האם ייחקרו ההדלפות על התקיפות הישראליות באיראן?

עתירה לבג"ץ נגד היועמ"ש דורשת כי תפתח חקירה בעקבות זליגת המידע הביטחוני שלכאורה סיכן לוחמים בשטח. התנועה לאיכות השלטון: "הדלפת התקיפות הישראליות באיראן חשד סביר לעבירה על החוק"
גילי סיוון-כהן |
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בעקבות אי פתיחת חקירה בפרשת התקיפות הישראליות באיראן שלכאורה סיכנו חיי לוחמים שעוד היו בשטח: "חשדות המחייבים חקירה". העתירה הוגשה נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל וביקשה מבית המשפט להוציא צווים על תנאי ולקיים דיון דחוף בשאלה מדוע לא נפתחה חקירה פלילית מקיפה בעניין פרשת ההדלפות הביטחוניות החמורות מאפריל 2021.

כזכור, בחודש אפריל הודלף מידע ביטחוני רגיש על תקיפות שכביכול ביצעה ישראל באיראן, כך על פי הדיווחים, וזאת בעיצומו של המבצע הרגיש ותוך סיכון חיי אדם. שר הביטחון בני גנץ התחייב בזמנו שההדלפות ייחקרו, אך ככל הידוע לתנועה – החקירה לא התקדמה.

תחילתה של פרשה זו בפרסומים בתקשורת בחודש אפריל, לפיהם מידע על מבצע רגיש שביצעה יחידה מובחרת של צה״ל על תקיפות שכביכול ביצעה ישראל באיראן הודלף לכלי תקשורת זר יממה לפני תחילתו. עוד פורסם, כי הגורם המדליף היה מעורב בפרטי המבצע אך לא היה מודע להחלטת גורמי הביטחון לדחות את קיומו ביממה, ולאחר שגילה על דחיית המבצע ביקש מהמפרסם לדחות את פרסום הדברים. כן פורסם, כי גורמים במערכת הביטחון סברו כי לא רק שנגרמה סכנה מוחשית ללוחמים המשתתפים במבצע זה, אלא עלה החשש שנגרם אף נזק לביטחונם של כלל אזרחי מדינת ישראל.

"פגיעה קונקרטית במערכה הימית של ישראל"

לטענת התנועה לאיכות השלטון, לא מדובר בפגיעה בעלמא, אלא בפגיעה קונקרטית במערכה הימית של ישראל כנגד איראן, בהתאם לפרסומים על התבטאויות של גורמים בכירים בעקבות ההדלפות, ומאחר ולא נתקבלה תשובה לפניותיה חרף העובדה שחלפה כחצי שנה מאז פנייתה הראשונה, אי המענה מצד המשיבים מהווה למעשה סירוב לבקשה ללא נימוק, ולפיכך נטל החוקיות להצדיק את החלטתם עובר אליהם.

התנועה ציינה, כי "הפרסומים הרבים בעניין הפרשה מגבשים לכל הפחות תשתית ראייתית של חשד סביר לביצוע עבירות על חוק יסוד הממשלה ועל חוק העונשין, ומחייבים בשל כך פתיחה בהליך של בדיקה או חקירה פלילית".

בעתירה צוין כי בסירובם המשתמע לפעול כפי חובתם, פועלים היועמ"ש, פרקליט המדינה והמשטרה בחוסר סמכות, ובאופן המחייב את התערבותו של בית משפט נכבד זה. כן נטען כי "בסירובם המשתמע לפתוח בחקירה, מפרים את ההנחיות אשר הם עצמם כתבו, וכן את חובתם לפעול במהירות הראויה, ותוך שהם פוגעים בדין הפלילי ובאמון הציבור ברשויות אכיפת החוק".

האינטרס הציבורי

על פי העתירה, "קיים אינטרס ציבורי משמעותי בביצוע הליכי בדיקה מעמיקים של הפרשה, לאור מעורבותם של אישי ציבור בכירים מצמרת ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל, וכן לאור הפגיעה החמורה בביטחונה של מדינת ישראל ובמערכה הימית נגד איראן".

התנועה הזכירה גם כי גורמים במערכת הביטחון סברו כי לא רק שנגרמה סכנה מוחשית ללוחמים המשתתפים במבצע זה, אלא עלה החשש שנגרם אף נזק לביטחונם של כלל אזרחי מדינת ישראל.


עו"ד רוני ינון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות