משרדי הממשלה יקבלו התראות בזמן אמת על עברייני מין?

במהלך דיון של הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ציינו נציגי משרד המשפטים כי אפשר שגופים ממשלתיים נוספים, פרט למשרד החינוך, יעודכנו על המרשם הפלילי של העובדים
אייל חן |
הדרך המוצלחת למחיקת רישום פלילי
אילוסטרציה envato

בשורה להגנה על קטינים: נציגי משרד המשפטים ציינו במהלך דיון של הוועדה לזכויות הילד בכנסת כי אין מניעה שמשרדי ממשלה רבים נוספים יקבלו התראות בזמן אמת על עדכון המרשם הפלילי לגבי עובדיהם.

הוועדה שקיימה דיון על קבלת מידע פלילי על מועסקים לשם הגנה על שלומם וביטחונם של קטינים, דנה בחקיקה הקיימת בנושא, אופן יישומה, והצורך בחקיקה נוספת או כלים אחרים בכדי לוודא כי חשודים ומורשעים בעבירות הקשורות בקטינים אינם מועסקים בתפקידים אשר במגע עם קטינים. יו"ר הוועדה ח"כ מיכל שיר סגמן, אמרה בפתח הדיון כי פגיעות מיניות בילדים כבר הפכו למכת מדינה, ויותר ויותר אנו שומעים על מקרים המתרחשים בסביבה הקרובה של הקטינים – במערכות החינוך, או השלטון המקומי, שאמורות להיות המוגנות ביותר עבור ילדינו.

שני חוקים עמדו בבסיסו של הדיון: החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, אשר אוסר על רשימה ארוכה של מוסדות, ציבוריים ופרטיים, להעסיק מורשע בעבירת מין. החוק מחייב את המעסיקים לדרוש מכל מועמד לעבודה, שהוא גבר, להציג אישור ממשטרת ישראל שאין מניעה להעסקתו לפי החוק וחוק המרשם הפלילי ותקנות השבים, אשר מאפשר לרשימה מצומצמת של זכאים לקבל מידע על אדם מהמרשם הפלילי, לרבות חקירות ותיקים מתנהלים בעניינו, ולא רק הרשעות.

בדיקה לפני העסקה

לשם הגנה על שלומם ובטחונים של קטינים, רשאים לקבל מידע זה, למשל, משרד החינוך לגבי עובדי חינוך, זרוע העבודה לגבי מעונות היום לפעוטות, ומשרד הרווחה לגבי משפחות אומנה ומסגרות לקטינים. בינואר 2019 אישרה הכנסת תיקון לחוק זה אשר מרחיב משמעותית את אפשרות הרשויות המקומיות לקבל מידע על מועסקיהן לפי חוק זה, אך כניסת התיקון לתוקף נדחתה לינואר 2022.

נציגי משרד המשפטים התבקשו להתייחס לאפשרות של חיוב בדיקה אתית של המידע הפלילי. עו"ד נירית להב קניזו, ממחלקת ייעוץ וחקיקה הדגישה כי חוק המרשם הפלילי מאפשר קבלת מידע, אך לא מחייב זאת, והדבר יכול להיעשות גם בכל שלב של ההעסקה ולא רק בעת הקבלה לעבודה, לפי שיקול דעת הגופים שרשאים לבקש.

עו"ד אביגיל סון פלדמן ממחלקת ייעוץ וחקיקה אמרה כי כיום החוק למניעת העסקה חל רק על מועמדים, אך יש תזכיר לתיקון החוק אשר בתהליכים מספר שנים, כי כל פעם מתווספים לו נושאים, ואחד התיקונים בו הוא אפשרות של בדיקה כל שנה ע"י המעסיק. דבר זה יגביר את הדרישה לאישורים באופן משמעותי, ועל כן ידרוש היערכות רבה מהמשרד לביטחון פנים. עוד ציינה עו"ד סון פלדמן כי בתזכיר החוק מוצע גם "סעיף הבייביסיטר" על פיו אדם יוכל לבקש ממי שבא להשגיח על ילדיו להציג אישור.

התראות בזמן אמת

רפ"ק רועי קראדי, ממדור מרשם פלילי במשטרת ישראל, מסר לוועדה נתונים לגבי אישורים שהנפיקה המשטרה לפי חוק איסור העסקה: בשנת 2019 הופקו 234 אלף אישורים, והיו 13 מקרים של סירוב לאשר. בשנת 2020 הופקו 202 אלף אישורים וכן 13 מקרי סירוב, ועד כה ב-2021 הופקו 154 אלף אישורים והיו 24 מקרי סירוב.

בוועדה צויין על ידי עו"ד לירון ספרד, ממשרד החינוך שמאז מארס 2019 יש שם מערכת ממוחשבת שמקבלת התראות בזמן אמת מהמשטרה, וכל תעודות הזהות של העובדים נמצאות במערכת, וכל שינוי במרשם הפלילי של עובד "קופץ" באותו היום או למחרת. הם גם מקבלים לא רק התראה אלא גם את תמצית החשדות כדי שיבינו בדיוק מה הצעדים הנדרשים במקרה.

עו"ד ספרד נשאל ע"י יו"ר הוועדה מה סמכותם לגבי עובדי "המעטפת" במערכת החינוך – שרת, אב בית, נהג הסעות או רופא והשיב כי אלה לא מועסקים ע"י המשרד או בסמכות אישורו, אך המידע הזה מועבר לרשות המקומית שהיא המעסיק לרוב, וכי התיקון לחוק המרשם הפלילי אשר ייכנס לתוקף בקרוב ירחיב אפשרותם לברר את הדברים ולפעול.

נציגת משרד המשפטים ציינה כי המערכת בזמן אמת במשרד החינוך, הוקמה כפיילוט לבדוק היתכנות שלה והאם זה מענה מספק. הפיילוט הזה הסתיים זמן קצר בסמוך לפרוץ מגפת הקורונה אבל אין מניעה משפטית להרחיב אותו גם למשרדי ממשלה נוספים, כגון רווחה, בריאות, תרבות וכלכלה. משרדים אלה יכולים להתחיל בתהליך המחשובי מול משטרת ישראל.

השלב הבא: תזכיר חוק

עוד ציינה, כי הם כל הזמן לומדים ובוחנים את הנושא, מה דורש תיקון חקיקה חדש ומה אפשר להחיל תחת סמכויות המשרדים אשר כבר קיימים ומפקחים, ולכל תחום התשובה שונה. כך לנושא החוגים העצמאיים, לכאורה חוק איסור העסקה מספק תשובה, אך ייתכן שאפשר גם לבחון דברים במסגרת אחריות משרדי הממשלה על החינוך הבלתי פורמלי.

בסיכומו של דבר, הוועדה בקשה לקבוע תאריך יעד להגשת תזכיר לתיקון חוק הגנה על הציבור מפני עבירות מין, וכן בקשה כי לא תדחה עוד כנסתו לתוקף של התיקון לחוק המרשם הפלילי וקוראת לתקן את חוק הטרדה מינית כך שעבירות מתוקפו לא יטופלו משמעתית בתוך הארגון על ידי המעסיק, אלא יחייבו פתיחת הליך פלילי – שיבוא לידי ביטוי על ידי רישום פלילי, בעת גיוס אדם לעבודה אחרת.

______________________________________________________________________

עו”ד יעל טישלר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות