חדו"ש: יש לאשר בישראל נישואים אזרחיים בזום

בעתירה שהגישה העמותה נטען כי רשות האוכלוסין מסרבת לרשום זוגות שהתחתנו ב"נישואי יוטה" שהתבצעו בהיוועדות חזותית מול הרשויות בארה"ב
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד רשות האוכלוסין, אשר מסרבת לרשום בני זוג ישראלים שנישאו ב"נישואי יוטה" – נישואים אזרחיים הנערכים באמצעות "זום" או אפליקציות דומות, מול רושמי נישואין מוכרים במדינת יוטה בארה"ב, כאשר בני הזוג עצמם נמצאים בישראל. טקסים בהיוועדות חזותית מוכרים על ידי החוק ביוטה ככל נישואים אחרים, ובמהלך השנה האחרונה הפכו נישואין אלה לפופולריים מאוד בקרב ישראלים הרואים את המונופול של הרבנות הראשית על נישואי יהודים בישראל ככפייה דתית או שאינם יכולים להתחתן בישראל בשל ההגבלות הדתיות.

בעתירה מייצגת חדו"ש בני זוג יהודים ישראלים אשר סירבו להתחתן ברבנות בהתאם לצו מצפונם. עתירה זו מצטרפת לעתירה קודמת שהגישה חדו"ש בחודש מרץ השנה בעניינם של זוגות נוספים ועודנה מתנהלת בבית המשפט המינהלי בירושלים.

על פי העתירה, מאז חודש אוקטובר 2020 נישאים זוגות ישראלים רבים באמצעות המסגרת החוקית שיצר מחוז יוטה בארה"ב לנישואין אזרחיים בהיוועדות מרחוק באמצעות הזום. רשות האוכלוסין בחנה ביסודיות את חוקיות הטקס והחליטה לרשום את הזוגות הראשונים כנשואים, זאת על בסיס פסיקה עקבית של בית המשפט העליון ונהלי רשות האוכלוסין עצמה.

דרעי הורה להפסיק הרישום

אולם, כך נטען בפני בית המשפט, למרות שהגורמים המקצועיים השתכנעו בחובתם לרשום הנישואין, הרי מיד לאחר הפרסום התקשורתי התערב שר הפנים דאז, הרב אריה דרעי, והורה לרשות להפסיק את הרישום.

חדו"ש פנתה לרשויות בדרישה כי יפעלו בהתאם לחוק והפסיקה המחייבת לרשום במרשם האוכלוסין זוגות שמציגים תעודת נישואין רשמית ומאושרת של מדינה זרה. אך למרות זאת הרשויות מסרבות לרשום את הזוגות, וגם שרת הפנים כיום, איילת שקד, שותפה להתנגדותו של הרב דרעי.

בעתירה מצוין עוד, כי לאחר חודשים רבים שבהם המדינה לא הסבירה את סירובה, ולנוכח חיובן להשיב לעתירות שהוגשו, כתבה רשות האוכלוסין לרוב הזוגות ותירצה את סירובה בכך שלמרות שנישואיהם נערכו בהתוועדות מרחוק בפני עורך נישואין רשמי של יוטה, הרי כיון שהיו בישראל בעת עריכת הנישואין הם כפופים לחובה של יהודים בישראל להינשא רק על פי דין תורה.

כאמור, בחודש מרץ האחרון הגישה חדו"ש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד שר הפנים, רשות האוכלוסין והיועץ המשפטי לממשלה, אשר מסרבים לרשום למעלה מ-150 זוגות ישראלים (נכון לאז) שנישאו כחוק בנישואין אזרחיים באמצעות היוועדות מרחוק במדינת יוטה, ארה"ב, וביניהם רבים שאינם יכולים כלל להינשא בישראל בשל המונופול של הרבנות [כהן וגרושה, כהן וגיורת, עולים מרוסיה שהרבנות אינה מכירה ביהדותם ועוד] וכן זוגות יהודים חילוניים שאינם מוכנים להיכנע לכפייה הדתית שבמתן המונופול על נישואי יהודים לרבנות. חדו"ש מייצגת בעתירה שהוגשה אז גם 8 מהזוגות שנישאו בנישואי יוטה, והרבנים ספקטור ולוינסקי ממדינת יוטה המשיאים זוגות ישראלים.

לא רק דרך הרבנות

העתירה הנוכחית מפרטת את העקרונות המשפטיים הרבים אשר השר והרשות מפרים, ובעיקר את העובדה כי באופן עקבי, מאז שנות ה-60, דחה בית המשפט העליון את ניסיונותיו של משרד הפנים לסרב לרשום נישואין אזרחיים של ישראלים בחו"ל. רק בשבוע שעבר הכריז השר לשירותי דת, מתן כהנא, כי הוא "משוכנע שבמדינת ישראל אנשים צריכים להיות מסוגלים לממש את הזוגיות שלהם, גם אם הם לא רוצים לעשות את זה דרך הרבנות".

הגם שהשר כהנא מיהר להצטדק בפני מבקריו ולהבהיר שאינו מתכוון לאפשר נישואין אזרחיים, הרי רוב גדול בציבור היהודי בישראל רוצה בחופש נישואין.

מדד הדת והמדינה השנתי של חדו"ש, הראה כי 63% מהציבור היהודי הבוגר תומך בהכרה שווה של המדינה בכל סוגי הנישואין (אזרחים ודתיים, לרבות רפורמים וקונסרבטיביים). ובנוגע ל"נישואי יוטה", דוחה רוב גדול את טענת המדינה כי העובדה שבני הזוג נמצאו פיסית בישראל בעת עריכת הטקס באמצעות התוועדות מרחוק – מחייבת אותם להינשא ברבנות כתנאי לרישומם.


עו"ד הילה וינטרוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות