הפרות אלו הובילו לאלפי ליטרים של שמן שנשפכו לים וגרמו לזיהום ונזק סביבתי.

חקירה פלילית בעקבות האירוע

בעקבות האירוע, פתחה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית כנגד חברת החשמל ונושאי משרה בה, בגין עבירות על החוק וחריגות מתנאי ההיתר. בתום החקירה, הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי על החברה. במשרד להגנת הסביבה ציינו כי הם רואים בחומרה כל זיהום סביבתי, וימשיכו לפעול בפיקוח הדוק על כלל הגורמים ואכיפה נוקשה אל מול מזהמים, במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה

סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה התנהלות לקויה ואי עמידה בהנחיותיו – שבמקרה זה הובילו לנזק סביבתי ולזיהום מי הים. נדאג שבכל אירוע המזהם ישלם ונמשיך באכיפה ובפיקוח כדי למנוע את הזיהום הבא, תוך שמירה על הסביבה ועל בריאות הציבור".

בז"ן תשלם 900 אלף שקלים על טיפול לקוי ברעלים

בשבוע שעבר הודיע המשרד להגנת הסביבה כי החליט להטיל עיצום כספי של כ-900 אלף שקל על חברת בז"ן ממפרץ חיפה, בגין הפרת תנאי בהיתר הרעלים. העיצום, הוטל בעקבות אירוע שפך חומרים מסוכנים שטופל באופן לקוי ובניגוד להיתר הרעלים של החברה, שהובילו לפיצוץ ולשריפה מקומית באחד ממתקני המפעל.

האירוע עצמו החל בדליפה של נפטא, חומר מסוכן ודליק ביותר העלול לגרום לסרטן והמזיק בשאיפה, במגע עם העור ובבליעה. הדליפה החלה כתוצאה מכשל במשאבה והזרמתו לבור מאצרה בשטח המפעל. כתוצאה מהאירוע, נוצר ענן אירוסול באזור המשאבה, אשר בהמשך, ובעקבות התנהלות המפעל, התפוצץ וגרם לשריפה.

לאור ההפרות הרבות של דרישות גיליון הבטיחות – שגרמו לסיכון חמור, הן מעצם התרחשות השריפה והן בשל טיב החומר המעורב – הוטלו על בז"ן עיצום כספי גבוה של מאות אלפי שקלים.


עו"ד ליאור דץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות