למי שייך השם "מסרים מהיקום"?

מתקשרת טענה כי מדור במגזין נשא את שם העסק שלה "מסרים מהיקום" והפר את סימנה המסחרי. ביהמ"ש קיבל את עמדת ב"כ הנתבע, עו"ד סער גרשוני וחייב אותה בהוצאות: "ביטוי גנרי"
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, נועה גרוסמן, דחתה תביעת הפרת סימן מסחר וגניבת עין בין עוסקים בתחום הרוחניות. בפסק הדין קבילה השופטת גרוסמן את עמדת הנתבע, שיוצג בהליך על ידי עו"ד סער גרשוני וקבעה כי התובעת תשלם שכ"ט עו"ד והוצאות בסך עשרת אלפים שקלים. "מדובר בביטוי גנרי אשר משמש את העוסקים בתחום לתיאור מסר שמתקבל ממקור כלשהו – הא ותו לא", כך כתבה השופטת בפסק הדין.

שני הצדדים משווקים מרכולת רוחנית. התובעת היא בעלת סימן מסחר רשום אשר נרשם כדין תחת השם "מסרים מהיקום", כולל שמה המלא של התובעת ושרטוט גרפי של יד המחזיקה כדור בדולח. התובעת יצרה ערכת קלפי תקשור תחת השם הנ"ל והיא משווקת אותו לקהל לקוחותיה. מנגד הנתבע פעל לאורך הזמן תחת השם המסחרי "טוהר" כמתקשר עם מספר ישויות העונות לשם זה.

התובעת טענה, כי לפני מספר שנים, לאחר שכבר החלה לפרסם את סימן המסחר ואת השם "מסרים מהיקום" העלה הנתבע מדור במגזין "חיים אחרים", שקהל היעד שלו פונה לאפיקי הרוחניות. המדור החדש של הנתבע פורסם גם כן תחת השם "מסרים מהיקום".

עו"ד סער גרשוני

מי היה קודם?

במדור הנ"ל העביר הנתבע מסרים תחת השם "טוהר" ופרסם שירותים אישיים כולל יעוץ רוחני באמצעות קלפים. לעמדת התובעת מדובר בשימוש בשמה המסחרי, דבר שעשוי להוות הטעיה כלפי לקוחות פוטנציאליים הצורכים את אותו תחום שירות. התובעת ביקשה לדבריה, לפתור את הנושא באופן ידידותי, פנתה טלפונית אל הנתבע וביקשה ממנו להחליף את שם המדור. לבקשת הנתבע העלתה את הדברים על הכתב ואף שלחה לו את סימן המסחר.

התובעת הופתעה לקבל תשובה מפרקליט של הנתבע אשר שלל את כל טענותיה. הנתבע עצמו השאיר את שם הטור "מסרים מהיקום" והמשיך לפרסם בו מאמרים ושירותי יעוץ ותקשור בעזרת הקלפים, הגם שמדובר בסימן מסחר רשום שלה. התובעת טוענת, כי אין ממש בטענת הנתבע לפיה עשה כביכול שימוש במותג "מסרים מהיקום" הרבה לפני שהתובעת עשתה זאת. התובעת מציינת כי הטור "מסרים מהיקום" של הנתבע יצא לאור רק לאחר שהתובעת החלה לפרסם את צמד המילים ברבים ולאחר שרשמה עליהם סימן מסחר. התובעת מוסיפה כי בעולם העיסקי – רוחני בו מתנהלים עסקיהם של שני הצדדים, צרוף המילים "מסרים מהיקום" הוא ייחודי לשירות שנותנת התובעת. לשיטתה, הנתבע ראה כי טוב וביקש להיבנות ממנה. לפני כן פרסם הנתבע רק בשמו ובשם קבוצת היישויות "טוהר" וציין כי מסריו הם "מסרים מטוהר" ולא "מסרים מהיקום".

הבנה בסיסית של הדין

הנתבע שלל את התביעה מכל וכל. לשיטתו, מדובר בחוסר הבנה בסיסי של התובעת במהות זכויות בקניין רוחני בכלל ובסימני המסחר הרשום בפרט. הנתבע הסביר, כי הוא עוסק שנים רבות בתחום ההילינג התקשור והאימון האישי, דהיינו בתחום חיבור גוף ונפש וחיבור בין האדם לבין היקום הסובב אותו. במסגרת זו מפרסם הנתבע מאמרים במגזינים ובכתבי עת שונים, היוצאים לאור בתחום התרבות הרוחנית. הוא אף הקים אתר תחת השם "טוהר – תקשור עם העולם שבפנים", לעומת זאת, התובעת מפרסמת עצמה בדף הפייסבוק "מטפלת אנרגטית הילרית ומתקשרת. מטפלת בכל אתגרי החיים: בעיות בריאות, זוגיות, שפע פרנסה ועוד, יוצרת את ערכת הקלפים 'מסרים מהיקום'".

לטענת הנתבע המילים "מסרים מהיקום" היו בשימוש אצלו עוד לפני התובעת. הוא והתובעת עושים בשימוש באותן מילים, באופנים שונים ובתחומים שונים. אשר לטענה, כי לתובעת ישנו סימן מסחר רשום במילים אלה, סבור הנתבע כי סימן התובעת מוגן בצורתו המעוצבת בלבד, הכוללת גם את שם התובעת ושרטוט גרפי. הסימן הרשום מוגן רק כאשר הוא כולל את השרטוט הגרפי ואילו המילים "מסרים מהיקום" צריכות להישאר נחלת הכלל.

השופטת גרוסמן, שדחתה את התביעה, ציינה כי רשם סימני המסחר דחה אומנם את בקשתו של הנתבע למחיקת סימן המסחר הרשום במתכונת בה נרשם כולל שמה של התובעת והשרטוט הגרפי אך קיבל את עמדתו המהותית כי הצרוף "מסרים מהיקום" הוא סימן מתאר.

"ביטוי גנרי"

"מהחלטתו זו", כתבה השופטת, "של רשם סימני המסחר עולה, כי עצם העובדה שנרשם סימן מסחר לזכותה של התובעת אינו מועיל לה לתובענה הנוכחית. אומנם המילים 'מסרים מהיקום' כלולות בסימן המסחר שלה, אולם אין הן ניצבות לבדן. נלווה אליהן שמה המלא של התובעת וכן שרטוט גרפי. כל שלושת המרכיבים הללו יחדיו מהווים את סימן המסחר הרשום, שעה שהרשם ציין מפורשות בהחלטתו צמד המילים 'מסרים מהיקום' לבדו, לא היה מקבל גושפנקא של סימן מסחר רשום".

השופטת גרוסמן הוסיפה עוד בפסק הדין כי לשיטתה הצירוף "מסרים מהיקום" הוא "ביטוי מתארי ואולי אף גנרי, כשהוא עומד לבדו וכאשר עסקינן בתחום הרוח והתקשור. צירוף זה אינו יכול להיות זכאי להגנה כאשר עסקינן בעולם התקשור והרוח ממנו מגיעים הצדדים. לטעמי, מדובר בביטוי שגור למי שמעניק שירותי ייעוץ רוחני או שירותים אחרים הנוגעים למישור זה ולא ייתכן שמאן דהוא יזכה לבעלות או בלעדיות באותו מונח".

"כפי שאני רואה את הדברים", כך לדברי השופטת, "אדם אשר פונה לקבלת ייעוץ רוחני או לשירותים כאלה ואחרים בעלי זיקה לתחום זה במטרה לקבל 'מסרים מהיקום', מעוניין למעשה לקבל מסר מגורם חיצוני כלשהו בעלי משמעות באמצעות אותו נותן שירות. אם נייחד ביטוי זה רק לתובעת, נימצא כמי שפוגעים ביכולת של מתקשרים ויועצים בתחום הרוח לבטא ולתאר את האופן בו ניתנים המסרים נושא השירות שניתן על ידם. מדובר, אם כן, בביטוי גנרי אשר משמש את העוסקים בתחום לתיאור מסר שמתקבל ממקור כלשהו – הא ותו לא".

לאתר גרשוני ושות' – משרד עורכי דין לחצו כאן.
______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת נועה גרוסמן

______________________________________________________

עו”ד סער גרשוני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות