שנת מאסר לקצין משטרה שהורשע בקבלת שוחד

פקד מקס אדרי, ששירת בתחנת אילת, הורשע בקבלת שוחד טובות הנאה מבעלי עסקים בעיר בתמורה לקבלת אישורים משטרתיים על רקע מצוקה כלכלית
גילי סיוון-כהן |
עבירות צווארון לבן - משרד עו"ד איתמר פלג
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט המחוזי בבאר שבע אהרון משניות, גזר דין של שנת מאסר ועשרת אלפים שקלים קנס, על פקד מקס אדרי, ששירת בתחנת אילת והורשע בארבע עבירות של לקיחת שוחד מבעלי עסקים בעיר.

הנאשם ששירת כקצין אבטחה ורישוי עסקים באילת, במסגרת תפקידו טיפל בפניות של בעלי עסקים לקבלת אישור משטרתי להפעלת בתי עסק והיה אחראי, בין היתר, גם למתן אישורים משטרתיים לקיום אירועים תחת כיפת השמיים. בהמשך מונה למפקד משטרת התיירות בעיר. בחודש אפריל הורשע הנאשם בארבע עבירות של לקיחת שוחד, אולם זוכה מחמת הספק מעבירה של הפרת אמונים וזוכה מעבירה של שיבוש מהלכי משפט.

בין השאר הנאשם היה בקשר עם בעל מספר בתי עסק באילת, שנדרש מעת לעת לקבל אישורים משטרתיים לצורך ניהול עסקיו. לפני מספר שנים, נפגש הנאשם עימו וביקש ממנו הלוואה בסך 35 אלף שקלים בשל קשיים כלכליים שנקלע אליהם, תוך שהוא מבקש ממנו לא לספר על כך לאף אחד, אף לא לשותפו לעסקים, ותוך שהוא מציין בפניו כי ישיב לו את הכסף במהלך השנה הקרובה.

35 אלף שקל במזומן

זמן קצר לאחר מכן, כך תואר בכתב האישום, העביר לו בעל העסקים מעטפה ובה 35 אלף שקלים במזומן, בציפייה כי הנאשם יפעל עבורו בעתיד. בין השאר הבטיח לפעול לגבי דוחות שקיבל בעל העסק, וכמו כן בדק לבקשתו באם אדם מסוים דרוש לחקירה במשטרה. וכן התערב בעניינים שקשורים לתלונות על רעש חריג שנשמע מביתו של בעל העסק ומסר לו פרטים על המתלוננים נגדו. כך פעל גם במקרים אחרים עם בעלי חברות אבטחה בעיר כשהוא לוקח מהם עשרות אלפי שקלים ומבטיח לפעול עבורם.

נציגי הפרקליטות ציינו כי מדובר ב"מערכת יחסים שוחדית שמבטאת סטייה מן השורה ברמה הגבוה ביותר, והוסיפו כי מדובר בקבלת שוחד ממי שתפקידו היה לפעול נגד אותן הפרות ובמקום זאת בחר להשיג כסף קל".

לדבריהם, חומרת המעשים נובעת גם ממשך תקופת ביצוע העבירות, שהתפרשה על פני שנים אחדות, ולכן, אין היה מדובר במעידה חד פעמית אלא בביצוע מתמשך ושיטתי של מעשים חמורים, כשהנאשם הוא היוזם המחולל של כל האירועים, הוא זה שדרש את השוחד, ובכך גרם לכמה בעלי העסקים לבצע עבירות פליליות חמורות של מתן שוחד.

מצוקה כלכלית

לעומת זאת, הסנגור טען כי הנאשם לא ביצע את העבירות בעת שהיה קצין רישוי עסקים וגם לא עשה פעולות כלשהן כדי לסייע לאלה שנתנו לו כסף, ולטענתו גם עדי התביעה שהעידו על עבירות השוחד של הנאשם, ציינו כי לא היה פגם בעבודה המקצועית של המדור שעליו פיקד. כמו כן ציין כי כתב האישום הוגש בשיהוי של 5 שנים, ואשר לנסיבותיו של הנאשם טען כי בוקר אחד התברר לו כי נקלע לבעיה כלכלית קשה ולסחרור כספי שהביא אותו אל סף פשיטת רגל.

אולם, טען הסנגור, בהיותו קצין משטרה, הנאשם לא יכול היה להרשות לעצמו להיות פושט רגל, מפני שאם היה מגיע לכך, הייתה נבחנת שאלת המשך העסקתו במשטרה, ועל רקע זה ביקש עזרה כספית ממכריו.

השופט משניות קבע כי הקצין, הפר ברגל גסה את האמון שניתן בו בתפקיד החשוב שמילא, ובחר לנצל את מעמדו כשוטר האמון על אכיפת החוק על מנת להפר את החוק ואין מדובר במעידה חד פעמית, אלא בהתנהלות שיטתית של נטילת שוחד, תוך פגיעה קשה בערכים בסיסיים של יושר ואמינות, שהם נשמת אפה של משטרת ישראל שהנאשם נמנה עם המשרתים בה, בעת שביצע את העבירות שהורשע בהן. למרות זאת השופט משניות ציין כי הנאשם השתקם ולכן הוא החליט לחרוג לקולא בעונשו.

הפיק לקחים

"הנאשם", נכתב בגזר הדין, "הפיק לקחים משמעותיים מהטעויות שעשה בעבר, והוא מקיים גם כיום יציבות תעסוקתית, עובד 6 שנים באותו מקום עבודה, מגלה אחריות רבה בעבודתו, והינו 'בעל תפיסת תפקיד מגובשת ובעל מערכת ערכים נורמטיבית' כלשון שירות המבחן".

"לכן", נראה לי כי מדובר בנאשם שלא רק שקיים סיכוי של ממש שהשתקם, אלא שניתן לראות את שיקומו בפועל, בתפקיד האחראי שהוא ממלא בשנים האחרונות, לשביעות רצונם של מעסיקיו, וכידוע יש לכך משקל ממשי בקביעת העונש בתוך המתחם, עד כדי אפשרות אף לחרוג לקולא ממתחם העונש ההולם", כתב השופט משניות בגזר הדין.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אהרון משניות


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות